۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
نگرانی جهانی از حمله سایبری به کشاورزی اوکراین| احتمال کاهش عرضه جهانی غذا

نگرانی جهانی از حمله سایبری به کشاورزی اوکراین| احتمال کاهش عرضه جهانی غذا

کارشناسان هشدار داده اند به دلیل اهمیت غلات اوکراین برای جهان و توجه رسانه ها به آن، احتمال حمله سایبری به کشاورزی این کشور و به تبع اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی و کاهش عرضه جهانی غذا وجود دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: شش ماه جنگ در اوکراین بر اهمیت بخش کشاورزی این کشور در زنجیره تامین غذای جهانی تاکید کرده است، اما نگرانی ها در مورد احتمال حمله سایبری به این صنعت کلیدی افزایش یافته است.

به گزارش یورونیوز، قیمت غلات و سایر کالاها قبل از جنگ، که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، بالا بود، اما قیمت‌ های محصولات کشاورزی با تهاجم روسیه به بالاترین حد خود رسیده است، به خصوص که هر دو کشور نقش عمده‌ ای در تجارت جهانی دارند. در این راستا کمیسیون اروپا نه تنها به بخش کشاورزی اتحادیه اروپا هشدار داده است که خود را برای تأثیر گذاری آماده کند، بلکه این امر به ویژه کشورهای وابسته به واردات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و جنوب صحرای آفریقا که به شدت به روسیه متکی هستند را تحت تأثیر قرار داده است.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه پایانی برای جنگ اوکراین دیده نمی‌ شود و با برجسته‌ تر شدن اهمیت جهانی کشاورزی این کشور، کارشناسان نگرانند که این بخش طعمه حملات سایبری شود. به طوری که شرکت فناوری Cisco Talos Intelligence Group هشدار داده است که تولیدات کشاورزی اوکراین با توجه به تحمل خرابی پایین، دفاع سایبری ناکافی، و اثرات موجی گسترده اختلال در برابر حملات سایبری بسیار آسیب پذیر است. به گفته یورونیوز، این تیم که در شش سال گذشته به طور فعال در کمک به موسسات دولتی و خصوصی در اوکراین برای دفاع از خود در برابر بازیگران تحت حمایت دولت مشارکت داشته است، در روز استقلال اوکراین در ۲۴ آگوست در برابر انواع تهدیدات سایبری در حالت آماده باش قرار دارد.

به گفته کارشناسان، اتکای اوکراین و جهان به غلات این کشور و توجه رسانه‌های جهانی به آن، عاملان تهدید سایبری را برانگیخته می‌کند و خطر حمله سایبری به کشاورزی اوکراین را افزایش می دهد و به این ترتیب احتمال کاهش عرضه جهانی غذا را بیشتر می کند

همچنین جو مارشال، یک استراتژیست ارشد امنیتی در سیسکو، به یورونیوز گفت: «تهدیدها برای کشاورزی اوکراین همچنان قابل توجه خواهد بود، اما بیشتر ناشی از اثرات جنگ است. در حالی که آنها توانسته اند بندر اودسا را ‌برای حمل محصولات باز کنند، اما مشکلات قابل توجهی در زمینه لجستیک، نیروی کار و ایمنی خواهند داشت که بر تولید کشاورزی فعلی و آینده تاثیر خواهد گذاشت.

۲۰درصد درآمد کشور اوکراین از بخش کشاورزی است

بر اساس این گزارش، اوکراین که اغلب به عنوان «سبد نان اروپا» نامیده می شود، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان است و این کشور به کشاورزی به عنوان منبع اصلی درآمد متکی است که طبق برآورد سازمان ملل ۲۰ درصد از درآمد کشور را تشکیل می دهد. در این راستا، سیسکو تالوس می‌ گوید: اتکای اوکراین و جهان به غلات خود و توجه رسانه‌ های جهانی به آن، عاملان تهدید سایبری را برانگیخته می‌ کند و می‌ افزاید. به همین دلیل در ماه آوریل امسال دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) هشدار داده است که هکرها فعالانه مشاغل کشاورزی و مواد غذایی را در طول فصل برداشت و کاشت هدف قرار می دهند. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان جهانی تا به حال حمله سایبری به بخش کشاورزی اوکراین صورت نگرفته است اما هشدار داده اند که این بخش شکننده است و شکنندگی فرصتی را برای مهاجمان ایجاد می کند.

مارشال استراتژیست ارشد امنیتی در سیسکو همچنین به یورونیوز گفت: یک حمله سایبری، مانند یک حمله باج افزار، این قابلیت را دارد که بر بازده تولید قربانیان کشاورزی تاثیر بگذارد. ناتوانی در کاشت، برداشت، کود دهی یا مدیریت حیوانات در یک بازه زمانی خاص می تواند تاثیر مخربی بر بازده تولید داشته باشد.

این در شرایطی است که به گفته کارشناسان این امر در سطح جهانی، می تواند یک اثر موجی ایجاد کند، جایی که زنجیره تامین مواد غذایی با ناتوانی در ارائه محصولات و خدمات لازم مواجه می شود که می تواند عرضه جهانی غذا را بیشتر کاهش دهد.

کد خبر: ۱۷۰٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha