۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
عربستان می خواهد صنعت نفت شیل آمریکا را ویران کند/ بازار نفت در معرض مرگ قرار دارد
گفتگوی اختصاصی بازار با استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا؛

عربستان می خواهد صنعت نفت شیل آمریکا را ویران کند/ بازار نفت در معرض مرگ قرار دارد

پروفسور «مهران کامروا» رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا می گوید عربستان درصدد است تا صنعت نفت شیل آمریکا را ویران کند تا کنترل بر بازار نفت را بعد ویروس کرونا در اختیار داشته باشد.

خبرگزاری بازار: بازار نفت روزهای منحصر به فردی را تجربه می کند. در نبود تقاضا متعاقب شیوه ویروس کرونا شاهد قیمتهای منفی در این بازار بودیم که در نوع خود منحصر به فرد بود.

پیش از منفی شدن قیمتها، دولت ترامپ از عربستان خواسته بود جهت جلوگیری از کاهش بیشتر قیمتها با روسیه بر سر کاهش تولید به توافق برسد که ریاض جواب منفی داده بود.

در گفتگوی اختصاصی خبرگزاری بازار با پروفسور «مهران کامروا» این موضوعات مورد واکاوی قرار گرفته است. «کامروا» رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطقه‌ای دانشگاه جرج تاون آمریکا است. وی دکترای خود را در علوم اجتماعی و علوم سیاسی از دانشگاه کمبریج اخذ کرده و صاحب مقالات و کتابهای زیادی است. کتابهای «قطر؛ کشور کوچک، سیاست بزرگ»، «خاورمیانه معاصر، تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول» و «انقلاب فکری ایران» از جمله آثار وی به شمار می‌رود.

 تأثیر کاهش قیمت نفت بر صنعت نفت و گاز شیل آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

قیمت منفی نفت «اینترمدیت وست تگزاس» آمریکای شمالی بیشتر ناشی از این واقعیت ساده است که در بازار فقط فروشندگان حضور داشته و هیچ خریداری در بازار نیست. بنابراین، قیمت منفی نفت امریکا به دلیل شرایط بازار بود: نبود تقاضا به دلیل شیوع بیماری همه گیر Covid-19.

ما مطمئناً در حال وارد شدن به دوره ای هستیم که می توان نام آن را فاجعه اقتصادی با تأثیرات بی سابقه اقتصادی و سیاسی برای جهان نامید.

بازار نفت و گاز ایالات متحده توسط نقدینگی بالا به دلیل نرخ بهره کوتاه مدت بسیار ترجیحی با کاهش قیمت مواجه شد. این نقدینگی احتمالاً حداقل در کوتاه مدت با وجود بسته تحریک وعده داده شده توسط ترامپ در دسترس و ناپایدار نیست، زیرا اثرات ملی و جهانی این بیماری همه گیر شدید خواهد بود.

 در مجموع آیا کاهش قیمت نفت بر صنعت آمریکا مثبت است یا خیر؟

این مورد را نمی توانم پیش بینی کنم. در حال حاضر، تمام شاخص های اصلی اقتصادی علیه ایالات متحده کار می کنند. ارزش شرکتهای بزرگ نفتی کشور نصف شده و حیات کل بخش اقتصادی به دلیل سوء مدیریت سیاسی دولت ترامپ که از نظر پاسخ به بحران فعلی به طور جدی شکست خورده است .

بنابراین می توان گفت تقاضا تازه ایجاد شده پس از بهبودی اقتصاد جهانی، می تواند دوباره به عقب برگردد، اما هیچ کدام از اینها را نمی توان به طور جدی در این مرحله برنامه ریزی کرد، حتی اگر دولت ترامپ قدرت بازار و قدرت استراتژیک را برای انجام این کار داشته باشد. برای وخیم تر شدن امور، ملاحظات سیاسی مهم تر از برنامه ریزی بلند مدت است، با توجه به اینکه ترامپ به صنعت نفت برای انتخاب مجدد احتیاج دارد.

چرا عربستان به حرف آمریکا در خصوص کاهش تولید نفت و همکاری با روسیه در این زمینه توجهی نکرد؟ معنی این اقدام عربستان چیست؟

می توان گفت رقابت شدیدی بر سر کنترل بازار نفت وجود دارد. به طور خاص برای عربستان سعودی و شاید حتی اوپک پلاس به طور کلی، تولید نفت شیل از نظر اقتصادی پرهزینه یا غیرقابل اجتناب، یک هدف واقعی است و می تواند برنامه بازی بلند مدت در اینجا باشد.

به نظر می رسد عربستان سعودی و روسیه از آسیب پذیری فعلی اقتصاد ایالات متحده استفاده می کنند، زیرا در مقابل قیمت پایین نفت در کوتاه مدت با دوام تر هستند. علاوه بر این، عربستان سعودی در حال ارسال یک بمب نفتی پرتاب کننده به پایانه های نفتی در سراسر جهان و 50 میلیون بشکه به ایالات متحده آمریکا بدون شک برای خرد کردن صنعت شیل - یک بار و برای همیشه و به منظور پاسخگویی به تقاضا و مدیریت قیمت نفت و  دسترسی به بازار، پس از بهبودی اقتصاد است.

 با توجه به کاهش کنونی قیمت نفت، آیا تصور می کنید نفت اهمیت استراتژیک خود را از دست داده است؟ اگر چنین باشد مناطق نفت خیزی مثل خلیج فارس چه اهمیتی در معادلات جهانی خواهند داشت؟

بازار نفت به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و محیطی در معرض مرگ قرار دارد. این موضوع به زمان بستگی دارد، هر چند  اهمیت استراتژیک آن در طول زمان حتی بیشتر کاهش می یابد.

کد خبر: ۱۶٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha