۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
باز هم چین موتور رشد اقتصاد دنیا خواهد شد
بازار گزارش می دهد؛

باز هم چین موتور رشد اقتصاد دنیا خواهد شد

در این روزها که اغلب کشورهای صنعتی در مسیر افول اقتصادی قرار دارند، آمارها از رشد اقتصادی چین و گذر این کشور از روزهای سخت حکایت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش تورم، کاهش نرخ رشد اقتصادی و بحران در بازارهای مالی تصویری از اقتصادی آسیب پذیر را برای جهان ترسیم کرده است. اما به نظر می رسد روزهای خوش به سرعت فرا می رسند.

طبق گزارش ارایه شده توسط نشریه استار بررسی آمارهای اقتصادی ارایه شده توسط دولت چین نشان می دهد اوضاع اقتصادی این کشور در حال احیا است و چین می تواند دوباره موتوری برای رشد اقتصادی در دنیا شود.

در این گزارش به وضعیت اقتصادی امریکا هم اشاره شده است. طبق این گزارش طی دو فصل اخیر ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا کاهش به طور پیاپی کاهش یافته است و با توجه به این آمار می توان خبر از ورود رسمی اقتصاد امریکا به رکود داد.

رکود اقتصادی در بزرگترین اقتصاد دنیا چالش بزرگی برای جهان ایجاد می کند ولی زمانی تاثیر آن بیشتر می شود که دومین اقتصاد دنیا یعنی چین هم شرایط مشابهی داشته باشد. ولی بررسی داده های اقتصادی چین نشان می دهد که طی فصول اخیر نرخ رشد اقتصادی این کشور با کاهش روبرو نبوده است و سیاستهای اجرا شده در کشور هم باعث شده است تا روند افزایش تورم کنترل شود.

نشریه استار نوشت: «ارزش تولید ناخالص داخلی چین در نیمه اول سال جاری با نرخ ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد. این رشد اقتصادی در شرایطی اتفاق افتاد که تنشهای ژیوپولتیکی زیادی در چین وجود داشت و یک موج جدید درگیری با سویه اومیکرون کرونا هم ایجاد شد. بنابراین می توان این طور برآورد کرد که اقتصاد چین نه تنها در وضعیت سلامت قرار دارد بلکه در ماه های اخیر بسیاری از شاخص های مالی بازسازی هم شده است.»

در ماه جولای سال جاری تولید صنایع در چین ۳.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد. نرخ رشد تولید صنعتی در این کشور در ماه ژوین برابر با ۳.۹ درصد بود. بررسی این آمارها در ماه های اخیر نشان می دهد نرخ رشد صنعت در این کشور نسبتا پایدار و مطابق با استانداردهای کشور بوده است. این خبر بسیار خوبی است و نشان از احیای اقتصاد در دومین اقتصاد بزرگ دنیا دارد.

انتظار می رود بازسازی اقتصاد چین در روزهایی که اقتصاد کشورهای غربی در حال افول است باز هم زمینه را برای تقویت نقش اقتصادی این کشور در سطح بین المللی فراهم کند. این بارهم چین می تواند نقش موتور رشد اقتصادی دنیا را بر عهده بگیرد و بستر را برای تسریع روند بازسازی اقتصادی در دنیا فراهم کند.

اما سوال این است که دلیل رشد اقتصادی در چین چیست؟ کارشناسان اقتصادی بر این باورند رشد تقاضا در بازار داخلی، بستر سازی برای توسعه اقتصادی و صنعتی ، سرمایه گذاری در فعالیتهای نوآورانه و توسعه سبز و در نتیجه ایجاد فرصتهای شغلی تازه توسط دولت از عوامل اصلی افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشور چین بود.

با توجه به این مسایل می توان این طور بیان کرد که چین در مسیر رشد پایدار اقتصادی و بازسازی زیرساختهای مالی قرار دارد و از دوره بحران عبور کرده است. بررسی الگوی اقتصادی اجرا شده توسط چین می تواند بستر بزرگی برای احیای اقتصادی در دنیا و بازسازی سریع تر اقتصاد جهان فراهم کند.

کد خبر: ۱۷۰٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha