۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
طعنه های روز کارگری نماینده کارگران به مسئولین؛ امروز سلیمانیه کعبه آمال ماست!
روز جهانی کارگر؛ موعد پیامها و شعارهای بی عمل

طعنه های روز کارگری نماینده کارگران به مسئولین؛ امروز سلیمانیه کعبه آمال ماست!

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار براین باور است که نامگذاری روزی به نام کارگرانی که هیچ حقی در جامعه ندارند فقط شعار است و بهتر بود وزاری اقتصادی دولت به جای صدور بیانیه به مناسبت روز کارگر اجازه دهند کارگران از ابتدایی ترین حقوق بهره مند شوند.

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار: ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر است اما در ایران هر ساله یک هفته به عنوان «هفته کارگر» با شعار خاص هر روز نامگذاری می شود ولی مساله اصلی این است که آیا شعار ایام هفته کارگر حتی یک درصد امکان رسیدن به مرحله عملیاتی را دارد یا خیر؟ آیا کارگران به اندازه شعارهایی که برای حمایت از آنها از سوی مسئولان سر داده می شود مورد تکریم قرار می گیرند یا خیر و در نهایت تفاوت شرایط اجتماعی و اقتصادی کارگران ایرانی با سایر کشورهای دنیا تا چه میزان است؟ مهمترین مطالبات کارگران چیست و بی تفاوتی نسبت به حقوق اولیه نیروی انسانی در عرصه اقتصادی چه تبعات اقتصادی، اجتماعی و در نهایت سیاسی را به دنبال دارد.

پاسخ این سوالات را «فرامرز توفیقی» رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار که سالها در شورای عالی کار سابقه فعالیت دارد، عنوان می کند.

فرامرز توفیقی براین باور است که کارگران در ایران روز و یا هفته ای ندارند زیرا هیچ یک از حقوق ابتدایی آنها رعایت نمی شود.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار می گوید: همواره واژه کار و کارگر با مفهوم پویایی، تلاش و زندگی همراه بوده است و کارگرانی که در تامین نیازهای بشری نقش بسزایی دارند به دنبال سهمی از دستاوردهای خود برای داشتن زندگی بهتر هستند.

نماینده کارگری در شورای عالی کار ادامه می دهد: نیروی انسانی به طبع سهمی که در ایجاد پویایی و درآمد اقتصادی دارد برای خود سهمی متصور است اما متاسفانه مساله اساسی این است که در ایران کارگران به دنبال تامین نیازهای اولیه خود هستند و سهمی از درآمدهای اقتصادی که ایجاد می کنند ندارند.

سه حق مسلم کارگران  که پایمال می شود

وی با اشاره به اجحاف هایی که در حق کارگران  می شود، می افزاید: «حق اعتراض»، «داشتن تشکل کارگری» و «انتخاب نماینده کارگری بدون مداخله دولت» سه حق اصلی و اولیه ای است که باید کارگران داشته باشند و به این حقوق از سوی سازمان جهانی کار و حتی در قانون کار ایران نیز تاکید شده است اما کارگران ایرانی هیچ کدام از این حقوق اولیه را ندارند.

توفیقی می گوید: اعتراض یک ویژگی طبیعی است که در نهاد تمامی انسان ها نهاده شده است که مصداق بارز آن را در رفتار کودکان مشاهده می کنیم که در قبال رفتارهای نامناسب با داد و فریاد از خود بروز می دهند اما در ایران کارگران هنوز درباره این حق چالشهایی وجود دارد.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار می افزاید: براساس مقاوله نامه های سازمان جهانی کار اعتراض به بی عدالتی ها و داشتن تشکل کارگری جزو ابتدایی ترین حقوق مدنی کارگران محسوب می شود اما در ایران این حقوق کارگران به نحو موثری اجرایی نشده است.

تعیین نمایندگان فرمایشی برای کارگران

نماینده کارگری درشورای عالی کار اینچنین ادامه می دهد: در واقع ما حق تشکل یابی واقعی برای کارگران نداریم زیرا نمایندگان کارگری طبق قانون باید از سوی دولت و با نظارت مستقیم کارفرمایان انجام شود.

توفیقی می گوید: این امر موجب شده تا کارگران نسبت به نمایندگان خود بی اعتماد شوند و آنها را نمایندگانی فرمایشی بخوانند و بدانند که طبیعتا حق با آنهاست.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار می افزاید: طبیعتا تعیین نمایندگان کارگری از سوی دولت و کارفرمایان مصداق بارز نقض ابتدایی ترین خواسته مدنی کارگران است.

«سلیمانیه» کعبه آمال کارگران ایرانی

این فعال حوزه کارگری درباره وضعیت دریافتی کارگران و مقایسه آن با سایر کشورهای دنیا می گوید: در حال حاضر میزان دریافتی کارگران ایرانی با میزان دریافتی کارگران هیچ یک از کشورهای دنیا قابل قیاس نیست زیرا پایین ترین میزان حقوق به کارگران ایرانی پرداخت می شود و همین امر قدرت خرید آنها را به شدت کاهش داده است.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کارمی افزاید: برای اینکه بتوانیم میزان حقوق کارگر ایرانی را با کارگران سایر کشورها مقایسه کنیم نیازی نیست کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای قیاس انتخاب کنیم میزان برابری حقوق و قدرت خرید یک کارگر ایرانی با کارگر یکی از کشورهای همسایه نشان می دهد که در کجای کار قرار داریم.

توفیقی ادامه می دهد: وقتی کارگران تحصیلکرده ایرانی برای کسب درآمد حلال به عراق می رود و سلیمانیه عراق شده کعبه آمال کارگران ایرانی برای کسب درآمد می توان دریافت که شرایط اقتصادی کارگران ایرانی تا چه حد سخت است.

فرار کارگران ایرانی

نماینده کارگری در شورای عالی کار ادامه می دهد: در دهه های قبل ژاپن کعبه آمال کارگران بود که کشوری توسعه یافته است اما این روزها که عراق به کعبه آمال کارگران ایرانی تبدیل شده است باید بتوان درک کرد که تا چه حد در تامین نیازهای ابتدایی این قشر در حق آنها اجحاف می شود.

توفیقی تصریح می کند: در دهه های قبل شاهد فرار مغزها بودیم که با توجه به فعالیت نیروهای تحصیلکرده ایرانی در مراکز علمی معتبر دنیا موجب خرسندی بود اما اینکه امروزه کارگران ایرانی به ناچار باید برای لقمه ای نان به سلیمانیه پناه ببرند، بیانگر اجحاف در حق این گروه بسیار بزرگ اجتماع است.

هیچ دولتی به داد کارگران نرسید

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار با انتقاد از پایین بودن فدرت چانه زنی کارگران اظهار می کند: نبود تشکل های کارگری و سلب حق اعتراض از کارگران در قبال بی عدالتی ها از یک سو و عدم اجرای قانون تعیین لیست مشاغل مستمر از لیست مشاغل غیرمستمر موجب شده تا امنیت شغلی کارگران به صفر برسد و همین امر قدرت چانه زنی را از کارگران گرفته است.

توفیقی می افزاید: قانون تهیه لیست مشاغل مستمر و غیرمستمر نه در دولت هاشمی رفسنجانی به اجرا در آمد و نه در دولتهای خاتمی، احمدی نژاد و روحانی و امیدی به اجرای این قانون از سوی دولتمردان نیست.

نماینده کارگری در شورای عالی کار ادامه می دهد: عدم اجرای این قانون منجر به از میان رفتن امنیت شغلی کارگران و شکل گرفتن قراردادهای موقت و سفید امضاء شد و این روزها کار به جایی رسیده است که با کارگران قرارداد شفاهی منعقد می شود.

کارگرانی که فردایی ندارند

این فعال حوزه کارگری خاطرنشان می کند: از بین رفتن امنیت شغلی کارگران از جامعه کارگری امید به آینده را گرفته است و آنها به دلیل ترس از دست دادن کار نمی توانند برای زندگی خود برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشند.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کارمی گوید: از بین رفتن امید در جامعه کارگری تبعات خود را در ابعاد مختلف اجتماع نشان می دهد تا جاییکه امروزه پیرسالی، عدم فرزندآوری و نگهداری از حیوانات در جامعه ما به دلیل نداشتن امید به آینده در جامعه کارگری شکل گرفته است.

توفیقی ادامه می دهد: کارگران علاوه بر مشکلات اقتصادی در واحدهای تولیدی با عدم رعایت اصول ابتدایی کاری از سوی کارفرمایان مواجه هستند.

نماینده کارگری در شورای عالی کار می افزاید: برای داشتن یک واحد تولیدی استاندارد باید قانون ۴M رعایت شود که این قانون به معنای داشتن چهار مولفه من، مواد اولیه، متد مناسب تولید و ماشین آلات مناسب است که در واحدهای تولیدی این استانداردها رعایت نمی شود که این عوامل می تواند کار کارگران را سختتر کرده و فشارهای بیشتری به آنها وارد کند.

درد کارگران فقط سرکوب مزد نیست

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه امروز روز جهانی کارگر است، می گوید: کارگران ایرانی نیاز به حمایت واقعی دارند و کاش مسئولان آنها را درک می کردند.

توفیقی ادامه می دهد: درد امروز کارگران  فقط سرکوب دستمزدی نیست بلکه دیدگاهی است که مسئولان دولتی به این قشر زحمتکشی دارند که دو نوع مالیات پرداخت کرده  و قبل دریافت حقوق سهم تامین اجتماعی را نیز می پردازند ولی سهمی از کشوری که با پول آنها اداره می شود ندارند.

این فعال حوزه کارگری تصریح می کند: کارگران ایرانی مانند کارگران کشورهای اروپایی و آمریکایی نه بلکه همانند کارگران کشورهای همسایه خواهان داشتن اعتبار هستند تا مجبور نشوند برای تامین نیازهای اولیه خود به بهره کشان و نزول خواران باج بدهند.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار خاطرنشان می کند: در تمامی کشورهای دنیا کارگران دارای کارت اعتباری هستند که میزان اعتبار آنها برمبنای خرید داخلی، مالیات پرداختی و حق بیمه پرداختی تعیین می شود و این درحالیست که کارگران ایرانی حتی از تامین اجتماعی که خانه پدری آنها محسوب می شوند نیز سهمی ندارند.

کارگران فرزندخوانده دولت شده اند

وی می افزاید: وزیر صنعت، اقتصاد و تعاون براین باور هستند که امکان افزایش بیش از ۲۱ درصدی حقوق کارگران وجود ندارد و این درحالیست که برای افزایش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کارمندان دولت و هزاران هزار مدیری که حقوق های کلان از دولت دریافت می کنند همچنان بودجه وجود دارد.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه کارگران نیاز به صدور بیانیه و تکریم شعاری ندارند، خاطرنشان می کنند: کارگرانی که به ناچار باید افزایش ۲۳۰ درصدی قیمت حبوبات و  افزایش۱۶۰ درصدی قیمت میوه و افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت صیفی جات و  افزایش نزدیک ۱۰۰ درصدی قیمت برنج و افزایش ۳۵ درصدی هزینه حمل و نقل کنار بیایند اما افزایش ۲۱ درصدی حقوق شامل حال آنها می شود.

به گفته این فعال کارگری؛ کارگران ایرانی به دنبال حق حیات و کمی تکریم هستند.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار می گوید: کارمندان هیچ سهمی در تولید ناخالص داخلی ندارند اما همیشه مشمول بیشترین افزایش دستمزد می شوند ولی کارگران که در تولید ناخالص ملی نقش آفرینی دارند به بهانه افزایش تورم شامل کمترین رشد حقوق می شوند.

توفیقی می افزاید: کارگران این روزها به جای بیانیه و شعارهای حمایتی به دنبال این هستند که دولت به جای اینکه برای کارمندان پدر باشد و برای آنها پدرخوانده با هر دو طیف رفتار یکسانی را در پیش بگیرد.

کد خبر: ۱۶٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha