۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
سیاست بانک‌ مرکزی سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است| شعب بانک‌ها باید کاهش یابد
رییس کل بانک مرکزی:

سیاست بانک‌ مرکزی سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است| شعب بانک‌ها باید کاهش یابد

رییس کل بانک مرکزی گفت: از سیاست‌های بانک‌مرکزی این بود که دسترسی مردم به خدمات بانکی را سهل کند که سامانه‌های پل و تسهیلات فرزندآوری در همین راستا رونمایی شدند.

به گزارش بازار، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه‌های پل و تسهیلات فرزندآوری‌ اظها داشت: سال گذشته برای اولین بار امکان اعطای تسهیلات فرزندآوری در قانون دیده شد که با توجه به اهمیت موضوع و تقاضای زیادی که وجود داشت تصمیم گرفتیم این نوع تسهیلات را به عنوان تسهیلات ضروری اجرایی کنیم.

صالح‌آبادی افزود: باتوجه به اینکه این موضوع قانون شد و در سالیان متمادی هم تداوم‌ خواهد داشت می‌تواند رضایتنمندی بیشتری ایجاد کند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تاکنون تعداد زیادی که واجد شرایط بودند در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که متقاضیان ظرف ۱۲ روز بعد از درخواست خود باید به شعبه تعیین شده مراجعه کنند و تا ۴۵ روز هم فرصت تکمیل مدارک را خواهند داشت.

وی یادآور شد: براین اساس متقاضی می‌تواند با ارائه یک ضامن معتبر یا سفته و یا دیگر وثائق که در بسته تسهیلات خرد به شبکه بانکی ابلاغ کردیم اقدامات لازم را انجام دهد.

صالح‌آبادی افزود: همچنین به بانک‌ها اعلام کردیم اگر مشتری از اعتبار بالایی برخوردار بود بانک‌ها موظند سهولت در وثایق را ایجاد کنند و همچنین بانک موظف است ظرف ۱۰ روز وام را به‌ مشتریان اعطا کند.

وی با بیان اینکه این سامانه امکانی را فراهم می‌کند که مشتری شکایت از عملکرد بانکی یا شعبه را نیز ثبت کند، تصریح کرد: این سامانه از جهتی مهم است که طیف زیادی می‌توانند به شبکه بانکی دسترسی پیدا کنند و ما نیز علاقمند بودیم در هفته دولت این سامانه را به مردم عزیز معرفی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی در مورد سامانه پل نیز گفت: سامانه پرداخت لحظه‌ای نیز در راستای سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است و تسهیل استفاده از خدمات بانکی و توسعه شمولیت مالی از اولویت‌های بانک مرکزی است.

وی افزود: چنین سامانه‌ای باعث‌می‌شود عملیات حضوری در شعب بانک‌ها کمتر شود و باید تا جایی باید پیش برویم که دیگر نیاز به حضور در شعب نباشد همانطور که کشورهای پیشرفته نیز اینگونه‌ عمل کرده‌اند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ امکان اعم از امضای الکترونیک، سفته الکترونیکی، احراز هویت غیرحضوری اعتبارسنجی غیرحضوری در شبکه بانکی فراهم است تا مردم کمتر به شعب مراجعه کنند و سهولت دسترسی داشته باشند و انتظار داریم بانک‌هایی که هنوز این فرآیندها را اجرایی نکردند هرچه سریعتر این امکانات را برای مشتریان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از هزینه‌های بانک‌ها مربوط به نگهداری شعب است و نکاه و رویکرد ما و رویه استاندار در دنیا این‌ است که تعداد شعب کاهش یابد، گفت: در مقابل خدمات الکترونیکی باید توسعه یابد چراکه کاهش هرینه بانک‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت و همچنین بانک‌ها را از ناترازی از این منظر نجات می‌دهد.

کد خبر: ۱۷۰٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha