۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۷
کارمزد معاملاتی کم یکی از جذابیت‌های صندوق سرمایه گذاری
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

کارمزد معاملاتی کم یکی از جذابیت‌های صندوق سرمایه گذاری

به دلیل کارمزد معاملاتی ناچیز صندوق‌های ETF و از طرفی دیگر، تعداد بسیار بالای دارندگان واحدهای این دو صندوق، واحدهای دارا و پالایش به گزینه‌های بسیار جذابی برای نوسان گیری تبدیل شده‌اند.

به گزارش بازار، علی اصغر حیدری، گفت: بررسی روند اختلاف بین NAV و قیمت تابلوی دو صندوق دارا و پالایش از ابتدای ورود به بورس تاکنون شاید بتواند برای آسیب شناسی این اختلاف زیاد کمک کننده باشد، اما آن چیزی که تا حد زیادی روشن است، این موضوع است که به دلیل کارمزد معاملاتی ناچیز صندوق‌های ETF و از طرفی تعداد بسیار بالای دارندگان واحدهای این دو صندوق، واحدهای دارا و پالایش به گزینه‌های بسیار جذابی برای نوسان گیری تبدیل شده‌اند.

او ادامه داد: حجم و ارزش معاملات بسیار بالای این دو صندوق نسبت به بقیه بازار، کاملا گویای فعالیت نوسانگیری توسط نوسان‌گیران حرفه‌ای و کسانی که امکان معامله پربسامد و الگوریتمی را دارند، بر روی این صندوق‌هاست؛ به طوری که با نوسان گیری سریع و با دامنه نوسان محدود، ضمن کسب سود برای خود امکان رشد متناسب را از این نمادها گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این در حالی است که سهامداران خرد حقیقی به دلیل زیان ناشی از نگهداری این دو نماد عموما حاضر به فروش در قیمت‌های کنونی نیستند؛ اما به محض یک افزایش نسبی قیمت (حتی ۱۰ درصد) بسیاری از این سهامداران صبور زیان دیده نیز تبدیل به فروشندگان این نمادها می‌شوند.

حیدری اظهار داشت: بنابراین تا زمانی که این موقعیت جذاب روی نماد این دو صندوق وجود دارد؛ حتی در صورت رشد نمادهای شرکت‌های بانکی یا پالایشی، امکان رشد در این صندوق‌ها وجود ندارد.

این کارشناس در ادامه گفت: به‌طور قطع و یقین؛ برای از بین بردن این شرایط اولین اقدامی که باید خیلی فوری صورت گیرد ممنوعیت امکان معامله الگوریتمی به مدت حداقل دو ماه روی نماد دارا و پالایش است.

اسفندماه سال گذشته بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم به معضلی در بازار سرمایه تبدیل شده‌اند، از اصلاح ساختار اساسنامه این دو صندوق خبر داد. بر این اساس، اگر این ساختار اصلاح شود، قیمت این دو صندوق می‌تواند به ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها نزدیک شود که این اقدام نیازمند مصوبه هیات دولت بوده است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تا کنون اقدامی نشده است.

این در حالی بود که ۲۲ تیر ماه علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز اعلام کرد که "بازگرداندن ارزش ذاتی صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم، در دستور سازمان بورس و اوراق بهادار است. اساسنامه این دو صندوق در راستای جبران ضرر سهامداران، به زودی اصلاح خواهد شد"؛ اما تاکنون تغییری در روند این صندوق‌ها مشاهده نشده است.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha