۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
خالی، مثل سفره نخلداران از بازار ۹ هزار میلیاردی خرما
گزارش بازار از معیشت در بوشهر؛

خالی، مثل سفره نخلداران از بازار ۹ هزار میلیاردی خرما

بوشهر- دلالان در سال‌های اخیر بر محصول نخیلات چنبره زده بودند و امسال با تسهیل صادرات و خریدتضمینی خرما توسط دولت، امیدواری زیادی ایجاد شده و اکنون چشم و گوش نخلداران به اعلام قیمت تضمینی خرید خرماست.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولیدکنندگان خرما در شش استان خرماخیز در سنوات اخیر همواره از قیمت خرما ابراز نارضایتی کرده‌اند و حتی در برخی از استان‌ها، قیمت تمام شده خرما از قیمت فروش آن بیشتر است.

در یکی دو سال اخیر، نخلداران و فعالان حوزه خرما، تکاپوی بسیار زیادی برای یافتن بازار مناسب داخلی و خارجی برای این محصول استراتژیک داشته‌اند و ارتباطات خوبی با کشورهای خارجی به ویژه روسیه و قطر صورت گرفته و اکنون امیدواری بیشتری برای بالاتر رفتن قیمت خرما و فروش راحت‌تر محصول بوجود آمده است.

علاوه بر قیمت خرید تضمینی خرما، حضور دلالان و تاثیرگذاری آنها بر قیمت‌ها نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های نخلداران است و تولیدکنندگان خرما بارها خواستار نظارت و ورود مسئولان برای برخورد با واسطه‌ها شده‌اند.

نخلداران و تولیدکنندگان خرما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن تقدیر از اقدامات نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی برای راه‌اندازی میز ملی خرما در دشتستان، خواستار پیگیری تا حصول نتیجه نهایی شدند.

قیمت کالاها چند برابر شده ولی قیمت خرما تغییری نکرده است

محمد دهقانیان از تولیدکنندگان خرمای دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با وجودی که قیمت تمام کالاها چند برابر شده، اما قیمت خرما تغییر چندانی نکرده و قیمت تمام‌شده خرما از قیمت فروش، بالاتر و یا نهایتا مساوی است.

مصطفی رضایی از تولیدکنندگان خرمای تنگستان نیز به خبرنگار بازار گفت: جلسات و رایزنی‌های خوبی صورت گرفته و اکنون امیدوارتر از قبل هستیم، ولی نباید مصوبات و تفاهم نامه‌ها فقط روی کاغذ بماند و باید اجرایی شوند.

برخورد با دلالان راهکار رونق مجدد خرما

یعقوب علی‌کرمی نیز از نخلداران آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به برگزاری میز ملی خرما در دشتستان بیان داشت: جمع کردن تعداد زیادی مدیر ارشد کشوری برای نجات خرما را به فال نیک می‌گیریم ولی انتظار داریم که وعده‌های مطرح شده، از روی کاغذ به روی زمین بیایند و در سفره و معیشت نخلداران موثر باشند.

محمدحسین مرتضی‌نسب از نخلداران دشتستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ابراز داشت: خرما باید با قیمت ۶۰ هزار تومان از نخل‌دار خریداری شود تا پاسخگوی مخارج خرما و همچنین تورم بازار باشیم.

وی افزود: دلالان بیشتر از نخل‌داران سود می‌برند و این یعنی نظارتی بر بازار نیست و اگر با دلالان برخورد قاطع نشود، هیچ پیشرفتی در بهبود وضعیت معیشتی نخلداران اتفاق نخواهد افتاد.

مهم‌ترین مشکل نخلداران در بحث فروش است که بحمدالله امسال نشست های خوبی برای ساماندهی قیمت و حتی تضمین خرید وزارت جهاد انجام شد

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بخش زیادی از جمعیت دشتستان و تنگستان از طریق خرما ارتزاق می‌کنند و برای رفع دغدغه های این قشر اهتمام جدی داریم.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل نخلداران در بحث فروش است که بحمدالله امسال نشست های خوبی برای ساماندهی قیمت و حتی تضمین خرید وزارت جهاد انجام شد.

استاندار بوشهر بیان کرد: با تمام وجود پشتیبانی لازم را برای معیشت مردم انجام می‌دهیم و مدیران هم باید پای کار باشند.

محمدی‌زاده یادآور شد: قیمت خرما باید به گونه‌ای تعیین شود که پاسخگوی نیازهای تولیدکنندگان باشد و وزارت جهاد نقش محوری در این راستا دارد.

کیفیت بالای خرما و بسته‌بندی مطلوب مهم‌ترین راهکار بهبود صادرات خرما

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: امسال از همه انرژی و ظرفیت موجود برای بهبود معیشت نخلداران استفاده کردیم و بحمدالله کارهای خوبی نیز صورت گرفت.

وی افزود: میز خرما را در دشتستان با حضور مدیران ارشد کشوری و وزارت خارجه و ...در برازجان برگزار کردیم و متعاقب آن نیز میز صادرات خرما را در تهران برپا کردیم که تصمیمات خوبی گرفته شد.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نامه ای با امضای ۱۶۰ نماینده مجلس به وزیر کشاورزی دادیم و مقرر شد که خرید تضمینی خرما با قیمت حداقل ۲۰ هزار تومان انجام شود.

رضایی یادآور شد: برای صادرات خرما نیز رایزنی‌های خوبی داشتیم و قطر و روسیه و امارات و چین آمادگی خرید دارند.

وی گفت: تاکید کشورهای هدف بر کیفیت بالای خرما و کیفیت مطلوب بسته بندی خرما است که امیدوارم مد نظر تولیدکنندگان و تجار قرار گیرد.

رضایی بیان کرد: نخلداران واقعا تحت فشار هستند و وضعیت معیشتی نامناسبی دارند که تنها با حمایت مسئولان مقداری از آلام آنها کاهش می یابد.

علاوه بر خرید تضمینی خرما توسط دولت و فروش خرما در داخل، باید زمینه صادرات خرما نیز فراهم شود تا محصولات کشاورزان با قیمت بهتری فروش برود

محمدعلی نیکبخت رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور نیز به خبرنگار بازار گفت: مسئولان استان بوشهر برای خرما و معیشت نخلداران پای کار بوده‌اند و سازمان تعاونی روستایی نیز در حد توان کمک می‌کند.

وی افزود: علاوه بر خرید تضمینی وزارت جهاد و فروش خرما در داخل، باید زمینه صادرات نیز فراهم شود تا محصولات کشاورزان با قیمت بهتری فروش برود.

رئیس سازمان تعاونی روستایی کشور اظهار کرد: وزارت خارجه اقدامات و رایزنی‌های خوبی برای صادرات خرما انجام داده‌اند و امیدواری بسیار زیادی برای بهبود وضعیت صادرات ایجاد شده است.

نیکبخت تاکید کرد: خسارت بارندگی های اخیر نیز مزید بر علت شد تا مشکلات نخلداران و تولیدکنندگان خرما بیشتر شود ولی شک نکنید تا حد توان حمایت می‌کنیم.

سازمان توسعه تجارت ایران پیگیر جدی صادرات خرما

مهدی ضیغمی معاون سازمان توسعه تجارت ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اکنون موضوع خرما به طور ویژه در دستور کار مدیران کشور است و به فضل خدا شاهد نتایج چشمگیری در بهبود وضعیت معیشتی نخلداران خواهیم بود.

وی افزود: نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی به طور شبانه روزی پیگیر وضعیت نخلداران است و هر لحظه مسائل و اتفاقات را دنبال می‌کند که این پیگیری‌ها به نتایج خوبی نیز منجر شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: صادرات خرما به جای خوبی رسیده و کشورهای هدف نیز مشتاق خرید هستند که کیفیت‌بالای محصولات از مهم‌ترین شرایط برای صادرات و تداوم آن است.

ضیغمی اضافه کرد: اگر کیفیت محصول مناسب نباشد، سنوات آینده استقبال نمی‌شود ولی اگر کیفیت محصول و کیفیت بسته بندی، ممتاز باشد قطعا میزان خرید کشورهای هدف، چند برابر می‌شود.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت همگام با فعالان خرما و نمایندگان مجلس، پیگیر است و امسال امیدواریم لبخند را بر لبان نخلداران ببینیم.

حذف دلالان و تسهیل صادرات خرما دو اقدام‌ مهم برای معیشت نخلداران

نوذر منفرد مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود معیشت نخلداران اظهار داشت: قیمت خرما نقش مهمی در معیشت نخلداران دارد و امسال تلاش زیادی برای تثبیت وضعیت نخلداران انجام شده است.

وی افزود: هر ساله دلالان خرما وارد بازار می‌شوند و خرما را با قیمت پایین خرید و سپس انبار کرده و با قیمت بالایی می‌فروشند که امسال جلوی این اتفاق را تا حدود زیادی گرفتیم.

منفرد تصریح کرد: خرید تضمینی خرما توسط دولت و تسهیل صادرات این محصول و همچنین همکاری شهرداری تهران در تخصیص غرفه‌های خود برای عرضه خرما، سبب شده که نخلداران به طور مستقیم فروش کنند و جلوی سوء استفاده گرفته می‌شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان داشت: بارش‌های موسوم به مونسون خسارت زیادی به نخیلات و ثمر آنها زد که جبران این خسارت‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

منفرد تاکید کرد: استان بوشهر سالانه بیش از ۱.۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که گوجه‌فرنگی و خرما دو محصول عمده و مهم به شمار می‌روند و جهاد کشاورزی برای معیشت تمام تولید کنندگان محصولات کشاورزان تلاش می‌کند.

چشم و گوش نخلداران استان بوشهر به اعلام قیمت تضمینی خرید خرما

با توجه به تولید ۱۷۵ هزار تن خرما و رطب و خارک در استان بوشهر، اگر به طور میانگین هر کیلو محصول نخیلات ۵۰ هزار تومان فروش برود با یک بازار حدود ۹ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو هستیم که نشان دهنده ارزش بالای این محصول در سطح کشور است.

اکنون چشم و گوش نخلداران استان بوشهر به اعلام قیمت تضمینی خرما است و سفره و معیشت و دوام و بقای نخل و نخلدار به این مساله وابسته است که طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

اکنون برداشت خرما آغاز شده و اواخر مهر ماه نیز به پایان می‌رسد و در این مدت ۵۰ روزه وضعیت معیشت نخلداران مشخص خواهد شد و انتظار می‌ رود سفره نخلداران نسبت به سال های قبل رنگین تر شود.

کد خبر: ۱۷۰٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      همه شعارمی دهندهیچ کس سراغی ازخرما نمی گیرد البته خریداران همیشگی باقیمت کیلویی 15 تومان یکمی بیشتروجوددارند
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      خرمارو مسولان خودشون باقیمت بالا بخرن که نا مجبورنشیم که ارزون بفروشیم و وقتی پول نباشه مجبوریم به قیمت پایین بفروشیم واگر جایگاهی بزنه دولت برای خرید خرما مردم ضررنمیکنن ،ورسیدگی خرما و جمع اوری خرما خودش هزینهایی برای کشاورز داره ودرضمن خرابی خرما هم هست کشاورز بدبخت چکار کنه
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      فقط نخلداران بوشهری پس استان های جنوبی دیگه چی میشن ک دلالهای بی انصاف میان میخرن با قیمت کم بعد چک میدن و بعدش کلی طول میکشه تا پول رو بدن خدا دست هرچی دلال هست برشون داره چون کند زدن ب مملکت
    • Samad IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      پس خرماداران کرمانی چی فقط بوشهر خرماداره عجبا