۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
تاخت‌وتاز سیل در خراسان رضوی؛ دسترنج کشاورزان «کلات» را آب‌برد
بازار گزارش می‌دهد؛

تاخت‌وتاز سیل در خراسان رضوی؛ دسترنج کشاورزان «کلات» را آب‌برد

مشهد - بارش‌های شدید رگباری که از روز پنج شنبه افزون بر ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی را فراگرفته و موجب آب‌گرفتگی و رواناب در معابر شهری و هم‌چنین ریزش کوه و انسداد جاده‌های روستایی شد.

خبرگزاری بازار؛ بارندگی رگباری که از عصر پنجشنبه اغلب نقاط غربی و شمالی خراسان رضوی را تحت تأثیر قرار داده است شامگاه گذشته موجب ریزش کوه در محور کلات- مشهد و انسداد جاده شد.

 گفتنی است این جاده اصلی به دلیل ورود گل‌ولای و سنگ و ریزش کوه در نخستین ساعات بامداد روز جمعه در محدوده بین پل هفت دهنه تا کارخانه آب‌معدنی و سه‌راهی طاهرآباد مسدود شد و لذا تلاش راهداران برای بسیاری از خودروهایی که در حدفاصل دو مکان یادشده گرفتارشده‌اند ادامه دارد.

بارش‌های سیل‌آسا شامگاه پنج‌شنبه هم چنین نظم شهر سبزوار را نیز بر هم زد و به دلیل حجم زیاد روان آب‌ها و آب‌گرفتگی معابر شهری تردد شهروندان با مشکل جدی مواجه شد.

انسداد راه‌های روستایی

در همین راستا اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اعلام کرد: راه ارتباطی هفت روستا در شهرستان‌های کلات، خوشاب و چناران این استان در پی بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته مسدود شده است.

بر اساس این گزارش مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: راه ارتباطی هفت روستا در شهرستان‌های کلات، خوشاب و چناران این استان در پی بارش‌های عصر پنجشنبه و ۴۸ ساعت گذشته مسدود شد.

ابراهیم نصری افزود: در پی وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی امروز راه روستاهای بابالنگر و سرخ در شهرستان خوشاب و در اثر ریزش کوه راه روستای بقمچ در شهرستان چناران تا اطلاع بعدی مسدود است.

وی ادامه داد: راه‌ ارتباطی روستاهای سنگ دیوار، لائین کهنه، چهارراه و خاکستر در شهرستان کلات نیز که روز چهارشنبه به دلیل سیلاب و آب‌گرفتگی بسته‌شده بود همچنان مسدود است.

بارش‌ها ادامه دارد

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز اعلام کرد: بارش‌های رگباری چند روز گذشته تا اواسط امروز در مناطق شمالی و غربی استان به اوج خود می‌رسد که با توجه به رگباری بودن بارش‌ها  و ریزش تگرگ و وزش باد در مناطق مستعد، احتمال جاری شدن سیل و روان آب وجود دارد. 

راه ارتباطی هفت روستا در شهرستان‌های کلات، خوشاب و چناران این استان در پی بارش‌های عصر پنجشنبه و ۴۸ ساعت گذشته مسدود شد

بارش‌های رگباری باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای و احتمال آب‌گرفتگی و ایجاد رواناب تا روزهای میانی هفته آینده در استان خراسان رضوی ادامه دارد.

بر اساس اعلام این سازمان بارش‌های رگباری شدید باران ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی را از عصر دیروز تاکنون فرا گرفته است و بیشترین میزان بارش رخ‌داده طی این مدت در شهرستان سبزوار با ۲۰ میلی‌متر ثبت‌شده است و پس ‌از آن شهرستان‌های کلات و کاشمر به ترتیب با ۱۶ و ۱۵ میلی‌متر بیشترین بارش را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است تاکنون بارش باران در شهرستان‌های سبزوار، قوچان، سرخس،چناران، مشهد، نیشابور، تربت‌حیدریه، کاشمر، درگز، فریمان، جغتای، بردسکن و کلات، بجستان و کاخک گناباد گزارش‌شده است.

سیل دسترنج کشاورزان کلات را شست

در همین حال فرماندار کلات از خسارت عمده به مزارع و باغات بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: در برخی روستاها از جمله ایدلیک ۷۰ درصد مزارع تخریب‌شده است.

مهدی ناصری در این راستا اعلام کرد: در روستای آغداش ۵۰ رأس دام سبک تلف‌شده و در مجموع خسارت در بخش کشاورزی این شهرستان در برآوردهای اولیه بالغ‌ بر ۲۰ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: در بخش آب شرب نیز به تأسیسات آب‌رسانی مجتمع شهید روان زاده و روستاهای چرم نو، حمام قلعه، ارچنگان، سینی، چرم کهنه، گرو، سررود، چنار، قلعه‌نو و قسمتی از شهر کلات، هشت میلیارد ریال خسارت واردشده است.

فرماندار کلات افزود: در سیلاب‌های هفته جاری سه خودرو از بین رفت و بخشی از خط اصلی لوله گاز شهرستان خسارت دید که منجر به قطع گاز روستاهای حمام قلعه و قره تیکان شده است.

وی ادامه داد: در حوزه راه نیز بارندگی به جاده‌های اصلی کلات - مشهد و کلات - درگز و راه‌های روستایی سیرزار - آغداش، بابارمضان - چهارراه - لائین کهنه، سنگ دیوار، سنگانه - قره تیکان - قلیچ آباد، سررود - ارتکند، باغکند - آبکمه- ژرف، بابافرجی - خشت - آبگرم - باغگاه - بام چنار - مومن آباد - نفطه و خلج خسارت وارد کرد که در مجموع ۱۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک‌چهارم جمعیت کلات در مناطق دامداری و عشایری شهرستان سکونت دارند گفت: علاوه بر خسارات یادشده به جاده‌های اصلی و روستایی، ۸۰ درصد از راه‌های محلات دامداری و عشایری شهرستان نیز آسیب‌دیده که هنوز بازگشایی نشده‌اند.

ناصری یادآور شد: بارش‌های فروردین‌ماه نیز در حوزه راه و تأسیسات خدماتی و زیربنایی شهری و روستایی کلات بالغ‌بر ۳۰ میلیارد ریال خسارت به بار آورد.

خسارت تگرگ و سرما در قوچان

 بارش باران، تگرگ، کاهش دما و طوفان طی یک هفته اخیر در شهرستان قوچان نیز با خسارات بسیاری همراه شد تا آنجا که فرماندار این شهرستان اعلام کرده است: تغییرات جوی دو هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف وارد کرده است.

هادی رجایی نیا در همین رابطه به رسانه‌ها گفت: عمده این خسارت‌ها در بخش کشاورزی و در باغ‌ها و مزارع گندم، کلزا و تعدادی از قنات‌های شهرستان بود که یک هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال در حوزه  کشاورزی برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در بخش مسکن نیز حدود ۳۰۰ واحد به میزان ۱۵۰ میلیارد ریال خسارت‌ دید ادامه داد: ۲۰ مورد شبکه آب شرب و تأسیسات آن نیز به میزان ۱۰ میلیارد ریال دچار خسارت شد.

وی خسارت واردشده براثر بارش‌های اخیر در حوزه راه‌ها را نیز حدود ۳۰ مورد و به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال ارزیابی کرد و گفت: ۱۵ میلیارد ریال هم به تأسیسات برق خسارت واردشده و در حوزه‌های شهری و تأسیسات آن اعم از آسفالت‌ها ، پل‌ها و سیل بندها نیز ۴۸۰ میلیارد ریال خسارت واردشده که گزارش تمامی خسارات به مدیریت بحران استان ارسال‌شده است.

کد خبر: ۱۷٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha