۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل استاندارد سازی|ضرورت تقویت زیر ساخت ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل استاندارد سازی|ضرورت تقویت زیر ساخت ها

بیرجند- فراهم کردن بستر مناسب برای ارتقا خدمات به گردشگران یکی از اهداف استاندارد سازی زیرساخت های گردشگری در خراسان جنوبی است.

بازار؛گروه استان‌ها: اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری از بهترین نوع ظرفیت سازی برای کسب و کار جوانان در استانی چون خراسان جنوبی است.

در استان کویری چون خراسان جنوبی که به واسطه محدودیت منابع آبی رونق مشاغل کشاورزی، دامداری و حتی صنعت باید با دقت و ظرافت صورت گیرد، بی شک نیاز است به سمت مشاغل کمتر وابسته به آب چون گردشگری برویم. مشاغلی که در اصطلاح به آن کسب و کارهای سبز گفته می شود.

اما در دوسال شیوع کرونا بسیاری از مشاغلی که از قبل در این حوزه ایجاد شدند با مشکلات زیادی رو به رو شدند و حتی برخی از مشاعل وابسته به گردشگری چون رستوران های بین راهی از کسب و کار بازماندند.

تلاش برای بازگشت گردشگری به شرایط قبل از کرونا

حال با گذشت دو سال از شیوع کرونا و آرامتر شدن اوضاع و شرایط از حیث بهداشتی و واکسیناسیون عمومی باید به سمتی برویم که شاهد رونق دوباره گردشگری و احیاء مشاغل مرتبط با آن باشیم.

خراسان جنوبی به واسطه خانه‌های قدیمی و با معماری زیبا چون خانه فروتنی و یا موزه لباس و منسوجات در خانه پردلی، کویر زیبای لوت، باغ زیبای اکبریه و روستاهای زیبای در منطقه درمیان می تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود به شرط آنکه در حوزه بهبود زیرساخت های گردشگری اقدامات ارزنده ای انجام شود.

بی شک گردشگری که به یک منطقه سفر می‌کند برای او مکان استراحت و اقامت، فراهم بودن زیر ساخت‌های مطلوب در اماکن گردشگری یک اولویت است چرا که علاوه بر صرف هزینه به دنبال آرامش و آسایش است.

قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل استاندارد سازی|ضرورت تقویت زیر ساخت ها

از این جهت در خراسان جنوبی نیز طرح استانداردسازی اقامت گاه‌های گردشگری آغاز شده است تا گام مهم و مؤثری در راستای بهبود زیرساخت های گردشگری خراسان جنوبی برداشته شود و افراد در ایام سفر و اقامت در خراسان جنوبی از خدمات مطلوب تری بهره ببرند.

هادی شاهوردی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تأسیسات بوم گردی، مجتمع‌های بین راهی و سایر مراکز اقامتی پس از احداث، در یک بازه زمانی مشخص مهلت دارند تا کار استاندارد سازی مجموعه خود را انجام دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در فرایند استاندارد سازی از بین شرکت های مجوز دار توسط وزارت خانه یک شرکت امکانات و فضای واحد گردشگری را بررسی و ارزیابی می کند.

شاهوردی ادامه‌داد: شرکت بعد از ارزیابی یک گزارش تهیه و نتیجه بررسی‌های خود را به ما اعلام می کند.

وی بیان کرد: بعد از آن در یک کمیسیون استانی و براساس گزارش و امکانات، مجموعه گردشگری مدنظر درجه بندی می شود(درجه یک، درجه دو و سه که در مورد هتل ها عکس این رویه است).

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: لازم به ذکر است که در مورد هتل های ۴ و ۵ ستاره کار درجه بندی به صورت کشوری انجام می‌شود.

قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل استاندارد سازی|ضرورت تقویت زیر ساخت ها

فواید استاندارد سازی در نرخ گذاری ارائه خدمات

شاهوردی بیان کرد: پس از درجه بندی و مشخص شدن کیفیت خدمات واحد گردشگری، انجمن آن صنف مثلا انجمن و صنف اقامتگاه های بوم گردی قیمت پیشنهادی برای خدمات در آن واحد را پیشنهاد می دهد.

وی ادامه داد: اگر کار استاندارد سازی یک واحد گردشگری انجام نشود قیمت ارائه خدمات در آن واحد را خود ما در مجموعه میراث تعیین می کنیم که معمولا ۱۰ درصد کمتر از عرف آن واحد صنفی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه کار استاندارد سازی واحدها و مراکز گردشگری باید تا آبان ماه انجام شود، بیان کرد: بعد از این تاریخ تمدید پروانه بهره برداری‌ها براساس گواهینامه استاندارد سازی بهره برداری صورت می‌گیرد.

شاهوردی با اشاره به اینکه شروع کار استاندارد سازی واحدهای گردشگری در برخی از شهرستان های خراسان جنوبی چون طبس، بشرویه، سرایان، خوسف و فردوس را انجام داده ایم، گفت: امیدواریم کار در بقیه شهرستان ها نیز انجام شود.

اجباری برای انتخاب یک شرکت خاص وجود ندارد

وی اظهارکرد: به متولیان واحدهای گردشگری استان تأکید می‌کنم که اجباری برای انتخاب یک شرکت خاص برای پیگیری استاندارد سازی واحدشان وجود ندارد بلکه می توانند از بین ۱۵ شرکت تأیید شده توسط وزارت میراث فرهنگی انتخاب کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: هدف از استاندارد سازی تأسیسات گردشگری خراسان جنوبی فراهم کردن بستر مناسب برای ارتقا کمی و کیفی خدمات در تأسیسات گردشگری و ایجاد انگیزه و تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران برای ارائه خدمات باکیفیت در استان است.

قطار گردشگری خراسان جنوبی روی ریل استاندارد سازی|ضرورت تقویت زیر ساخت ها

وی بیان کرد: از دیگر اهداف استاندارد سازی تأسیسات گردشگری بهبود وضعیت تأسیسات گردشگری و تطبیق با استانداردهای روز است که امیدواریم با کمک متولیان بخش خصوصی حوزه گردشگری به این هدف مهم برسیم.

شاهوردی اظهار کرد: در این خصوص تأسیساتی که دارای ضوابط مشمول استاندارد هستند از قبیل هتل‌ها، مهمان‌پذیرها. سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های بین‌راهی در این چرخه قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: بعد از دو سال از شیوع کرونا و با بهتر شدن شرایط باید فضا را به سمتی ببریم که چون سال های قبل از شیوع این ویروس، رونق گردشگری و سفرهای گردشگران به استان را شاهد بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد که نمونه آن آثار طبیعی ثبت شده جهانی چون بیابان لوت، باغ جهانی اکبریه و قنات بلده، پارچه بافی سنتی در روستای خراشاد، است.

شاهوردی یادآور شد: تنها خود بیابان لوت با طبیعت بکر و بی بدیلش می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا کند به شرط آنکه هم درست معرفی شود و هم ما در بهبود زیرساخت های گردشگری موفق عمل کنیم.

کد خبر: ۱۶۹٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      زنده باد بیرجند وعظمت تاریخی اون