۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
فروش متری آپارتمان بزودی| بررسی افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شورای عالی مسکن
مدیر عامل بانک مسکن در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

فروش متری آپارتمان بزودی| بررسی افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شورای عالی مسکن

شایان، مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه فروش متری آپارتمان مصوبه شورای فقهی را دریافت کرده و بزودی عملیاتی می شود گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شورای عالی مسکن در حال بررسی است.

اکبر محمودی؛ بازار: محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که برای بهتر شدن مسیر خانه دار شدن جوانان راهکار جدیدی در نظر گرفته ایم تا بتوانیم جوانان را در مسیر خانه دار شدن قرار دهیم.

او با بیان اینکه در شرکتهای زیر مجموعه بانک مسکن (شرکت سرمایه گذاری مسکن) طرحی با عنوان فروش متری آپارتمان در حال بررسی است گفت: مصوبه شورای فقهی را در این خصوص دریافت کرده ایم و منتظر مصوبه شورای فقهی بورس هستیم.

او می گوید این طرح بهتر از طرح مسکن جوانان و سپرده گذاری مسکن جوانان خواهد بود چرا که دریافت تسهیلات بعد از ۱۵ سال شاید به آن میزان و به دلیل رشد قیمت مسکن کارایی نداشته باشد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «محمود شایان» مدیر عامل بانک مسکن را با هم می خوانیم:

* در حال حاضر بانک مسکن در حوزه نهضت ملی مسکن چه اقداماتی انجام داده است و چه میزان تسهیلات پرداخت کرده است؟

۲۱۰ هزار واحد مسکونی به مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومان برای بانک مسکن سهمیه اختصاص داده شد که در نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت کند. بانک مسکن به تنهایی ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن انعقاد قرارداد کرده است و حدود بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکت برای نهضت ملی مسکن منعقد کرده است که در مراحل مختلف پرداخت قرار دارد. برخی از متقاضیان قسط اول را پرداخت کرده اند و برخی نیز قسط دوم را هم پرداخت کرده اند. پروژه هایی که سال گذشته شروع شده است در حال حاضر در مرحله نهایی قرار داریم که به عنوان مثال در شهر جدید پرند تقربا در حال حاضر پروژه ۴۰۰ واحدی که شروع شده است در حال حاضر به مرحله نازک کاری رسیده است.

* در سال ۱۴۰۰ بانک مسکن چه میزان تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرد؟

کل تسهیلاتی بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ پرداخت کرد حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان است که ۱۰۵ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد پرداخت داشته است و مبلغ ۵۵ هزار میلیارد تومان در طی ۱۰ سالی که برای مسکن مهر بود برای بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی اختصاص داده بودند که امروز فقط ظرف یک سال بانک مسکن بیش از آن عددی که در ۱۰ سال پرداخت کرده بود پرداخت کرده است.

بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ هم توانست بیش از آن مبلغ ۱۰ ساله تسهیلات پرداخت کند و هم اینکه در بازار بین بانکی به عنوان یک لنگرگاه تنظیم بازار باشد

* دلیل خاصی داشت که تا این حد تسهیلات پرداختی داشتید؟

دلیل آن این بود که سقف تسهیلات افزایش پیدا کرد و بالطبع مبلغ نیز افزایش پیدا می کند اما یک موضوع بسیار مهمی بر این است که روی آن ۵۵ هزار میلیارد تومانی که به بانک مسکن خط اعتباری دادند به این دلیل بود که توانایی پرداخت آن تسهیلات را نداشت و بانک مرکزی خط اعتباری به آن اختصاص داد در حالیکه بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ هم توانست بیش از آن مبلغ ۱۰ ساله تسهیلات پرداخت کند و هم اینکه در بازار بین بانکی به عنوان یک لنگرگاه تنظیم بازار باشد. یعنی در واقع بانک مسکن تنها بانکی بود که در سال گذشته بیش از ۱۰ بانک در بین بانکی تسهیلات شبانه و یا هفتگی پرداخت می کرد که همین الان هم در حال پرداخت است. این اقدامات آن تلاش و برنامه ریزی جمعی بوده است که همکاران ما با یک نگاه تخصصی و تجاری که هم باید بانک به تکالیف تخصصی خود برسد و هم از بُعد تجاری بتواند جذب منابع و کسب سود کند. بانک مسکن با تلاش همکاران در سال ۱۴۰۰ توانست ترازنامه بانک را با سود ببندد. یعنی امروز می توانیم اعلام کنیم که بانک مسکن هم به تکالیف اجتماعی خود عمل کرد وام ازدواج، وام ودیعه و فرزند آوری پرداخت کرد و سایر تسهیلاتی که جزو تکالیف بود پرداخت کرد. حتی در سایر بخش ها نیز موفق عمل کرد.

طبق مجمع بانک مسکن در سال ۹۹ بانک مسکن مکلف بود که ۹۰ درصد تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهد و ۱۰ درصد را به سایر بخش ها. با توجه به اهمیت دادن دولت سیزدهم به بخش مسکن، بانک مسکن توانست که دو درصد از سایر بخش ها کاهش دهد. یعنی سایر بخش ها ۸ درصد و بخش مسکن ۹۲ درصد شود

* بانک مسکن نسبت به تکالیف خود برای اعطای وام و تسهیلات به بخش مسکن چگونه عمل کرده است؟

همانطور که می دانید طبق مجمع بانک مسکن در سال ۹۹ بانک مسکن مکلف بود که ۹۰ درصد تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهد و ۱۰ درصد را به سایر بخش ها. با توجه به اهمیت دادن دولت سیزدهم به بخش مسکن، بانک مسکن توانست که دو درصد از سایر بخش ها کاهش دهد. یعنی سایر بخش ها ۸ درصد و بخش مسکن ۹۲ درصد شود.

* پیشنهاد بانک مسکن برای دادن تسهیلات به خرید مسکن به کجا رسید؟

بانک مسکن برای بحث خرید مسکن در قالب سپرده جوانان تا پایان سال به آنها اعلام می کنیم. چون سال گذشته اعلام کردیم که امسال به دو میلیارد تومان افزایش یافت و سال گذشته یک میلیارد تومان بود. که با پیشنهاد بانک مسکن با ۱۰۰ درصد افزایش به دو میلیارد تومان افزایش یافت. حالا تا پایان سال با توجه به شرایط بازار مسکن مجدد مطرح می کنیم.

بانک مسکن در حال انجام برنامه ای است با عنوان فروش متری مسکن. برای این اقدام مجوز شورای فقهی را دریافت کرده ایم و شورای فقهی بورس هم به ما پاسخ دهد می توانید از محل این سپرده گذاری، فروش متری مسکن از ۱۷ تا ۱۸ سال اگر فرضا در مسکن جوانان سپرده گذاری می کردید در خرید مسکن متری مشارکت کنید

* پیشنهاد جدیدی که بتواند متقاضیان مسکن را به خانه دار شدن بهتر و مطمئن تر سوق دهد در دست بررسی و یا ارائه پیشنهاد دارید؟

پیشنهادی که در بانک مسکن در بخش شرکتهای زیر مجموعه بانک مسکن در حال مطرح و پیگیری است. چون وقتی سپرده مسکن جوانان امروز افتتاح می کنید و بعد از ۱۰ سال به عنوان تسهیلات پرداخت می شود این مبلغ شاید بسیار ناچیز باشد و نتواند با توجه به رشد قیمت مسکن چندان کمک حال باشد. بانک مسکن در حال انجام برنامه ای است با عنوان فروش متری مسکن. برای این اقدام مجوز شورای فقهی را دریافت کرده ایم و شورای فقهی بورس هم به ما پاسخ دهد می توانید از محل این سپرده گذاری، فروش متری مسکن از ۱۷ تا ۱۸ سال اگر فرضا در مسکن جوانان سپرده گذاری می کردید در خرید مسکن متری مشارکت کنید می توانید در آینده به عنوان مثال دارای ۱۰۰ متر آپارتمان باشید. که این را با ارزش آن روز قیمت گذاری می کنند و هم ارزش پول حفظ می شود و هم پیش بینی ما بر این است که سپرده گذاری زیادی بابت این موضوع انجام شود و هم نیاز واقعی جوانان در آینده تامین شود.

پیشنهادی در شورای عالی مسکن برای تسهیلات خرید مسکن وجود دارد و یک عددی را هم پیشنهاد داده اند و در این شورا تصمیم بر این شد که بانک مرکزی از بُعد تخصصی ، از بُعد توانایی سیستم بانکی و همچنین از بُعد اینکه بحث تورم زایی دارد یا خیر موضوع را بررسی کند

* آیا پیشنهادی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در برنامه های بانک مرکزی و یا بانک مسکن وجود دارد؟

پیشنهادی در شورای عالی مسکن برای تسهیلات خرید مسکن وجود دارد و یک عددی را هم پیشنهاد داده اند و در این شورا تصمیم بر این شد که بانک مرکزی از بُعد تخصصی ، از بُعد توانایی سیستم بانکی و همچنین از بُعد اینکه بحث تورم زایی دارد یا خیر موضوع را بررسی کند. و با توجه به بررسی هایی که بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار انجام می دهد این اقدام در حال بررسی است. بانک مسکن نمی تواند پیشنهادی در این خصوص ارائه کند بلکه می تواند تنها در حوزه مسکن جوانان و یا سپرده گذاری مسکن جوانان انجام دهد که پارسال از یک میلیارد تومان این عدد را به دو میلیارد تومان پیشنهاد شد و به تصویب رسید.

کد خبر: ۱۷۰٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      تورو ابوالفضل کاری کنید ما باسه تا بچه که کامل ناامید شده ایم حتی یک درصد امید خانه دارشدن نداریم