۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
فعالیتهای اقتصادی خاندان علی اف؛ اوراق پاندورا چه گفتند؟
بازار گزارش می دهد؛

فعالیتهای اقتصادی خاندان علی اف؛ اوراق پاندورا چه گفتند؟

خاندان علی اف میلیونها دلار ملک در خارج از جمهوری آذربایجان دارند و این ثروت از پیش شناخته شده آنها در بریتانیا را کاهش داده و سوابق به‌ دست‌آمده مکانیزمهای پیچیده شرکتهای فراساحلی را روشن می‌کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: برای قرن ها، لندن یکی از مقاصد برتر جهان برای خرید، خورد و خوراک و زندگی خوب بوده به طوری که رونق توسعه در انگلیس در چند دهه گذشته دامنه جاذبه ها را گسترش داده است.

پنت هاوس های دیدنی در پایتخت انگلیس یک وجه مشترک دارند که هیچ رهگذر تحسین‌ کننده یا حتی یک گزارشگر محلی باهوش در حوزه املاک و مستغلات هرگز نمی‌داند این ساختمان‌ ها متعلق به برخی از نزدیک‌ ترین افراد به الهام علی‌ اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان بوده و هست. درآمد فعلی او به عنوان رئیس جمهور مشخص نیست، اما آخرین حقوق رسمی منتشر شده در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۳۰ هزار دلار در سال بوده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده از اکتبر ۲۰۲۱، دو دختر الهام علی اف، پسر، پدر همسر و دو تن از اعضای خانواده و نزدیکان او، به میزان ۴۲۹ میلیون پوند در ساخت املاک و مستغلات لندن از جمله ساختمان‌ های تاریخی برجسته، آپارتمان های لوکس در محله های معتبر و توسعه‌ های تجاری این پایتخت نقش داشته‌ اند.

مالکیت آن‌ها بر این امپراتوری سال‌ها به‌طور سیستماتیک پشت شرکت‌های دریایی با نام‌های عمومی مانند شلدریک سیکس و فلیپ تگ اینوستمنت پنهان شده است که به کمک اسناد پاندورا و اسناد آف شور که توسط کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی به دست آمد، افشاگری های خانوادگی آنها فاش شد و گزارشگران توانسته‌اند پرده محرمانه‌ای را که این شرکت‌ها را احاطه کرده است، از بین ببرند (منظور از آف‌ شور، شرکت‌هایی هستند که معمولاً در بهشت‌های مالیاتی مستقرند و عملاً هیچ فعالیت واقعی جز نقل و انتقال مالی ندارند).

اوراق پاندورا تحقیقی درباره میلیون‌ها پرونده است که به بیرون درز پیدا کرده است، به طوری که شرکت‌ های حقوقی که به هر کسی که به دنبال مخفی کاری است کمک می‌کند تا شرکت‌های مخفی را در حوزه‌های قضایی دوردست ایجاد کند. بر همین اساس، شرکای رسانه ای از سراسر جهان ماه ها برای تجزیه و تحلیل داده ها و افشای داستان های ابرثروتمندان و قدرتمندان، از جمله بیش از ۳۰ رهبر جهان که در آن ظاهر می شوند، همکاری کرده اند در حالی که این اسناد محرمانه، شامل گروهی جهانی از فراریان، محکومان، افراد مشهور، ستاره های فوتبال و مقامات دولتی است.

در مجموع، شبکه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فسادهای اداری (OCCRP)، شرکت فراساحلی یا برون مرزی ناشناخته را که قبلاً در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده بودند، نشان داد که علی اف و وابستگان آنها از سال ۲۰۰۶ از مالکیت آنها برخوردار بوده اند.

در حقیقت، اسناد پاندورا نشان می دهد که چگونه این املاک توسط یک شبکه به هم پیوسته متشکل از ۸۴ شرکت فراساحلی یا آف شور نگهداری شده است. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که این شرکت‌ ها به عنوان یک سیستم نزدیک مدیریت می‌شوند و بارها و بارها، سوابق فاش شده نشانگر این مسئله بوده که گروه‌هایی از آنها در همان روز مدارک خود را ثبت کرده یا مدیران خود را تغییر داده‌اند؛ در حالی که صاحبان و مدیران آنها نیز اغلب در میان همان گروه کوچکی از مردم جابجا شده اند.

گزارش ها نشان می دهد که تعدادی از شرکت ها در دوره اول ریاست جمهوری الهام علی اف که در سال ۲۰۰۳ آغاز شد، تأسیس شده اند. او در چهارمین دوره ریاست جمهوری خود قرار دارد.

پسرش، حیدر، اولین شرکت فراساحلی خود را زمانی که هنوز در دبیرستان تحصیل می کرد، تاسیس کرد در حالی که صاحب چهار ساختمان در خیابان مدوکس در منطقه تونی مایفر بود. دخترش آرزو نیز که در لندن روانشناسی خوانده بود، صاحب یک پروژه تجاری در خیابان کانادیت به مبلغ ۳۵.۵ میلیون پوند بود. اگرچه شرکت‌ ها فراتر از اظهارات مبهم مانند باز کردن حساب یا تجارت در جمهوری آذربایجان و اروپا آنچه را که انجام می‌دهند، اعلام نکردند، اما یک هدف واضح است و آن این است که بسیاری از آنها مقادیر زیادی دارایی در سرتاسر پایتخت انگلیس و فراتر از آن داشته اند.

منبع پولی که برای خرید بسیاری از این املاک و مستغلات استفاده می شود، در اسنادی پنهان است که ممکن است هرگز عمومی نشود. گزارشگران دریافته اند که حداقل هشت شرکت آنها چند میلیون دلار پول نقد از سیستم های پولشویی و نقل و انتقالات عظیمی که قبلاً توسط شبکه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فسادهای اداری کشف شده بود، از جمله در خصوص جمهوری آذربایجان دریافت کرده اند. منشاء نهایی این پول نیز ناشناخته است در حالی که این سیستم ها هم وجوه مشروع و هم غیرقانونی را جابجا کرده اند.

در حالی که برخی از این شرکت‌ های فراساحلی در سال‌های اخیر بسته شده‌ اند و برخی از دارایی‌های آنها فروخته شده، علی‌اف‌ ها از سال ۲۰۱۷، ۱۲۵ میلیون پوند از املاک و مستغلات را به یک ائتلاف پنهانی که تأسیس و کنترل می‌شد، توسط پدر همسر رئیس جمهور انتقال دادند.

یکی از این املاک در سال ۲۰۱۸ فروخته شد، اما اسناد و اوراق پاندورا در مورد این مجموعه از شرکت ها در همان سال به پایان رسید و اطلاعات بیشتری در دسترس نیست. دولت الهام علی اف به درخواست ها برای اظهار نظر درباره این ماجرا پاسخی نداد در حالی که فرزندانش لیلا، آرزو یا حیدر علی اف هم سکوت کردند.

حکومت خاندان علی اف در جمهوری آذربایجان با حیدر علی اف پدر رئیس جمهور فعلی، یکی از مقامات قدیمی شوروی که دو سال پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ کنترل این کشور را به دست گرفت، آغاز شد. علی اف بزرگ یک رهبر اقتدارگرا بود و جمهوری آذربایجان تحت نظارت او شروع به تبدیل شدن به یک دولت رانتی نفتی کرد. اما کسانی که با کشور آشنا هستند، نظام او را متفاوت از نظام پسرش به یاد می آورند.

ریچارد کاوزلاریچ، سفیر ایالات متحده در آذربایجان بین سال های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۷ همواره می گفت: حیدر علی اف کنترل بسیار شدیدی بر فساد داشت. بر همین اساس، او مطمئناً آنطور که امروز الهام و همسرش مهربان و خانواده‌های مربوطه‌ رفتار و عمل می کنند، آشکار نبود. بعد از اینکه الهام علی اف در سال ۲۰۰۳ به ریاست جمهوری رسید، مدت زیادی طول نکشید که این وضعیت تغییر کرد.

در عرض چند سال، دختر کوچکترش آرزو، قبلاً سهامدار استراهان هلدینگ و امور مالی یک شرکت فراساحلی با حساب بانکی سوئیس بود که سه آپارتمان به ارزش ۵.۱ میلیون پوند در منطقه نایتزبریج لندن خریداری کرد. بر همین اساس، دختر یک رئیس جمهور بلافاصله مورد بررسی و توجه بیشتر توسط شرکت تریدنت تراست ارائه دهنده خدمات فراساحلی قرار گرفت. اما در سال ۲۰۰۹، تریدنت تراست یک شرکت تحقیقاتی مستقر در لندن را مأمور کرد تا سوابق او را بررسی کند.

موضوع افزایش دارایی های فرزندان الهام علی اف به همین جا ختم نمی شود. در سال ۲۰۱۰، سه فرزند الهام علی اف چندین ملک در دبی به ارزش ۷۵ میلیون دلار خریداری کرده اند که البته این اقدامات آنها در دبی کافی نبوده است. در سال ۲۰۱۸، پروژه دافنه، با همکاری ۱۸ سازمان خبری، نشان داد که دو دختر الهام علی اف نیز مالک هتل سوفیتل در جزیره پالم جمیرا دبی هستند. در سال ۲۰۱۹ نیز، Proyekt Media در مورد املاک لوکس متعلق به اعضای خانواده الهام علی اف در روسیه، از جمله پدر همسرش عارف پاشایف، گزارش داد.

این خانواده علاوه بر گسترش دارایی های خود، در سال جاری به دنبال تشدید کنترل بر عملکرد بانک مرکزی نیز بوده اند. با یک سری تغییرات اخیر پرسنل، بانک مرکزی جمهوری آذربایجان تحت کنترل شدیدتر خانواده حاکم این کشور قرار گرفته است. تغییر در بانک در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد، زمانی که الهام علی اف یکی از نزدیکترین وفاداران به نام طالح کاظم اف را به عنوان رئیس بانک مرکزی آذربایجان منصوب کرد. کاظیموف ۳۸ ساله از سال ۲۰۱۵ در پاشا بانک که متعلق به دختران علی اف آرزو و لیلا است، به همراه پدربزرگشان عارف پاشایف، پدر همسر علی اف، سمت های اجرایی ارشد داشت.

بر همین اساس، این حرکت غیرمنتظره بود. رئیس قبلی، المان رستموف، از سال ۱۹۹۵ این سمت را بر عهده داشت و در آوریل ۲۰۲۰ مجددا برای یک دوره پنج ساله منصوب شد. اما در ماه آوریل، الهام علی اف بدون ارائه هیچ توجیهی، به پارلمان پیشنهاد کرد که رستموف برکنار شود و قانونگذار به سرعت این اقدام را تایید کرد و کاظم اف را منصوب نمود.

رستموف سپس به عنوان مشاور نخست وزیر علی اسدوف منصوب شد، اما از آن زمان تاکنون چیزی از او شنیده نشده است و او در وب سایت کابینه وزیران ظاهر نمی شود. این بانک طبق قانون از نظر سیاسی مستقل است و بسیاری از ناظران انتصاب کاظیموف را نشانه ای از تشدید کنترل علی اف بر سیستم بانکی دانسته اند.

بخش بانکی قبلاً تحت کنترل هلدینگ پاشا بود. اکنون پاشایف ها تسلط کامل پیدا کرده اند در حالی که معلوم شد که آن انتصاب تنها آغاز کار بود. در ماه مه، کاظم اف یک مشاور جدید به نام فرهاد ولی اف، یکی دیگر از مقامات ارشد بانک پاشا را معرفی کرد. ولی اف قبلا، در بانک پریمیوم و هلدینگ سیلک وی کار می کرد که هر دوی آنها نیز به خانواده حاکم مرتبط هستند.

سپس در یکم ژوئن، یکی دیگر از مقامات ارشد بانک پاشا، گولار پاشایوا، نیز به عنوان مشاور کازیموف منصوب شد و در ۲۲ ژوئیه، کازیموف پاشاوا را به سمت مدیر کل بانک مرکزی ارتقاء داد.

در همان روز، مدیر منابع انسانی در بانک مرکزی با اسماعیلوا جایگزین شد، که همان سمت را در سوپرمارکت براوو، یکی از بزرگترین شرکت‌های زیر نظر هلدینگ پاشا، هلدینگی که همه شرکت‌های خانواده را گرد هم می‌آورد، داشت. در حقیقت، بانک مرکزی رسما به شعبه بانک پاشا تبدیل شده است. به طور خلاصه، از این پس سرنوشت پول ملی جمهوری آذربایجان در دست کارمندان سابق پاشا بانک است.

آنچه اهمیت دارد این است که در میان اسناد منتشر شده از افشاگری های روسای جمهور کشورهای مختلف، الهام علی اف که نزدیک به بیست سال است این کشور نفت خیز را اداره می کند، نام و امپراتوری خانوادگی است که در تعدادی از افشاگری های تحقیقی از اسناد پاناما، پروژه دافنه، پروژه پگاسوس، پول شویی و اسناد پانادورا ظاهر شده است.

کد خبر: ۱۷۰٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 4
    • اسی مهدوی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      72 6
      مبلغ چقدر است؟
    • کیان IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      17 56
      علی اف با تقلب بالا اومد در هر دوره با تقلب رئیس جمهور میشه و فساد وپولشویی درخانواده اون بشدت زیاده البته شبیه مسئولان غرب گرای ما هستن که اختلاس میلیاردی داره وفرار میکنن
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      20 63
      خیانت به هم وطن های ما مثل بعضی از دزدهای داخلی لعنت خدا بر همه دزدها مردم استان باکو چه میکشن از دست اینها مثل ما که از دست بعضی دزدها میکشیم
    • بهرنگ IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      62 12
      نوش جونشون زحمت میکشن برا کشور و ملتشون حقشونه بازم میگم نوش جونشون ...
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      52 4
      چشم های نویسنده مشکل نزدیک بینی دارد و باید به چشم پزشک مراجعه کند
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      9 19
      اینها همش استانهای نفت خیز ایران بودن
    • نامعلوم IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      16 4
      برو یه سری به خیابوناشون بزن ببین چی ساختن ما کجا اونا کجا تو جیبش نمیزاره خرج می کنه نه اینکه دکل نفتی مملکت گم بشه ۹۲هزار ملیارد گم بشه وشمش طلا کانتینر کانتینر تو ترکیه سر در میاره و یه چیزه دیگه مثلا خودروی دنا که ۵۰۰ملیون تو ایران ولی الهام الیوف نصف قیمت تو اونجا به مردم میده اونم اقساطی
    • تورک اوغلو IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      13 6
      یاشاسین آذربابجان یاشاسین الهام علی اف
    • سعید IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 2
      تمام ساختمانهای بزرگ که تو اذ ساخته شده مال این خاندان و تعدادی از بازرگانان تبریز هست.
    • اشکان US ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      9 12
      دیر یا زود جمهوری باکو به آغوش مادر خود ینی آذربایجان ایران باز خواهد گشت
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      4 2
      فقط هرکاره که هم باشه به فکر ملتشه برای مملکتش ازجان مایه میذاره ...