۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
اقتصاد هوشمند در دستور کار وزارت اقتصاد
رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اموراقتصاد و دارایی مطرح کرد

اقتصاد هوشمند در دستور کار وزارت اقتصاد

عبدالهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اموراقتصاد و دارایی گفت: بحث اقتصاد هوشمند از جمله برنامه‌های مهمی که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش بازار، علی عبدالهی در ارتباط با رسانه ملی افزود: اقتصاد هوشمند یک واژه جدیدی در دنیا است.

وی اضافه کرد: برای اینکه این مفهوم مدل یا مفهوم سازی شود جلسات مختلفی در هسته اندیشه ورزی اقتصاد هوشمند با حضور خبرگان صنعت، متخصصان فناوری‌های هوشمند ساز و استادان دانشگاه برگزار و خوشبختانه این مفهوم شکل گرفته است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اموراقتصاد و دارایی گفت: هدف اصلی این برنامه استفاده از فناوری‌های نوظهور در حوزه‌های مختلف اقتصادی است.

وی افزود: برای مثال در بازار سرمایه یک زمانی هسته معاملاتی، معاملات برخط و معاملات اینترنتی برقرار بود اکنون باید به سمت معاملات الگوریتمی رفت.

عبدالهی تصریح کرد: بورس‌های دنیا امروز از هوش مصنوعی و سیستم‌های بیگ دیتا استفاده می‌کنند برای اینکه هم بتوانند هزینه‌های معاملاتی را کاهش دهند و هم اثر بخشی سرمایه گذاری را بالاتر ببرند.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که در بازار سرمایه کشور در دستور کار خود قرار گرفته توسعه این گونه معاملات و پردازش درست داده‌ها است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد گفت: نخستین گام برای اقتصاد هوشمند مفهوم سازی بود که یک مدل مفهومی و ادبیات موضوعی برای آن تبیین شود که برای رسیدن به این هدف یک هسته اندیشه ورزی اقتصاد هوشمند تشکیل شد.

وی افزود: گام بعدی اجرا کردن این مفهوم بود که یک برنامه یا نقشه راه طراحی شد.

عبدالهی تصریح کرد: این نقشه راه سال گذشته طراحی وهم اکنون در دستور کار شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور برای تصویب و ابلاغ است.

وی ادامه داد: اکنون برنامه عملیاتی اقتصاد هوشمند در حال تدوین است که یکی از اجزای این برنامه بکارگیری فناوری‌های هوشمند در مجموعه‌های سازمانی همچون بلاکچین، اینترنت اشیا، تحلیل داده‌ها و ... است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد گفت: اقتصاد هوشمند برای کشور فرصت است و باید به سمت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بلاکچین، اینترنت اشیا و فناوری‌های اطلاعاتی حرکت کرد تا هم اثربخشی مجموعه‌های سازمانی ارتقا پیدا کند و مهمتر از آن هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: برای مثال بکارگیری بلاکچین با ساده سازی و بهینه سازی فرآیندها می‌تواند ۷۰ درصد هزینه‌ها را کاهش دهد.

عبدالهی اضافه کرد: همچنین بکارگیری هوش مصنوعی در عملیات فناوری اطلاعات حوزه بانکداری ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی گفت: بطور کلی از فناوری‌های هوشمند می‌توان در تشخیص علائم کرونا و سایر بیماری‌های فراگیر و دادن مشاوره‌های پزشکی از راه دور استفاده کرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد افزود: همچنین در این شرایط ضرورت توسعه پهنای باند اینترنتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته تا استفاده از پلت فرم‌های آموزشی و آموزش مجازی بهتر عملیاتی شود.

وی گفت: سواد دیجیتالی در سطح جامعه باید افزایش پیدا کند تا بهتر بتوانند از ابزارهای آموزش مجازی استفاده کرد.

کد خبر: ۱۷٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha