۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
بصره و اروند آماده پذیرای میلیونی از زائران اربعین| پایانه مسافری شلمچه آماده شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بصره و اروند آماده پذیرای میلیونی از زائران اربعین| پایانه مسافری شلمچه آماده شد

آبادان- مسئولان ایران و عراق اعلام کردند برای اربعین امسال شرایط در مرزهای خوزستان مهیای حضور زائران میلیونی اربعین حسینی است.

محمود نواصر؛ بازار: مرز بین المللی شلمچه بزرگترین پایانه مسافری و همچنین مهم ترین مرز کشور در ایام اربعین حسینی است. مسئولان ایران و عراق در سطح کلان بر روی موضوع این مرز مهم بارها تاکید کردند.

عصر پنجشنبه ۲۰ مردادماه مسئولان استان بصره عراق به همراه سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره از آخرین وضعیت مرز بین‌المللی شلمچه بازدید کردند و وضعیت تردد اتباع دو کشور در بخش مسافری را مورد بررسی قرار دادند.

شامگاه جمعه پس از بازدید هیات جمهوری اسلامی ایران و عراق از مرز بین‌المللی شلمچه، نشستی به منظور هماهنگی هر چه بهتر در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

بصره و اروند آماده پذیرای میلیونی از زائران اربعین| پایانه مسافری شلمچه آماده شد

پشتیبانی کامل برای خدمات‌رسانی بهتر

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان در نشست مشترک با مسئولان عراقی در خصوص اربعین حسینی که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص حوادث غیرمترقبه از نظر آتش سوزی، اورژانس و… اگر مشکلاتی رخ دهد باید امکان ورود خودروهای امدادی و بالگرد وجود داشته باشد؛ همچنین در خصوص مباحث امنیتی و مقابله با مواد مخدر و مواردی که ممکن است رخ دهد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا یک امنیت مناسبی را در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص اربعین حسینی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زوار به بهترین شکل زیارت خودشان را انجام دهند.

استاندار خوزستان افزود: یکی از موارد مهم فعالیت‌های گیت‌های بررسی گذرنامه فعالیت به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی است به گونه‌ای که زمان ناهار، نماز، شام و… تعطیل نشود و به صورت شیفت بندی اداره بشود.

خلیلیان عنوان کرد: علاوه بر زوار ایرانی دو میلیون نفری که از مرزهای خوزستان می‌روند به طور تقریبی شامل ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی می‌شود که خروجی اختصاصی آنها از سمت شلمچه است.

وی با تاکید بر اینکه تدارکاتی باید از سمت ایران و عراق برای تسهیل زیارت زائران حسینی انجام می‌شود، افزود: از اقداماتی که از سمت ایران انجام می‌شود موضوع پارکینگ، مواکب، سایه‌بان و گیت هایی است که زائران باید از آن عبور کنند و گذرنامه‌هایی که باید کنترل و بازرسی شوند.

استاندار خوزستان توضیح داد: در اربعین سال جاری پیش بینی می‌شود که زیارت ۵ میلیون زائران ایرانی انجام شود که ۷۰ درصد آن از سمت خوزستان انجام می‌شود.

خلیلیان گفت: یکسری آمادگی‌ها در خصوص تأمین آب آشامیدنی، سایه‌بان و مه پاس باید تأمین شود؛ همچنین برای بازگشت زائران باید زیرساخت مطلوبی ایجاد شود.

موضوع انتقال زوار به شهرهای مانند بصره، نجف و کربلا باید سازماندهی آن به گونه‌ای باشد که کار زوار تسهیل شود؛ بیشترین حمل و نقل از طریق زمانی خواهد بود اما از امکانات حمل و نقل ریلی چنانچه استفاده شود، خوب است

وی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال زوار به شهرهای مانند بصره، نجف و کربلا باید سازماندهی آن به گونه‌ای باشد که کار زوار تسهیل شود؛ بیشترین حمل و نقل از طریق زمانی خواهد بود اما از امکانات حمل و نقل ریلی چنانچه استفاده شود، خوب است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: امکانات دریایی از طریق آبادان و خرمشهر هر چند که تعداد زیادی را پوشش نمی‌دهد اما در راستای پوشش تردد زوار مهم است.

بصره و اروند آماده پذیرای میلیونی از زائران اربعین| پایانه مسافری شلمچه آماده شد

همه امکانات بصره بسیج شدند

اسعد العیدانی استاندار بصره عراق نیز در این نشست اظهار کرد: امیدوارم همکاری‌ها همچنان در بالاترین سطح ادامه داشته باشد و به نوبه خود سعی می‌کنم حتی نیمه شب هم در مرز حضور داشته باشم.

وی از آماده‌باش ۱۵۰ آمبولانس خبر داد و افزود: تدارک لازم برای راهنمایی زائران در بصره در نظر گرفته شده است و از مواکب درخواست شده که در مسیر شلمچه در دو طرف جاده مستقر شوند.

استاندار بصره عراق ادامه داد: ارتباطات بسیار خوبی بین دو استان خوزستان و بصره وجود دارد و امید است که بتوان خدمات خوبی را به زوار ارائه داد.

العیدانی با تاکید بر اینکه هر زائری که به عراق سفر کند باید بدون در نظر گرفتن ملیت با آغوش باز از او استقبال می‌شود، افزود: امید است که عراق در سطح عالی میزبان خوبی برای زوار اربعین حسینی باشد؛ علاوه بر مدیران سطح استان بصرهبصره، مدیران شهری نیز در این سفر مرا همراهی می‌کنند.

۸۰ درصد کارها اجرایی شده و مابقی آن نیز در روزهای آینده انجام می‌شود؛ حدود یک هفته پیش یک جلسه با همه دستگاه‌های امنیتی از جمله حشدالشعبی برگزار شد تا زائر به سلامت زیارت کند

وی با اشاره به ارائه خدمات و امکانات به زائران حسینی گفت: ۸۰ درصد کارها اجرایی شده و مابقی آن نیز در روزهای آینده انجام می‌شود؛ حدود یک هفته پیش یک جلسه با همه دستگاه‌های امنیتی از جمله حشدالشعبی برگزار شد تا زائر به سلامت زیارت کند.

استاندار بصره عراق با عنوان اینکه پیش بینی شده که ۲ میلیون زائر از شلمچه به کشور عراق وارد شوند، تاکید کرد: مدیریت بنادر، بخش خصوصی، دستگاه‌های امنیتی و… همه بسیج شدند تا در موضوع حمل و نقل زائر کمک بشود.

العیدانی خاطرنشان کرد: در خصوص شرایط بحرانی و مشکلاتی که ممکن است رخ دهد، این توجیه را به مسئولان مرز اعلام می‌کنم در صورت بروز هرگونه حادثه اگر خودروی امدادی ایرانی زودتر از عراق می‌تواند حضور پیدا کند با آن خودرو همکاری لازم به عمل آید.

بسیاری از کمبودها و نواقص رفع شده است

علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز در این نشست اظهار کرد: از همکاری مسئولان عراقی و مسئولان ایرانی که برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن مراسم اربعین حسینی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی توضیح داد: این هشتمین جلسه بین دو کشور است که کمیته‌های تخصصی تشکیل و جلسات مستمر به منظور رفع نواقص برگزار شده که ۸۰ درصد کمبودها و نواقص‌ها بر طرف شده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره افزود: از مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند و کسانی که در موضوع آب و برق مرز زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد هیچگونه مشکلی در اربعین امسال نباشیم.

کد خبر: ۱۶۹٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha