۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
کمر کارگران کردستانی در دوران کرونا خم تر شد
ساز ناکوک بیمه بیکاری برای کارگران:

کمر کارگران کردستانی در دوران کرونا خم تر شد

کردستان- حال کارگران کردستانی در دوران کرونا خوب نیست و تعداد زیادی از این قشر هم اگرچه زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند ولی مشمول بیمه بیکاری نیستند و همین بر درد و رنج آنها افزوده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، کارگر، یک کلمه نیست دنیایی در این واژه نهفته است و در آن می‌توان جهانی  مملو از تلاش، تقلا، درد و رنج و سختی را دید ولی بی شک درک و حس کردن چنین شرایطی از عهده هر کسی برنمی آید مگر اینکه خود روزی کارگری کرده باشد.

کارگری شغلی که نقش محوری در توسعه هر جامعه ای دارد و متاسفانه در بیشتر جوامع هم علی رغم تاثیرگذاری آن زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد و کارگران همواره جزو اقشار ضعیف و آسیب پذیر بوده و هستند.

سه ماهی  از شیوع ویروس  کرونا در ایران می گذرد هر چند در اوایل بروز و ظهور این بیماری همه درخصوص عادل بودن آن و اینکه فقیر و غنی نمی شناسد حرف می زدند ولی به مرور که آسیب های ناشی از آن هویدا شد بر همگان آشکار گشت؛ ضربه ای که قشر فقیر از این ویروس می خورند به مراتب سخت تر از خسارت  و آسیب وارد شده به ثروتمندان است.

براساس آمار موجود انجمن های کارگری کردستان ۴۵ هزار نفر کارگر ساختمانی در این استان وجود دارد و بی شک علاوه براین  تعداد زیادی هم در واحدهای تولیدی و شرکت‌ها و نهادهای خدماتی اعم از دولتی و خصوصی مشغول به کار بودند و با آمدن کرونا تعداد زیادی از آنها بیکار شدند.

اگر به طور میانگین هر خانواده کارگر ساختمانی در استان را چهار نفر در نظر بگیریم ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری استان را شامل می شود که در ایام شیوع کرونا شرایط معیشتی سختی را می گذرانند.

محمد رحیمی کارگری که در ساختمان در حال احداثی در شهرک ساحلی سنندج مشغول به کار است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شیوع ویروس کرونا برروی بازار ساخت و ساز هم تاثیرگذاشت و حدود دو ماه کارگران و استادکاران این بخش را بیکار کرد.

وی که ۴۶ ساله و دارای سه فرزند است،اضافه کرد: بیکاری کارگران با خیلی از افراد شاغل در صنف های دیگر هم چون بازاریان متفاوت بود از این لحاظ که ما کارگران منبع درآمد دیگری نداشتیم.

این کارگر سنندجی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر افزایش قیمت کالاها و اجاره خانه و دیگر هزینه های زندگی هم باعث شده  که کسی قادر به پس انداز کردن نباشد، یادآور شد: شاید برای برخی قابل باور نباشد که برای تامین مایحتاج زندگی خود در این ایام شیوع بیماری کرونا مجبور به فروش گوشواره های دختر کوچکم شدم.

رحیمی اظهار داشت: اکنون که تاکید بر ماندن در خانه می شود چراکه خطر ابتلا به بیماری کرونا هنوز هم وجود دارد باید برای کار و پیدا کردن یک لقمه نان  بیرون بیایم.

وی با ابراز تاسف از اینکه بیمه بیکاری شامل کارگران ساختمانی نشده است، گفت: در سامانه دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردم ولی بعد اعلام شد که شامل کارگران ساختمانی نمی شود گویا هیچ کسی به فکر حمایت از کارگران این بخش نیست.

این کارگر سنندجی در پاسخ به اینکه چرا از ماسک و دستکش استفاده نمی کند،  افزود: ما برای تهیه نان و خوراک خانواده‌مان مانده ایم چه برسد به تهیه ماسک و دستکش که در اولویت های بعدی ما قرار دارد.

کردستان استانی صادر کننده کارگر ساختمانی به داخل  و خارج از کشور

عضو هیئت مدیره انجمن های صنفی سراسر کشور و نایب رییس  کانون کارگران ساختمانی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود ۴۵ هزار نفر عضو انجمن کارگران استان هستند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر آنها مربوط به شهرستان سنندج است.

ناجی روحانی با اشاره به اینکه ۶ سال از تشکیل این انجمن در استان می‌گذرد، افزود: در این مدت تعداد ذکر شده کارگران در ۱۶ حرفه مرتبط با کارساختمان به عضویت انجمن درآمدند.

 وی یادآور شد: کردستان چون استان صنعتی نیست و واحدهای تولیدی بزرگ که اشتغال زیادی داشته باشند در آن وجود ندارد بسیاری از مردم آن برای کارگری نه تنها به سایر استان ها بلکه به خارج از کشور می روند.

نایب رییس  کانون کارگران ساختمانی کردستان با اشاره به اینکه ساخت و ساز در استان به حدی نیست که جوابگوی تعداد کارگران این بخش باشد، اضافه کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا تردد به استان‌های دیگر کشور هم محدود و ممنوع شد  و علاوه بر این  اقلیم کردستان عراق هم تردد مسافر از مرز باشماق مریوان را ممنوع کرد.

روحانی با بیان اینکه این اتفاقات باعث بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران ساختمانی در استان شد، گفت: پنج هزار نفر کارگر در مرکز استان که وضع معیشتی مناسبی ندارند را شناسایی و به نهادهای مختلف برای حمایت از آنها معرفی کردیم.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ اطلاعی از کمک به این کارگران به ما اعلام نشده است، اظهار داشت: قرار بوده استانداری هم به ۴۰۰ خانواده از کارگران سبد معیشتی بدهد که این اقدام هم در حال پیگیری است.

 جوانان کردستانی برای کسب درآمد راهی استان هایی هم چون تهران، اصفهان و فارس می‌شوند و در بازارهای میوه و تره بار و ساختمان سازی کار می کنند و چند سالی است که تعدادی از افراد جویای کار این استان به اقلیم کردستان عراق می روند تا اینگونه بتوانند نیازهای زندگی خود و خانواده شان را تامین کنند.

بیمه بیکاری که در زمان بیکاری به داد کارگران نرسید

کرونا که آمد چهره کارگران سیاه تر و دستانشان  و جیب هایشان خالی تر و سفره‌هایشان کوچک تر شد و دولت برای حمایت از قشر آسیب دیده از این بیماری که در چند ماه اخیر بیکار شده بودند وعده پرداخت بیمه بیکاری را داد.

ابتدای اعلام این خبر نور امیدی در دل بسیاری از کارگرانی که شاغل در واحدهای کم خطر و پرخطر از لحاظ شیوع کرونا بودند، ایجاد و همین باعث ثبت نام بیش از ۱۲ هزار نفرکردستانی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی در سامانه دریافت بیمه بیکاری شد.

تمام این افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری نشدند و در این بین کارگران ساختمانی هم که از بیمه کارگری برخوردارند نیز جزو مشاغل فاقد بیمه بیکاری هستند و این طرح هم شامل این افراد نشده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ۱۲ هزار و ۵۶۶ نفری که در استان برای دریافت بیمه بیکاری طرح حمایت دولت از واحدهای آسیب دیده بر اثر شیوع ویروس کرونا ثبت نام کردند تاکنون هشت هزار و ۲۳۳ نفر مشمول دریافت این مستمری شده اند.

 برهان صلواتی با اشاره به اینکه  تعداد رسته‌های شغلی آسیب دیده از بیماری کرونا از ۱۰ رسته به ۱۳ رسته شغلی افزایش پیدا کرده است، افزود: لیست مشمولین دریافت بیمه بیکاری در استان تا ۱۵ فروردین امسال که حدود پنج هزار نفر هستند احصا شده و به تامین اجتماعی ارسال شده است.

به گفته وی شیوه نامه پرداخت حق بیمه بیکاری از سوی ستاد ملی کرونا هنوز به تامین اجتماعی اعلام نشده است بنابراین تاکنون هیچ مبلغی در این راستا به حساب مشمولین واریز نشده است.

این روزها در دوران کرونا و آموزش های از راه دور اگر خواستید حرف «ک» را به کودکانتان بیاموزید سه واژه کرونا و کارگر و کردستان را برای آنها مثال بیاورید و با این سه کلمه هم اگر خواستید جلمه ای بسازید بگویید کمر کارگران کردستانی در دوران کرونا خم تر شد.

کد خبر: ۱۷٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha