۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
تلخی کام مردم از گرانی میوه
یادداشت؛

تلخی کام مردم از گرانی میوه

تبریز- این روزها کام مردم از گرانی میوه تلخ شده، میوه به وفور یافت می شود و در بازار فراوان است ولی در مقابل حضور میوه در سبد تغذیه ای خانوارهای ایرانی هر روز نسبت به قبل کمرنگ و کمرنگ تر می شود.

طاهر خیری*؛ بازار: میوه های رنگارنگ و متنوع تابستانی در حالی جلوی مغازه های میوه فروشان شهر به رهگذران چشمک می زنند که آنان خرید میوه شان را به نصف رسانده و حتی به خرید میوه های تکی روی آورده اند.

تابستان دارد به روزهای آخرش می رسد اما خیلی ها طعم شیرین میوه های این فصل را نچشیده اند زیرا امسال گرانی میوه بیشتر در سبد مصرفی مردم لمس می شود و کاهش مصرف میوه سلامت جامعه ایرانی را تهدید می کند.

گرانی میوه در بازار جولان می دهد و با این اتفاق تلخ، قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری یافته است. در این میان، تنها جیب دلالان و واسطه گران پر پول می شود که به فکر سود بیشتر هستند و به حقوق مصرف کننده اهمیتی نمی دهند.

به نظر می رسد مردم هم به افزایش پی در پی قیمت کالاها به خصوص قیمت میوه عادت کرده و با این مشکل اقتصادی کنار آمده اند. می دانند اگر اعتراضی هم داشته باشند گوش شنوایی نخواهد بود. البته گوش مردم هم از وعده های شعارگونه مسئولان پر شده است.

مسئولان از نظارت بر بازار میوه و برخورد با گران فروشان می گویند اما مشاهدات میدانی چیز دیگری را حکایت می کند. دلالان بی دغدغه قیمت میوه را بالا و پایین می کند و یا در انبارهایشان احتکار کرده تا در فرصت مناسب روانه بازار کنند.

واقعیت این است کارگری که روزمزد است یا بازنشسته ای که با حقوق ناچیز دوران بازنشستگی چرخ زندگی اش را می گذراند چقدر باید از درآمد یا حقوقش را صرف خرید میوه کند در حالی که قیمت اجناس دیگر نیز سر به فلک کشیده و او به ناچار قید خرید میوه را بزند یا به خرید تکی آن روی بیاورد.

اغراق نیست اگر بگوییم میلیون ها نفر از هموطنان مان از خرید میوه روزانه صرف نظر کرده و خریدشان را هفتگی کرده اند چون برای هزینه های دیگر بودجه ای نمی ماند. درآمد خانوار بسیاری با میوه های کیلویی ۷۰ یا ۸۰ هزار تومانی همخوانی ندارد و خرید دانه ای برای آنان بهترین گزینه است.

گرانی میوه موجی از نگرانی بر سر خانواده های ایرانی انداخته و با کاهش مصرف آن سلامت آنان مورد تهدید واقع شده است. مردم از مسئولان ذی ربط نظارت مستمر بر بازار و برخورد با گران فروشان میوه دارند. قیمت میوه باید متعادل و متناسب با قدرت خرید خانواده ها باشد.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۱۶۹٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      فقط میوه نیست کل اقلام خوراکی از لبنیات گرفته تا ....گران شد این به اصطلاح جراحی اقتصادی پدر مردم ودر آورد جوان‌ها می ترسند ازدواج کنند مسئولین در راس تو به خدا کاری کنید این گرانی ها وتورم کنترل شود ومردم اینقدر فشار وا استرس در بیان
    • ابوذر IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      ما امسال میوه نخورده ایم