۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
فعالسازی دیپلماسی اقتصادی آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فعالسازی دیپلماسی اقتصادی آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم

اهر- کلامی، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از فعالسازی دیپلماسی اقتصادی این استان در دولت سیزدهم خبر داد.

محمد کلامی در حاشیه سفر به شهرستان اهر و در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که تیم اقتصادی آذربایجان‌شرقی برای حل مشکلات اقتصادی هم‌دل و همراه هستند، افزود: در ارزیابی‌های اتاق بازرگانی ایران، آذربایجان‌شرقی جزو سه استان برتر کشور در حوزه کسب و کار شناخته شده است در حالی که سال گذشته استان ما در رتبه ۱۷ کشور قرار داشت.

کلامی از بازگشت ۱۰۰ واحد تولیدی راکد آذربایجان‌شرقی به چرخه‌ی تولید خبر داد و گفت: نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در واحدهای تولیدی راکد شاغل شده و ۳۹ معدن راکد آذربایجان‌شرقی به مدار تولید بازگشته‌اند، از این‌رو استان را برای استقبال از سرمایه‌گذاران واقعی با هدف ایجاد ارزش‌افزوده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نیروی انسانی و داشته‌هایمان آماده می‌کنیم.

وی ادامه داد: شهرستان اهر در تمامی بخش‌های اقتصادی دارای ظرفیت است، به‌عنوان مثال ظرفیت معدن انجرد و سایر معادن طلا و آهک کمتر از مس سونگون نیست. همچنین در بخش کشاورزی علی‌رغم تنش آبی در اکثر نقاط استان به دلیل دریاچه ارومیه در شهرستان اهر با تغییر الگوی کشت می‌توان به بالاترین سطح تولید محصولات کشاورزی دست یافت.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با ابراز نگرانی از عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اهر گفت: حوزه گردشگری شهرستان اهر به لحاظ تأثیرپذیری از جنگل‌های ارسباران و قرار گرفتن در شاه‌راه گردشگری آذربایجان‌شرقی، دست نخورده است. در حالی که باغات اهر نباید صرفاً به دید باغ نگاه کرد بلکه ظرفیت عظیمی برای گردشگری باغی است.

کلامی با انتقاد از غفلت در ایجاد شهرک ویلایی در شهرستان اهر ابرار داشت: شهرداری اهر بایستی با هدف زیباسازی فضای شهری و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذار؛ از ایجاد شهرک ویلایی غفلت نکند. در حالی که این طرح می‌تواند منجر به افزایش درآمد شهرداری و علاقه‌مندی به سکونت در شهر اهر شود.

وی با تأکید بر این‌که شهرستان اهر جزو شهرهای مهاجرفرست آذربایجان‌شرقی به تبریز است، اظهار کرد: عموماً افراد مهم و نخبگان شهرستان اهر مهاجرت می‌کنند. باید با برنامه‌ریزی مانع خروج افراد علمی و دارای سرمایه از شهرستان اهر شویم.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های به وجود آمده در شهرستان اهر؛ انتظار داریم تا دو سال آینده شهرستان اهر در تولید ناخالص و میزان سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی جهش داشته باشد و ما در ارزیابی ظرفیت‌ها و مؤلفه‌ها این موضوع را رصد می‌کنیم. در سال آینده ارزیابی ما در حوزه اقتصاد نشان خواهد داد که شهرستان اهر توسعه یافته و یا به عقب برگشته است.

کلامی از سفر هیأت ۷۵ نفری تجاری به همراه نخست وزیر، وزیر اقتصاد و تُجار تاتارستان به آذربایجان‌شرقی در هفته‌ی جاری خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی آذربایجان‌شرقی فعال شده است در این راستا علاوه بر رایزنی با سفرای کشورهای همسایه؛ روز چهارشنبه هیأت تجاری بلندپایه تاتارستان با حضور نخست وزیر آن‌ها به استان سفر می‌کنند.

وی با ذکر این‌که نهم شهریورماه هیأت تجاری آذربایجان‌شرقی به کشور ارمنستان سفر می‌کند، افزود: تا آذرماه برای سفر هیأت تجاری آذربایجان‌شرقی به اقلیم کردستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. لذا از ظرفیت‌های شهرستان‌ها در سفرهای تجاری خارجی استفاده خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha