۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
بازیابی اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران | دولت زیرساخت‌ها را مهیا سازد
بازار گزارش می‌دهد؛

بازیابی اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران | دولت زیرساخت‌ها را مهیا سازد

سمنان- یکی از اقداماتی که دولت باید در استان سمنان صورت دهد، بازیابی اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف گردشگری، صنعتی، کشاورزی و معدنی است.

بازار، گروه استان‌ها: یکی از مهمترین کارهایی که دولت سیزدهم باید در سطح استان سمنان انجام دهد بازگشت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران است. استان سمنان به خصوص در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری رو به رو شده که از جمله آنان می‌توان به کمبود آب و بروکراسی پیچیده اداری اشاره کرد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که بازارهای بسیار جذابی این روزها در مقابل تولید به خصوص در بخش کشاورزی و صنعت به وجود آمده که باعث شده تا جذب سرمایه‌گذار دشوارتر باشد.

موانعی که علیرغم نزدیکی این استان به تهران و خراسان رضوی همچنین قرارگیری در چهارراه طلایی شمال‌شرق ایران نتوانسته آن‌طور که باید و شاید نسبت به جذب سرمایه‌گذار به صورت متوازن موفقیت کسب کند.همچنین باید گفت استان سمنان دارای دو فرودگاه و خط اصلی ناوگان حمل و نقل ریلی است اما تمام این‌ها باعث نشده که طی سال های اخیر به خصوص شاهد جذب سرمایه‌گذار قابل توجهی در سراسر استان سمنان باشیم و اگر مواردی بوده در برخی صنایع خاص خلاصه شده است.

یکی از مشکلاتی که در زمینه جذب سرمایه‌گذار در استان سمنان وجود دارد این است که ما نتوانسته ایم به خوبی انواع سرمایه‌گذاران را بشناسیم و بر حسب داشته‌ها، خلقیات، سرمایه، توانمندی ها، ویژگی های فنی و ... آنان طرح پیشنهاد دهیم چرا که سرمایه‌گذاران انواع مختلفی دارند و برای هر کدامشان کلمه مشوق یک معنایی خواهد داشت برای مثال برخی سرمایه‌گذاران که دل در گرو شهرشان دارند شاید با این زمین رایگان هم سرمایه‌گذاری کنند اما دیگرانی باشند که در کنار آن همزمان معافیت مالیاتی یا تسهیلات را نیز طلب کنند اما رکن اصلی تمام این سرمایه‌گذاران این است که باید اعتماد رفته شان بازیابد.

فراهم آوردن زمینه جذب سرمایه گذار

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه استانی که به لحاظ صنعتی معدنی گردشگری و حتی کشاورزی علیرغم مشکلات فراوان، استعدادهای بسیاری دارد می بایست در زمینه جذب سرمایه‌گذار نیز عملکرد بهتری داشته باشد، در گفتگو با بازار، می‌گوید: در سال‌های اخیر به خصوص موانع سرمایه‌گذاری در استان سمنان بیش از گذشته به چشم می آید از جمله این موضوعات می‌توان به عدم صرفه تولید با افزایش بهای آن اشاره کرد موضوعی که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و رغبت کافی برای انجام تولید را نداشته باشند.

یکی از مشکلاتی که در زمینه جذب سرمایه‌گذار در استان سمنان وجود دارد این است که ما نتوانسته ایم به خوبی انواع سرمایه گذاران را بشناسیم

حسن همتیان با بیان اینکه بروکراسی پیچیده اداری در کنار مشکلاتی مانند فقدان بازار و عدم توانمندی تهیه اقلام اولیه تولید به لحاظ تحریم ها، به مشکلات دامن زده است تا جایی که تولید را در این استان دشوار می‌کند، بیان کرد: موضوع آنجا خود را جلوه می کند که بدانیم اعتماد سرمایه‌گذاران نیز مانند سابق نیست به طوری که هم اکنون جذب سرمایه‌گذار دشوارتر از هر زمان دیگری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه امروز متاسفانه شرایط اقتصادی کنونی به سمتی رفته که دیگر کسی به سرمایه‌گذاری در تولید به عنوان اولویت های اصلی خود نگاه نمی کند زیرا بازارهای موازی سرمایه‌گذاری شامل مسکن، خودرو، حتی ارزهای دیجیتال سود سرمایه گذاری را با فوریت بیشتری نسبت به تولید ارائه می‌کند در نتیجه باید سرمایه‌گذاران برای تولید و رغبت مضاعفی پیدا کنند وگرنه وارد گود میدان نخواهند شد.

بازیابی اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران | دولت زیرساخت‌ها را مهیا سازد

شناسایی انواع سرمایه گذار و رفتارهای آنان

دیگر کارشناس اقتصادی نیز نظری مشابه دارد و به خبرنگار بازار می گوید: سرمایه‌گذاری به‌خودی‌خود در استان سمنان دشوار بود و حالا با کاهش رغبت روانی سرمایه گذاران این موضوع دشوارتر نیز شده است از سوی دیگر باید گفت ما در استان سمنان شاهد تحقق نیافتن دو زیرساخت مهم هستیم نخست گروه رایزن اقتصادی که بتواند برای طرح های تولیدی و اقتصادی استان سرمایه‌گذار جذب کند و دوم زیرساختی که بتواند در زمینه شناخت سرمایه‌گذار موفق عمل کند.

هادی رضایی نیا با بیان اینکه باید ابتدا انواع سرمایه‌گذار را بشناسیم، بیان کرد: سرمایه‌گذاری هم مانند هر موضوع دیگری در سال‌های اخیر با تغییر و تحولاتی روبه‌رو شده است لذا شناخت سرمایه‌گذار از هر چیز دیگری با اهمیت تر است. امروز باید بدانیم که چند دسته سرمایه گذار در استان وجود دارد برای مثال چند دسته سرمایه گذاران از لحاظ عرق بومی سرمایه گذاری می کنند چند دسته حرفه ای هستند چند دسته صرفا به سود مضاعف فکر می کنند و چند دسته نیز کاسبانی هستند که برایشان هیچ چیزی تفاوتی ندارد و لذا باید برای جذب هر کدام، یک نوع برنامه را اقدام کرد.

وی با بیان اینکه کار امروز برای جذب سرمایه گذاران هیجانی و بومی که عرق دارند نیز دشوار شده چه برسد به سرمایه‌گذاران حرفه ای که صرفاً نگاه مادی دارند که البته در علم اقتصاد اصلاً نکته منفی نیز محسوب نمی شود چرا که ماهیت سرمایه‌گذاری سود اقتصادی است، افزود: دولت برای جذب سرمایه‌گذاران نباید یک پکیج مشوق و حمایتی را به صورت کلی ارائه کند بلکه باید هر نوع از سرمایه‌گذاران را شناسایی و برحسب ویژگی های آنان نسبت به آماده کردن زیرساخت‌ها و یا پیشنهاد طرح ها مبادرت ورزد چرا که اهداف این سرمایه گذاران با هم متفاوت است.

باید ابتدا انواع سرمایه‌گذار را بشناسیم

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برخی سرمایه‌گذاران تنها نیاز به واگذاری زمین یا تسهیلات دارند چرا که می‌توان آنان را به راحتی راضی به سرمایه گذاری حتی با سود کمتر کرد اما سرمایه‌گذاران دیگری هستند که باید معافیت ها، مشوق، زمین رایگان، مالیات و ... را همه با هم برایشان مهیا ساخت تا بیایند در نتیجه شناخت نوع سرمایه گذاران بر حسب رزومه آنان می تواند یکی از راهکارهای اساسی و عمده باشد.

استفاده از پساب و ارائه تسهیلات بانکی

استاندار سمنان با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و همچنین منطقه ویژه اقتصادی سمنان که به تازگی کد گمرکی نیز دریافت کرده همگی از داشته‌های ما در استان محسوب می‌شود که در آنها مشوق های خوبی در نظر گرفته شده است همچنین خودمان را موظف به حمایت از سرمایه‌گذاران می دانیم، به خبرنگار بازار، گفت: حفظ واحدهای موجود و اشتغال و سپس جذب سرمایه‌گذار در زمره اولویت‌های استانداری محسوب می شود.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه در بین اولویت‌های سرمایه‌گذاری، صنایع کم آب بر به واسطه خشکسالی های اخیر در استان از جمله مهمترین محورها است، بیان داشت: تلاش داریم تا در کنار حمایت از سرمایه گذاران، شرایط ایجاد اشتغال را نیز بهبود ببخشیم از طرف دیگر باید تاکید کرد که در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ نیز اقدامات خوبی برای حمایت از واحدهای تولیدی در استان انجام می شود که برای مثال در بهار سال جاری می توان به پرداخت بیش از ۳۴۵ میلیارد تومان وام به واحدهای تولیدی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل آب صنایع که ایجاد رغبت بین سرمایه‌گذاران می کند نیز پساب در برنامه کاری ما قرار دارد، افزود: ۵۷ هزار تُن کالا در بهار 1401 از استان صادر شده که نشان می‌دهد ما توان خوبی در زمینه تولید داریم و لذا با جذب سرمایه گذار می توان این توان را ارتقا نیز بخشید همچنین در هشت ماه اخیر 45 واحد تولیدی راکد نیز به بازار تولید بازگشتند که این خود نشان از حمایت های صورت گرفته از تولید و مشوقی برای سرمایه‌گذاری های جدید است.

در کنار موضوعاتی که بیان شد، صنعت معدن و تجارت و همچنین اتاق بازرگانی و دیگر ارگان های درگیر در حوزه اقتصاد تولید محور ما شامل جهاد کشاورزی می بایست در زمینه برندسازی و ارائه طرح‌های قابل سرمایه گذاری در استان و یافتن سرمایه‌گذار و بازارهای جدید تولیدی تلاش کنند تا بتوانیم موفقیت‌های بهتری در این زمینه کسب کنیم.

کد خبر: ۱۶۹٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha