۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
دلیل ریزش اخیر بازارهای مالی چه بود؟| پیش بینی آینده بازار طی ماه های آتی
بازار گزارش می دهد؛

دلیل ریزش اخیر بازارهای مالی چه بود؟| پیش بینی آینده بازار طی ماه های آتی

برگزاری سمپوزیوم «جکسون هول»در آمریکا و سخنان جروم پاول در این رویداد را می توان به عنوان عامل اصلی ریزش در بازار فلزات گرانبها و صنعتی و همچنین بازار ارزهای دیجیتال دانست.

وحید پورتجریشی؛ بازار: اگر در بازارهای بین المللی مانند بورس ها و کریپتو فعالیت دارید، قطعا ریزش قیمت ها در روز جمعه شما را متعجب کرده است. طی روزهای پنجشنبه و جمعه، شاخص های مهم بازار همچون S&P ۵۰۰، نزدک ۱۰۰، داو جونز ۳۰ و راسل ۲۰۰۰ همگی ریزش های تند و سختی را متحمل شدند که بازار ارزهای دیجیتال نیز از این ریزش بی نصیب نبود و دچار اصلاح سنگین شد. اما سوال اینجاست که دلیل این رزش ها چه بود و آینده بازار پس از آن چه خواهد شد؟

سمپوزیوم جکسون هول و اهمیت آن

سمپوزیوم سالانه جکسون هول روزهای پنجشنبه و جمعه در وایومینگ برگزار شد. این سمپوزیوم یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی در آمریکا محسوب شده که البته از آنجا که ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان نیز محسوب می شود، پس با این حساب می توان سمپوزیوم مذکور را یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی جهان دانست.

اما چرا جکسون هول مهم است؟ این اجلاس در حقیقت محلی برای اعلام سیاست های مالی فدرال رزرو است که رئیس بانک مرکزی آمریکا در آن، به توضیح و بسط برنامه های آینده خود در خصوص موارد متعددی همچون نرخ بهره بانکی، ترسیم چارچوب تصمیم گیری این نهاد برای اقتصاد آمریکا طی ماه های آینده و غیر می پردازد. لذا بسیاری از سرمایه گذاران جهان در آستانه برگزاری این سمپوزیوم سالانه، معمولا از هرگونه سرمایه گذاری بزرگ خودداری کرده و منتظر خروجی این رویداد می مانند تا بتوانند تصمیم گیری درستی با توجه به جهت گیری بازار داشته باشند.

سخنان جروم پاول و تاثیر آن بر بازارهای مالی

همانطور که پیش بینی میشد، جروم پاول، رئیس فدرال رزر آمریکا در سخنرانی بسیار کوتاه خود در جریان برگزاری رویداد جکسون هول، بار دیگر لحن جنگ طلبانه خود در خصوص سیاست افزایش نرخ بهره را ادامه مطرح کرده و تاکید کرد که امکان افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا تا ۷۵ واحد دیگر در ماه سپتامبر امکانپذیر است.

وی همچنین بار دیگر به نرخ تورم بی سابقه در آمریکا اشاره کرد که همچنان ادامه داشته و طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده و تاکید کرد که سیاست افزایش نرخ بهره بانکی تا زمان مهار کامل تورم ادامه خواهد داشت.

پاول گفت: نشانه هایی وجود دارد که ثابت می کنند نرخ تورم به اوج خود رسیده اما هنوز شواهدی از کاهش آن به چشم نمی خورد. پس ما از تمام ابزارهای خود برای حمله به تورم استفاده خواهیم کرد.

دلیل ریزش اخیر بازارهای مالی چه بود؟| پیش بینی آینده بازار طی ماه های آتی

وی علیرغم افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا که تاکنون به مجموع ۲.۲۵ درصد رسیده، تاکید کرد که اکنون زمان توقف و حتی مکث هم در ادامه این سیاست وجود ندارد. پاول با پذیرش تاثیرات سوء افزایش نرخ بهره بر رشد اقتصادی آمریکا افزود: در حالی که نرخ بهره بالاتر، رشد کندتر و شرایط ضعف بیشتر بازار کار باعث کاهش تورم می‌شود، دردسرهایی را نیز برای خانوارها و مشاغل به همراه خواهد داشت. اینها هزینه های ناگوار کاهش تورم است. اما شکست در بازگرداندن ثبات به قیمت ها به معنای درد بسیار بیشتری (برای مردم) خواهد بود.

رئیس فدرال رزرو همچنین تاکید کرد که ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی تا زمانیکه نرخ تورم به ۲ درصد برسد، ادامه خواهد داشت و افزود: احیای ثبات قیمت احتمالاً مستلزم حفظ سیاست های محدودکننده برای مدت زمانی نا مشخص است. سوابق تاریخی به شدت نسبت به سیاست‌های سست‌ شونده پیش از موعد (اجرایی سازی کامل آنها) هشدار می‌دهند.

درست پس از ایراد این سخنان توسط رئیس فدرال رزرو، بازارهای مالی به شدت به آن واکنش داده و دچار ریزش سنگین شد. همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می فرمایید، در حال حاضر تمامی شاخص های مهم بازار دچار ریزش شدید و ترس بر بازار سرمایه حاکم شده است.

دلیل ریزش اخیر بازارهای مالی چه بود؟| پیش بینی آینده بازار طی ماه های آتی

دقیقا به دلیل برگزاری همین سمپوزیوم بود که قیمت در بازارهای مالی در سه روز منتهی به برگزاری رویداد جکسون هول در روندی خنثی به سر برده و ریزش یا افزایش قیمت محسوسی بر بازار حاکم نبود. اما اکنون، شرایط متفاوتی حاکم بوده و تکلیف بازارها مشخص شده است.

نکته مهم در ریزش های سه ماهه اخیر بازار این است که شاخص بیت کوین (به عنوان نماد بازار کریپتو) با شاخص های دیگر تجاری هم راستا شده و ریزش و افزایش آن دقیقا با دیگر بازارهای مالی هماهنگ است.

شاید این نکته بسیار تعجب آور باشد؛ چراکه اساسا جنس بازار کریپتو با بازارهای مالی دیگر متفاوت بوده و در زمره دارایی های ریسک پذیر به حساب می آید. اما زمانی که این شاخص ها در یک راستا با یکدیگر در حرکت باشند، نشانه این موضوع است که تمام بازارهای مالی از دید سرمایه گذاران ریسک پذیر شده و دیگر تفاوت چندانی میان بیت کوین و نزدک وجود ندارد.

در حقیقت تقابلی گسترده میان تمامی بازارهای مالی از یک سو و دلار فدرتمند آمریکا از سوی دیگر یجاد شده و سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای افزایش ریسک سرمایه و قرار دادن آن در سبد بازار کریپتو یا سهام شرکت های بزرگ که هر لحظه ممکن است با شکل گیری رکودی گسترده، دچار ورشکستگی سنگین مالی شوند، به دلاری تبدیل کنند که شاخص آن هر روز قوی تر شده و ماهیت آن نیز با افزایش مکرر نرخ های بهره توسط فدرال رزرو، از پول به ابزاری مناسب و کم خطر برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

آینده بازارهای مالی چه خواهد شد؟

سخنان جروم پاول اثبات کرد که بانک مرکزی آمریکا دستکم طی ماه های آینده تصمیمی برای توقف سیاست نرخ بهره بانکی نداشته و همچنان دلار به عنوان مناسبترین ابززار سرمایه گذاری روی میز سرمایه گذاران قرار دارد.

از سوی دیگر، با وصعیت نه چندان مطلوب بازارها و واحدهای صنعتی تولیدی در چین مواجه هستیم که کشش بازار این کشور را برای خرید فلزات صنعتی مانند فولاد، مس، طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم به شدت کاهش داده است.

ادامه و تشدید جنگ روسیه و اوکراین و همچنین ترس از کمبود گاز در فصل زمستان که تا چند ماه آینده فرا خواهد رسید نیز باعث شده تا ترس از ایجاد رکود گسترده و افزایش نرخ تورم ناشی از افزایش بهای انرژی مصرفی در بازارهای جهانی افزایش یابد.

دلیل ریزش اخیر بازارهای مالی چه بود؟| پیش بینی آینده بازار طی ماه های آتی

لذا در قالب کلی، چشم انداز مثبتی برای بازارهای مالی به جز بخش بازار نفت و گاز و مشتقات آن طی ماه های آتی به ویژه فصل زمستان وجود نداشته و احتمالا بازار نفت و گاز، تنها بازار داغ فصل زمستان سال جاری خواهد بود.

اما در دید کوتاه مدت که ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران بازار به ویژه در بازار کریپتو را با تحمل ضررهای چشمگیری مواجه کرده باشد، می توان انتظار یک پولبک نسبتا چشم گیر را طی روزهای آتی داشت که ناشی از کاهش شوک وارد شده به بازار در پی سخنان جروم پاول خواهد بود.

این پولبک می تواند به فرصتی مناسب برای فروش دستکم بخشی از دارایی های ریسک پذیر در بازار قلمداد شود. چراکه با سنگین تر شدن فضای ترس بر بازارهای مالی، همانطور که پیشتر نیز در گزارش بازار نسبت به آن هشدار داده شده بود، شاهد ریزش های سنگین به ویژه در بازار کریپتو طی ماه سپتامبر باشیم که همزمان با اجرایی شدن افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا طی همین ماه رخ خواهد داد.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha