۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
چوب دلالان لای چرخ تولیدکنندگان کرمانی
یادداشت؛

چوب دلالان لای چرخ تولیدکنندگان کرمانی

کرمان- «دلالان اقدام به تشکیل یک بدنه‌ قدرتمند در اقتصاد کرده اند و در بسیاری از زمینه های اقتصادی رد پای آنها به وضوح مشاهده می شود» این مطلب بخشی از یادداشت الهام پی پر فعال رسانه ای است.

الهام پی پر؛ بازار: سوداگری بدون مرز و حساب و کتاب دلالان، قشر تولیدکننده و مصرف کننده را درگیر چالش می کند و جالب اینجاست که انگار دلالان یا واسطه ها در سال های اخیر اقدام به تشکیل یک بدنه‌ قدرتمند در اقتصاد کرده اند به شکلی که در بسیاری از زمینه های اقتصادی ردپای آنها به وضوح قابل مشاهده است.

خرما؛ محصولی است که هر ساله توجه ویژه این طیف را به خود جلب می کند و این روزها دلال ها اقدام به خرید ارزان قیمت این محصول از کشاورزان کرده اند و آن طور که دبیر انجمن خرمای کشور چند روز قبل در خبرها اعلام کرد اختلاف قیمت این محصول از تولید تا مصرف بیش از ۱۳ هزار تومان است که انگار دلال ها خرما را با قیمت ۲ هزار تومان از تولیدکننده خریداری می کنند که باعث می شود خرما با قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

هر چقدر مسیر تولید تا عرضه در کشور طولانی تر شود حلقه های دلالی نیز گسترده تر و عرصه بر مردم تنگ تر خواهد شد زیرا قیمت ها با توجه به تعدد حلقه های دلالی افزایش بیشتری خواهد داشت

عدم نظارت صحیح بر این بخش سبب ایجاد هرج و مرج در برخی از بازارها از جمله بازار مواد غذایی و خرما شده است. هر چقدر مسیر تولید تا عرضه در کشور طولانی تر شود حلقه های دلالی نیز گسترده تر و عرصه بر مردم تنگ تر خواهد شد زیرا قیمت ها با توجه به تعدد حلقه های دلالی افزایش بیشتری خواهد داشت. اگر نظارت بر این طیف بیشتر شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و فشاری که بر روی تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد کمتر خواهد شد.

دلالی در اقتصاد کشور ما به عنوان یک معضل شمرده می شود که دارای چالش های فراوانی بوده و سبب بسیاری از آشفتگی های اقتصاد است و در اکثر موارد به عنوان متهم اصلی مشکلات نیز معرفی می شود شاید دلیل این مساله سودهای کلانی است که بدون هیچ زحمتی به جیب برخی از افراد واسطه گر سرازیر شده در حالی که هیچ نقشی در تولید نداشته اند و این هم به دلیل نبود نظارت صحیح رخ داده است.

دلالی ربطی به تولید ندارد

در کل دلالی شکلی از واسطه گری است که ربطی به تولید ندارد بلکه افراد بیشتر به دنبال سود غیرمنصفانه بوده و خدماتشان نیز بیشتر جنبه سوداگری دارد. از سویی کشاورزان ما دقیقا در فصل برداشت در بسیاری از مواقع با واردات بی وقت نیز مواجه می شوند زیرا گمرک سعی دارد درآمد خود را افزایش دهد. این مسئله به این دلیل رخ می دهد که ما قوانین مناسبی را تدوین نکرده ایم و در پی این مساله حقوق تولیدکننده و مصرف کننده نادیده گرفته می شود.

وزارت صمت به عنوان مسئول مستقیم دخیل بر این مسئله وظیفه دارد به این موضوع رسیدگی بیشتری کند اما انگار قوانینی که در این زمینه نیز وجود دارد آن طور که باید بازدارنده نیستند.

نفوذ دلالان در بخش کشاورزی که دسترنج تولید کنندگان را به «ثمن بُخس» خریداری و پول‌های کلانی به جیب می زنند سالهاست ریشه دوانده و تولید را روز به روز ضعیف تر می کند، سفره کشاورزان سال به سال کوچک‌تر و بر مدل ماشین های لوکس‌ دلالان اضافه می شود.

سنگ لای چرخ تولید

فشار دلالان بر بخش کشاورزی چنان است که گفته می شود ۸۵ درصد سود تولید را به جیب می زنند و تنها ۱۵ درصد به جیب کشاورز می رود تفاوت ۳ تا ۱۰ برابری قیمت از سر مزرعه تا مصرف کننده هم کاملا گویای این مطلب است.

سود کلان در دلالی و واسطه گری در سال‌های گذشته بسیاری را که می توانستند چرخ تولید را به حرکت در بیاورند را خانه نشین کرده است

سود کلان در دلالی و واسطه گری در سال‌های گذشته بسیاری را که می توانستند چرخ تولید را به حرکت در بیاورند را خانه نشین کرده است. جوان امروز کار واسطه گری را به کار در مزرعه آباء و اجدادی ترجیح می دهند. این در حالی است که امنیت غذایی امروز یک ابزار تهدید کشورها و نیاز اساسی جمعیت روبه فزون است.

وجود واسطه در بازار اهمیت ویژه ای دارد زیرا در اکثر موارد تولیدکننده خود به شکل مستقیم قادر به فروش و عرضه محصولات خود در بازار نیست و نیاز به واسطه ای است که در این میان نقش خود را به خوبی ایفا کند اما مساله ای که در کشور ما رخ می دهد واسطه گری خوب نیست بلکه دلالی است و در بحث کشاورزی در فصل برداشت هر ساله در استان کرمان شاهد این مساله هستیم.

کد خبر: ۱۷۰٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حکیم IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      درود بر خانم پی پر دغدغه مند و جسور