۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
 کُند بودن روند صدور مجوزها گریبان تولیدکنندگان بخش معدن کرمان را گرفت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کُند بودن روند صدور مجوزها گریبان تولیدکنندگان بخش معدن کرمان را گرفت

کرمان- نژاد محمودی، رئیس انجمن همگن فرآوری مواد معدنی استان کرمان گفت: کُندبودن روند صدور مجوزها در کنار دیگر مشکلات گریبان تولیدکنندگان بخش فرآوری موادمعدنی در استان کرمان را گرفته است.

محمدعلی نژاد محمودی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه کُند بودن روند صدور مجوزها مشکلی است که گریبان ما را گرفته و گاهی جهت دریافت یک مجوز حدود چهار سال نیز معطل می شویم.

نژاد محمودی افزود: سولفور مولیبدن مهم‌ترین ماده اولیه مورد استفاده ما است که باید از طریق بورس رقابتی تهیه شود که این مساله باعث ایجاد مشکل در بخش صادرات نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: این مواد با نرخ ارز روز خریداری می‌شود و در این راستا نیز حدود هشت درصد باید به حق‌العمل کار پرداخت شود پس از آن نیز ارز برگشتی را باید به سامانه نیما تحویل دهیم که این مسائل دردسرهای زیادی در بخش تولید و صادرات ایجاد کرده است.

حدود چهار سال است که موفق به واردات سنگ خارجی نشده‌ایم و عیار منگنز سنگ‌های داخلی کشور نیز پایین است که باعث ایجاد مشکلاتی نیز در این زمینه شده است

نژادمحمودی در ادامه با اشاره به این مطلب که سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن فرومنگنز در کشور مورد نیاز است، اضافه کرد: فقط حدود ۳۰۰ هزار تن از این ماده در داخل کشور تولید می شود و میزان باقیمانده باید از کشورهای دیگر وارد شود، حدود چهار سال است که موفق به واردات سنگ خارجی نشده‌ایم و عیار منگنز سنگ‌های داخلی کشور نیز پایین است که باعث ایجاد مشکلاتی نیز در این زمینه شده است.

وی با بیان اینکه ما موفق به کسب دانش استیصال منگنز را از سنگ سیلیس شده‌ایم، افزود: با وجود ایجاد یک واحد کارخانه کنسانتره منگنز در کنار کارخانه فروآلیاژ رباط و ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار و ۷۰۰ نفر باید با برخی قوانین دست و پاگیر دست و پنجه نرم کنیم.

کارکردن در این شرایط قابل تحمل نیست

نژادمحمودی با اشاره به اینکه در تابستان و زمستان به دلیل کمبود برق و گاز ما را وادار به کاهش تولید می کنند، تاکید داشت: با این شرایط کار کردن قابل تحمل نیست و مقامات قضایی باید در این زمینه ورود کنند.

رئیس انجمن همگن فرآوری مواد معدنی استان کرمان اضافه کرد: ماشین آلات معدنی مورد نیاز ما در ایران ساخته نمی شود و باید این موضوع نیز مورد رسیدگی قرار گیرد؛ زیرا قطعات اصلی مورد نیاز ما جهت تعمیر ماشین‌آلات معدنی در بازار موجود نیست و در زمینه تجهیزات با مشکل شدیدی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: با وجود تمامی این مشکلات برخی معارض نیز وجود دارد و به علت در دسترس نبودن مواد اصلی کوره‌های کارخانجات فرآوری از مواد نامرغوب خارجی دودزا استفاده می‌کنیم و این مساله موجب شده تا محیط زیست نیز کارخانجات ما را در رده صنایع آلاینده قرار دهد.

این فعال معدنی استان کرمان، خواستار آن شد که مسئولان به دور از سیاست برای بخش تولید چاره اندیشی کرده و تولیدکننده را مورد حمایت قرار دهند.

کد خبر: ۱۷۱٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha