۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
امنیت غذایی مردم در چنگال تورم گرفتار شده است| صادرات ۶۲ میلیون دلاری محصولات غذایی فارس
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

امنیت غذایی مردم در چنگال تورم گرفتار شده است| صادرات ۶۲ میلیون دلاری محصولات غذایی فارس

شیراز- رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس در خصوص ایمنی و امنیت غذا هشدار داد و گفت : آنچه امروز امنیت غذا را تهدید می کند تورم و گرانی است.

جمال رازقی در گفتگو با بازار عنوان کرد: طی چند ماه گذشته، قیمت تمام شده محصولات درصد شرکت های فعال در حوزه مواد غذایی ۹۳ افزایش داشته و در موازات آن فروش ۷۸ درصد از واحدها کاهش محسوسی را تجربه کرده است؛ این کاهش در مورد بعضی اقلام مانند لبنیات و شیر فاجعه است؛

به گفته وی کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی فروش شیر و لبنیات به این معناست که مصرف کننده این اقلام ضروری برای سلامتی را به واسطه افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید از سبد خرید خود حذف کرده است.

رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس گفت : در سال ۹۹ حجم کل تولیدات کشاورزی استان فارس ۱۲.۹ میلیون تن و ۱۱ میلیون تن محصولات زراعی و باغی بوده؛ علاوه بر این ۷۶۵ واحد تولیدی غذایی تاکنون در استان فارس به بهره برداری رسیده و در حال فعالیت است که ظرفیت این واحدهای تولیدی ۳ هزار و ۸۳۵ تن است؛ در همین راستا صادرات محصولات غذایی استان فارس در سال گذشته ۶۲ میلیون دلار بوده است اما آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که امنیت غذابی مردم به شدت در چنگال تورم گیر افتاده است.

وی اظهار کرد: نرخ تورم سال ۱۴۰۰ معادل ۴۰/۲ درصد بوده است و پیش بینی این نرخ تورم برای سال ۱۴۰۱ معادل ۴۱ در صد است.

وی افزود: اقتصاد ما طی ۲۰سال گذشته تورم ساختاری ۲۰ درصدی را تجربه کرده، اما انچه در سال ۱۴۰۱ معیشت مردم ما را به این روز انداخته است این است که تورم ناشی از افزایش نرخ ارز

ترجیحی معادل ۱۰ درصد، تورم ناشی از محاسبه نرخ ارز گمرکی ۵.۴ درصد و تورم ناشی از افزایش دستمزد ها ۶ درصد بوده است.

امنیت غذایی مردم در چنگال تورم گرفتار شده است| صادرات ۶۲ میلیون دلاری محصولات غذایی فارس

به گفته رازقی نرخ رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۵ درصد و پیش بینی نرخ رشد اقتصادی ۱۴۰۱ بین منفی ۲.۵ تا مثبت ۶ درصد است.

افزایش قیمت سرسام آور قیمت مواد اولیه اصلی در بخش صنعت غذا

وی به افزایش قیمت سرسام آور قیمت مواد اولیه اصلی در بخش صنعت غذا اشاره و عنوان کرد : روغن افزایش ۶/۵ برابری، لبنیات افزایش قیمت ۷۰ درصدی، آرد صنعتی افزایش هزار و ۶۰۰ درصد، تخم مرغ افزایش ۷۰ درصدی و در مورد سایر اقلام نیز افزایش قیمت ها کاملا چشمگیر بوده است؛ علاوه بر این در این حوزه افزایش قیمت مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی نیز به نوبه خود تورمی دیگر را به قیمت های نهایی کالاهای مرتبط با این بخش تحمیل کرده است.

رئیس انجمن کارفرمایی و صنایع غذایی و تبدیلی فارس عنوان کرد: در این میان علاوه بر تمام فشارهای اقتصادی ناشی از تورم بر واحدهای تولیدی صنایع غذایی، این واحدها با مشکل قطعی برق نیز دست و پنجه نرم می کنند. هر چند که استاندار فارس در خصوص عدم قطع برق این واحدها دستورات لازم را صادر کرده اما مدیران این حوزه هیچ توجهی به این دستور نداشته اند.

نرخ تمام شده محصول از نرخ دستوری آن بیشتر است

رازقی در کنار همه این مشکلات به مشکل قیمت گذاری دستوری اشاره و عنوان کرد : در مورد برخی محصولات، نرخ تمام شده محصول از نرخ دستوری آن بیشتر است که در این راستا تولید کننده یا روند تولید را متوقف کرده و یا با وجود تولید، شرایط عرضه محصول به بازار را ندارد که این اوضاع، در آینده تولید کننده را به جرم احتکار هم متهم می کند.

این فعال اقتصادی با اظهار حیرت از اینکه معلوم نیست اقتصاد ما به کدام سمت در حال پیشروی است، گفت: نقطه اصلی خطر در این خصوص این است که در بحث قیمت کذاری دستوری و همزمان با افزایش قیمت تمام شده دو راه کاهش کیفیت و یا تعطیلی واحدهای تولیدی پیش رو تولید کنندکان است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر، صنایع تبدیلی استان به اندازه تولید محصولات کشاورزی رشد نداشته، گفت: امید است به زودی شاهد برداشتن گان های بلندی برای توسعه صنایع تبدیلی استان در راستای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده باشیم.

کد خبر: ۱۶۹٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha