۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
چرا سیر تغییرات قیمت در بازار طلا و پلاتین تغییر کرده است؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا سیر تغییرات قیمت در بازار طلا و پلاتین تغییر کرده است؟

در ماه جولای سال جاری قیمت طلا و پلاتین در بازار جهانی کاهش یافت ولی افت قیمت تجربه شده در بازار پلاتین شدن بالاتری نسبت به طلا داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: بانک جهانی هر ماهه گزارشی در مورد وضعیت بازارهای فلزی و بازار مواد معدنی ارایه می دهد که می توان از آن به عنوان یکی از قابل استنادترین گزارشهای بازاری در دنیا نام برد.

طبق آخرین گزارش این مرکز بازار فلزات گران بها در ماه جولای سال جاری نسبت به ماه قبل از آن با افت ارزش روبرو شده بود. بر مبنای این گزارش قیمت هر اونس طلا در هفتمین ماه سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۷۳۳ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن بالغ بر ۱۰۰ دلار کاهش یافته بود.

این کاهش ارزش در شرایطی اتفاق افتاده است که هنوز تنش ها و بحران های موجود در اقتصاد دنیا بسیار است. آمار نشان می دهد در ماه ژوین امسال هر اونس طلا در بازار جهانی قیمی برابر با ۱۸۳۷ دلار داشت و در ماه می ارزش هر اونس طلا به مرز ۱۸۴۹ دلار رسید .

بانک جهانی متوسط قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۹ را برابر با ۱۳۹۲ دلار اعلام کرد و نوشت با اوج گیری کرونا در دنیا و نگرانی از تبعات اقتصادی آن قیمت طلا در بازار رشد کرد. در سال ۲۰۲۰ یعنی در اولین سالی که دنیا درگیر همه گیری کرونا بود قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به ۱۷۷۰ دلار رسید و در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۳۰ دلاری در مرز ۱۸۰۰ دلار قرار گرفت.

این روند افزایشی قیمت ریشه در تبدیل شدن طلا به یک کالای سرمایه ای داشت. کالایی که دیگر منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها در روزهای سخت اقتصادی بود.

نکته مهم این است که با وجود کاهش قیمت طلا در بازار جهانی هنوز فاصله قیمتی آن نسبت به قیمت ثبت شده در سال ۲۰۱۹ بسیار بالا است این در حالیست که در بازار دیگر فلزات قیمتی این وضعیت مشاهده نمی شود.

به عنوان مثال قیمت هر اونس پلاتین در ماه جولای امسال برابر با ۸۶۹ دلار بود که بالغ بر ۹۰ دلار نسبت به ماه قبل از آن تنزل یافته بود ولی مقایسه قیمت این فلز با سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ وضعیت متفاوتی نسبت به بازار طلا را نشان می دهد.

در سال ۲۰۱۹ هر اونس پلاتین در بازار جهانی قیمتی برابر با ۸۶۴ دلار داشت و در سال ۲۰۲۰ قیمت هر اونس پلاتین به مرز ۸۸۳ دلار رسید. در سال ۲۰۲۱ هر اونس پلاتین با قیمت ۱۰۹۱ دلار فروخته شد و این روند تغییرات قیمتی در سال جاری ادامه پیدا کرد.

در بازار نقره هم تحولات قیمتی تجربه شده است. در ماه جولای هر اونس نقره در بازار جهانی قیمتی برابر با ۱۹.۱ دلار داشت که تنها دو دلار نسبت به ماه قبل از آن کاهش ارزش را تجربه کرده بود.

این در حالیست که در سال ۲۰۱۹ هر اونس نقره قیمتی برابر با ۱۶.۲ دلار داشت، تفاوت فاحشی با قیمت تجربه شده در ماه جولای داشته است. در سال ۲۰۲۰ هر اونس نقره قیمتی برابر با ۲۰.۵ دلار داشت و در سال ۲۰۲۱ به مرز ۲۵.۲ دلار رسید. در سالهای اخیر نوسانات قیمتی در بازار فلزات گران بها متفاوت از سالهای قبل گزارش شده است.

کد خبر: ۱۷۱٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha