۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۲
تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد اتحادهای ترانزیتی در منطقه
دبیرکل تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد اتحادهای ترانزیتی در منطقه

مدیرکل تجاری سازی وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه بخشی از جهش ترانزیتی به رقم ۱۱ میلیون تن ناشی از احیای موافقتنامه‌های گذشته است، گفت: تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد اتحادهای ترانزیتی در منطقه است.

به گزارش بازار، امین ترفع گفت: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش ۱۰۲ درصدی را در حجم ترانزیت داشتیم و از رقم پنج ونیم میلیون تن به ۱۱ و دو دهم میلیون تن رشد رسیدیم و رشد جهشی را نسبت به سال ۹۹ حتی نسبت به سال ۹۸ که این رقم۷ میلیون تن بود، ثبت کردیم.

وی گفت: در یکسال گذشته به واسطه برنامه ریزی دولت در حوزه تعامل با کشورهای منطقه و همسایه‌ها و بعد از امضای موافقتنامه ۲۵ ساله با چین تاثیرات مثبت شد. البته یکسری تغییرات جغرافیایی نیز در محیط پساپیرامونی ایجاد شد و در نهایت با برداشته شدن موانع ترانزیت به خصوص ترانزیت فرآورده‌های نفتی به جهش ۱۰۰ درصدی بین سال ۹۹ و ۱۴۰۰ دست پیدا کردیم.

ترفع گفت: برخی‌ها اعلام می‌کنند این افزایش در اثر برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی بوده است، اما اینگونه نیست؛ همانطور که اعلام کردم افزایش نسبت به سال‌های قبل یعنی ۹۷ و ۹۸ نیر ثبت شده است که عدد قابل توجهی است.

مدیرکل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه درباره اینکه چه نوع کارهایی به صورت مستمر دنبال شد که منجر به افزایش ترازیت شد، گفت: وزارت راه کارگروهی که قبلا در حوزه ترانزیت وجود داشت و در سطح دولت بود و معاون اول ریس جمهوری ریس آن بود را ذیل شورای عالی ترابری احیا کرد.

ترفع افزود: در این جلسات دور هم جمع می‌شویم و موانع فرایندی و بدون هزینه را در اثر گفتگو با هم برطرف می‌کنیم. این موانع در حوزه قرنطینه، سوخت، مبارزه با قاچاق، پایش هوشمند ناوگان، سوخت ناوگان و استفاده از ابزارهای نوین برای کنترل درب به درب ترانزیت است که برای آن راه حل داریم و مستمرا جلسه برگزار می‌کنیم تا به همبستگی در حوزه داخلی برسیم.

ترفع اضافه کرد: در حوزه بین‌الملل نیز یکسری توافقات را فعال کردیم؛ موضوعاتی که چهارچوب توافقنامه آن وجود داشت، اما پیگیری آن سال‌ها به تاخیر افتاده بود؛ موافقتنامه‌های مختلف ترانزیتی را فعال کردیم و جلسات دولتی را برگزار و نهایتا هدفگذاری کردیم تا در پایان سال ۱۴۰۱ به هدف عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از کشور برسیم.

مدیرکل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه افزود: با توجه به این عدد لازم بود با کشورهای هدف در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب در مورد استفاده از مسیر ایران رایزنی کنیم. هم کشورهایی که می‌توانیم در مسیر غربی شرقی و هم شمالی- جنوبی سرویس ترانزیتی به آن‌ها دهیم. همزمان کمیته ترانزیتی مشترک با روسیه برقرار کردیم و هر دو سه هفته یکبار تشکیل جلسه دادیم تا بتوانی هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی را محقق کنیم.

وی خبر داد: در همین راستا برنامه اقدام مشترک با روسیه تهییه و مبادله شده تا به سمت عملیاتی رفته و فقط ترانزیت ایران و روسیه را تا پایان سال به ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم. علاوه بر آن با عمان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین به ترتیب مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم از فرصت جغرافیایی که برای کشور ما ایجاد شده است حداکثر استفاده را ببریم.

مدیرکل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه اضافه کرد: بخاطر موضوع تغییرات جغرافیایی که در منطقه اتفاق افتاد نگاه به استفاده از مسیر ایران متفاوت شده است و کشورهای منطقه جلب ایران شدند. در مذاکره با کشورها علاوه بر اینکه چارچوب موافقنامه‌های قبلی را فعال کردیم؛ به سمت ایجاد ابتکارهای جدید رفتیم و به صورت چهار کشور و سه کشور با ترکیب‌های مختلف تلاش داریم اتحادهای ترانزیتی را در منطقه فعال کنیم و بتوانیم منفعتی به نام ترانزیت ایجاد و هر کشوری سهم خود را از این منفعت بردار. این رویکرد به جای نگاه حذفی رقابت گونه است که منافع مشترک را داشته باشیم تا خودمان و منطقه از فرصت جغرافیایی پیش امده استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۷۱٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha