۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
فتح ابر کانال ۹۰۰ هزار واحد و امیدواری به بازار/ خبر آزاد سازی سهام عدالت نیز نتوانست جلوی بازار را بگیرد

فتح ابر کانال ۹۰۰ هزار واحد و امیدواری به بازار/ خبر آزاد سازی سهام عدالت نیز نتوانست جلوی بازار را بگیرد

شاخص کل توانست به راحتی ابر کانال 900 هزار واحدی شاخص کل را عبور کرده و به رشد جدیدی برسد.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ در عصر روز سه شنبه باز هم خبر غافلگیرانه ای به بازار آمد، آزاد سازی سهام عدالت خبری بود که به صورت غافلگیرانه ای در عصر سه شنبه اعلام شد و در روز چهارشنبه تمام بازار صحبت از آن کرد، بسیاری از کارشناسان در سال ۹۸ گفته بودند اگر این آزاد سازی صورت بگیرد به علت اینکه ۸۰ درصد افرادی که سهام عدالت را دارند فروشنده خواهند بود بازار ریزشی را تجربه خواهد کرد و در آن مقطع نگران ریزش بازار بودند.

اما انگار بازار بورس در سال ۹۹ با تمام سال های قبل متفاوت بوده و در روز چهارشنبه و امروز شنبه هیچ خبری از تاثیر این آزاد سازی در نمادهای بورسی دیده نمی شود، بازار در روز چهارشنبه رکورد مقدار بورس در یک روز یعنی رشد بیش از ۳۰ هزار واحد را تجربه کرد و در ابتدای معاملات امروز توانست به راحتی ابر کانال ۹۰۰ هزار واحدی را فتح کند.

علی خوانپایه در گفتگو با بازار با بیان اینکه تا زمانی که روزانه بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان در حال معامله شدن است باید به این بازار احترام گذاشت و هر عرضه ای می تواند به سرعت در دل بازار جذب شود و سهام عدالت نیز هراسی برای فعالان بازار ایجاد نخواهد کرد، مهدی ساسانی دیگر کارشناس بورسی نیز در این باره معتقد است: یکی از دغدغه های فعالان بازار در این روزها سهام عدالت است، شخصا معتقدم سهام عدالت می تواند باعث بزرگ شدن بازار سرمایه شود، نباید تنها از دید منفی به سهام عدالت نگاه کرد و من می خواهم از دید مثبت به آن نگاه کنم، به سمت بازار بورسی می رویم که در حال بزرگتر شدن است وقتی می گوییم بازار سرمایه بزرگتر می شود یعنی با آمدن سهام عدالت، بیش از ۴۹ میلیون سهام دار داشته و این جمعیت بیش از نصفی از جمعیت ایران را شامل می شود، بازار سرمایه دیگر یک بازار متروک نخواهد بود و بازاری می شود که نیمی از جمعیت ایران در آن دخیل هستند. با فرض اینکه مدیریت سهام را خود شخص به عهده بگیرد، دو ماه فرصت دارد تا در سجام ثبت نام کنند، بالاترین رقم ثبت شده برای سامانه سجام در روز رقم ۳۰۰ هزار است، بر فرض اینکه شعب بانک ها هم احراز هویت کنند روزانه ۵۰۰ هزار نفر در کل کشور می توانند احراز هویت شوند، یعنی سجامی شدن این افراد بیش از دو یا سه ماه طول می کشد، بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم گیری می کند که زمان معاملات سهام عدالت چه زمانی باشد، پس در بهترین حالت فرآیند چهار تا شش ماه آینده برای آزاد سازی سهام عدالت طول خواهد کشید. 

در چهار ماه آینده ارزش معاملات روزانه پیش بینی می شود از ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر باشد، اولا همه مشمولان سهام عدالت فروشنده نخواهند بود و ثانیا اگر ارزش معاملات روزانه بیش از ۲۰ هزار واحد باشد به راحتی می توان فروشندگان را در دل خریداران هضم کرد. این واقعیتی است که می شود بازار را به درستی با آن مدیریت کرد.

امروز نیز تقاضا برای خرید به شدت بالا بوده و ۴۸۴ نماد در وضعیت صف خرید قرار دارند، ارزش صف خرید در امروز بدون احتساب دو عرضه اولیه بزرگ صبا و شستا به ۸۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است، در بازار بورس تنها دو نماد منفی و ۳۲۲ نماد در وضعیت مثبت قرار دارند، در فرابورس نیز تنها ۱۹ نماد منفی بوده و ۲۶۶ نماد مثبت هستند.

دولت همچنان با ادامه رویه عرضه سهام شرکت های دولت می خواهد شناوری بازار و عمق آن را افزایش دهد، همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اخیر خود تاکید کرده است: در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه داری بانکها بخشنامه ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت های وابسته به بانکها در بورس صادر کردم. در چند سال اخیر سابقه نشده که ریاست سازمان بورس در جلسات هیئت دولت حضور داشته باشد که حضور رئیس جدید سازمان بورس در جلسات هیئت دولت الزامی شده است، این نشان دهنده عزم جدی دولت برای حفظ بازار سرمایه حداقل تا چند ماه آینده است.

برخی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند شاخص کل طی ۲۸ سال گذشته هر بار به سقف کانال برخورد کرده چرخش روند ایجاد شده است، امکان دارد اصلاح مقطعی در بازار بورس به وجود بیاید اما در مقطع کنونی شاخص کل به هدف ۱.۵ میلیونی فکر می کند، شاخص کل در محدوده ۸۸۰ هزار واحد کف سازی کرده و باید دید این کف سازی بالاتر می رود یا در همین محدوده حمایتی نمودار باقی خواهد ماند؟

کد خبر: ۱۷٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha