۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
محاسبات تسهیلات «مانا» کاملا ارزی است
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

محاسبات تسهیلات «مانا» کاملا ارزی است

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در قراردادهای مانایی، پرداخت‌ها به صورت ریالی، ولی محاسبات مالی بصورت ارزی است از آغاز پرداخت اینگونه تسهیلات صندوق از یکم شهریور خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در قراردادهای مانایی، پرداخت‌ها به صورت ریالی، ولی محاسبات مالی بصورت ارزی است از آغاز پرداخت اینگونه تسهیلات صندوق از یکم شهریور خبر داد و گفت: از آنجا که صندوق توسعه ملی تنها صندوق ارزی کشور است باید مبنای تسهیلات آن ارزی باشد.

مهدی غضنفری در جلسه معرفی قراردادهای مانایی ضمن تشکر از حضور مدیران بانکی کشور در صندوق توسعه ملی، این مراسم را یک جلسه تاریخی بین صندوق و بانک‌ها عنوان کرد و گفت: صندوق توسعه ملی از ابتدا به دنبال افزایش تعامل با بانک‌ها و نیز مشتریان صندوق بوده و به منظور تسهیل روند بازپرداخت‌ها تاکنون جلساتی با آن‌ها نیز داشته است.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به اظهار نظر اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران، درخصوص اجرای قراردادهای مانایی اظهار داشت: این وام جایگزین ریالی نمی‌شود و پرداخت تسهیلات ریالی که به آن ریال مبنا می‌گوئیم؛ در قالب ماده ۵۲ قانون الحاق است و همچنان وجود دارد و به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه با قراردادهای مانایی، اقتصاد ما دلاریزه نخواهد شد، تأکید کرد: پرداخت اینگونه تسهیلات فقط مختص صندوق توسعه ملی است که اساسا" ارزی می‌باشد؛ لذا هرچند داد و ستد و پرداخت وجوه آن به صورت ریال است، اما مبنای محاسبات مبالغ پرداختی و باز پرداختی و نیز کارمزد، همه بصورت ارزی است. در واقع این روش تأمین مالی برای متقاضیانی است که برای اجرای طرح‌های اقتصادی خود در کنار ارز به ریال هم نیاز دارند.

به اعتقاد وی، در این روش جدید تأمین مالی از تخلفات و تقلب‌هایی که برخی با دریافت تسهیلات ارزی مرتکب می‌شدند؛ جلوگیری شده و منابع در مسیر درست و اصلی خود مصرف می‌شود.

از نظر غضنفری چنین وامی پشتیبان تولیدکنندگان ماشین آلات صنعتی داخلی نیز هست و سهم بازار آن‌ها در پرداخت تسهیلات صندوق حفظ می‌شود.

غضنفری با بیان اینکه طبق نظام نامه‌های گذشته صندوق، پرداخت دو نوع وام از سوی صندوق غیر قانونی است و تسهیلات مجدد محسوب می‌شود، افزود: صندوق به منظور سهولت کار این دسته از مشتریان و همچنین جلوگیری از توقف پروژه و حمایت از تولید کنندگان داخلی، قرادادهای مانایی را طراحی کرده که کاملا" ارزی بوده و بخشی از مجموع تسهیلات ارزی با توجه به درخواست متقاضی به منظور تأمین مالی ریالی طرح در راستای قانون حداکثر از توان تولید داخل به قیمت نرخ پایه ارز تبدیل به ریال می‌شود. البته هم اینک صندوق توسعه ملی مبالغ ریالی مناسبی دارد و تبدیل ارز به ریال نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد مانایی به صورت ارزی نوشته می‌شود و نرخ کارمزد آن همانند دیگر قراردادهای ارزی صندوق تعیین شده است، گفت: در این قرارداد بانک و متقاضی به خوبی می‌دانند که در فضای ارزی حرکت می‌کنند و با علم به این قضیه وارد آن می‌شوند.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: در گذشته طبق ماده ۵۲ الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، ۲۰ درصد از منابع ارزی صندوق تبدیل به ریال شده و صرف تسهیلات ریالی بخش‌های کشاورزی و تولیدی و صنعتی می‌شود.

وی با ذکر اینکه ماهیت صندوق توسعه ملی ارزی است و ارزش منابع ارزی صندوق نباید کاهش یابد، گفت: کاهش یا افزایش احتمالی نرخ ارز در طول چند سال آینده تأثیری بر منابع صندوق نداشته و مهمترین موضوع، حفظ منابع ارزی صندوق بوده وهیچ کس نباید به صندوق نگاه ریالی داشته باشد و این خط قرمز ما می‌باشد.

غضنفری با اشاره به روند مناسب بازپرداخت مطالبات صندوق در یک سال اخیر اضافه کرد: جریان بازپرداخت از سوی بخش‌های مختلف افزایش یافته است و عده معدودی از بدهکاران باقی مانده‌اند که اندکی از آنان گاهی دست به روش‌های نامتعارف برای فرار از پرداخت بدهی خود می‌زنند.

غضنفری اضافه کرد، صندوق توسعه ملی قصد دارد برای آن عده‌ی محدودی که از بازپرداخت بدهی خود استنکاف می‌کنند حسابرسی ویژه انجام دهد تا معلوم شود منابع ارزی صندوق چگونه به کار گرفته شده‌است.

وی با بیان اینکه ماهیت صندوق مطابق اساسنامه کاملا" ارزی است؛ از مسئولان بانک‌ها درخواست کرد؛ مفهوم ارزی بودن قراردادهای صندوق توسعه ملی اعم از قراردادهای مانایی را برای مشتریان تببین کنند.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با اعلام این مطلب که در وام‌های مانایی مجموعه‌ای از سبد ارزی متنوع در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که ریال نیز یکی از آن‌ها است، گفت: متقاضی می‌تواند سبد ارزی متشکل از درهم، دلار، یوآن، ریال و یا یورو را دریافت و ارزهای متفاوتی نیز پرداخت کند، ولی ارزش آن بر اساس نرخ ارز شاخص خواهد بود.

وی با بیان اینکه قرارداد مانا در صندوق نهایی و از یکم شهریورماه در کلیه بانک‌های عامل قابل اجرا است، اظهار داشت: چنانچه موضوعی از سوی بانک‌ها مطرح شود، ما آمادگی لازم برای بررسی و اصلاح آن را داریم.

غضنفری با ذکر اینکه مبالغ ریالی پس از بازگشت به صندوق در چرخه قراردادهای مانایی به طور مجدد به این چرخه باز خواهد گشت، تأکید کرد: صندوق توسعه ملی یک صندوق ارزی است و اینگونه وجوه ریالی صندوق متصل به یک ارز است و نیز اینکه هیچ ارزی تبدیل به ریال نمی‌شود.

کد خبر: ۱۷۰٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha