۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
چرا بانک ها حاضر به سرمایه گذاری در آزاد راه ها نیستند| نرخ عوارض بزودی اعلام می شود
مدیر عامل شرکت ساخت:

چرا بانک ها حاضر به سرمایه گذاری در آزاد راه ها نیستند| نرخ عوارض بزودی اعلام می شود

خادمی، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور با انتقاد از بانک ها برای سرمایه گذاری در آزاد راه های کشور گفت: عوارض تردد در آزاد راه های ترکیه ۱۰ برابر ایران است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: خیرالله خادمی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه کمترین نرخ عوارض آزادراهی دنیا مربوط به ایران است و در زمان حاضر عوارض تردد آزادراه‌ها در ترکیه ۱۰ برابر ایران است گفت: بانک های کشور حاضر به سرمایه گذاری در آزاد راه نیستند در حالیکه بانک ها منابع عمومی در اختیار دارند. حال چگونه از بخش خصوصی بخواهیم که در آزاد راه ها سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه نیاز کشور در حال حاضر به ۱۰ هزار کیلومتر آزاد راه است ادامه داد: در بخش آزادراهی طی یک سال آینده برنامه افتتاح ۵ پروژه را داریم که شامل پروژه آزاد راه شیراز به اصفهان‌ به طول‌ ۲۱۰ کیلومتر، آزادراه منجیل به رودبار به طول ۸ کیلومتر (سرتاسر آن پل و تونل است با پیشرفت فیزیکی‌ ۸۰ درصد)، ‌آزاد راه مراغه به هشترود به طول ۳۰ کیلومتر و آزاد راه تبریز به صوفیان به طول ۳۰ کیلومتر است.

متوسط افزایش عوارض آزادراه‌ها ۲۸ درصد در نظر گرفته بودیم که به برخی نرخ‌ها اعتراض شد. در آینده نزدیک بررسی‌ها به پایان می‌رسد و نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌ها اعلام می‌شود

خادمی ادامه داد: متوسط افزایش عوارض آزادراه‌ها ۲۸ درصد در نظر گرفته بودیم که به برخی نرخ‌ها اعتراض شد. در آینده نزدیک بررسی‌ها به پایان می‌رسد و نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌ها اعلام می‌شود. ضرر عدم افزایش نرخ عوارض متوجه توسعه زیرساخت‌های آزادراه‌ها می شود.

وی ادامه داد: در برنامه داریم که بزرگراه‌های کشور را به ۳۵ هزار کیلومتر افزایش دهیم و چون همه آزادراه های کشور مشارکتی هستند و اگر بخش خصوصی نیاید نمی‌توانیم آزادراه بسازیم. هم‌اکنون ۳۶ طرح آزادراهی در کشور داریم که در خیلی از آنها کاری انجام نداده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد:‌ حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط‌آهن ساخته شده در کشور داریم که مدیریت آن با شرکت راه‌آهن است همچنین ۳۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید هم قرارداد داریم، نزدیک به ۶۳۰۰ کیلومتر پروژه توسعه ریلی‌ هم در حال مطالعه‌ داریم بنابراین حدود ۹۶۰۰ کیلومتر توسعه خط ریلی در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار داد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور ادامه داد: در بخش آزادراهی‌ ۲۰۱۸ کیلومتر مسیر در دست احداث داریم که به صورت مشترک با سرمایه‌گذاران در دست احداث است، ‌در حوزه تأمین مالی معمولا ۵۰ درصد هزینه ساخت آزادراه از سوی دولت و ۵۰ درصد از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین ۱۸۸۲ کیلومتر آزادراه در حال مطالعه داریم که به مرور به مناقصه می‌رود و نزدیک به ۶ هزار کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجرا داریم که در برنامه داریم طول‌ بزرگراه‌های کشور به ۳۵ هزار کیلومتر برسد.

خادمی تاکید کرد: هم‌اکنون ۲۷۶۲ کیلومتر آزادراه در کشور داریم که ۱۰۳۸ کیلومتر آزادراه به صورت اشتراکی با سرمایه‌گذاران در حال پیگیری است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور گفت: ۵ پروژه آزادراهی شیراز-اصفهان، منجیل-رودبار، منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال (پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد)، مراغه-هشتگرد (پیشرفت ۷۹ درصد) و تبریز-صوفیان (۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی) در برنامه یکسال آینده است که برای تکمیل این آزادراه‌ها ۵۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: برای یکسال آینده می‌توان با اقدامات بودجه‌ای نه‌چندان با مبالغ بالا را به بهره‌بردای برسانیم. ۵ پروژه ۵۶۱ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت داریم پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۷۵ درصد است. برای اتمام این پروژه‌ها به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که نیمی از آن دولت و نیمی از بخش خصوصی تأمین می‌کند.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      این مدیران ما چرا گرفتنی ها را با خارج از کشور مقایسه می کنند اما درآمد را نه ؟
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      اقای خادمی عزیز شما چطور اتوبان یا بزرگراه زنجان به تبریز را با بزرگراه های ترکیه مقایسه می کنید جاده های ترکیه مثل شیشه و آینه است نه مثل بزرگراه های ما که عین زمینهای شخم زده کشاورزی است حداقل به فهم و شعور مردم بزرگ ایران توهین نکنید۰
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      مگر درامد یه کارمند و یا یک کارگر ترکیه با هم برابر است که عوارض اتوبان هم برابر باشد ؟ شما بفرمایید خقوق کارمند در ترکیه چند برابر ایران است ؟