۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
جیغ لنت ها داد مالکان خودروهای خارجی را در آورد
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار عنوان کرد

جیغ لنت ها داد مالکان خودروهای خارجی را در آورد

میلانی، کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: مالکان خودروهای وارداتی به دلیل وضع قانون عدم واردات قطعات مشابه تولید داخل، از کیفیت و استفاده لنت های ترمز داخلی شکایت دارند.

بازار؛ گروه خودرو: در زمزمه واردات خودرو، شنیده های در خصوص عدم تعریف خدمات پس از فروش برای محصولات وارداتی وجود دارد. مالکان خودروهای وارداتی هم اکنون با دردسر تامین قطعات و لوازم یدکی از سوی شرکت های مربوطه فعال و بازار آزاد مواجه هستند. لوازم یدکی بسیاری از این محصولات اکنون با قیمت شناور و تابع ارز در حال نوسان بوده و هر روز بها جدیدی برای آن تعریف می شود. شاید بهتر باشد، وزارت صمت در کنار کنترل قطعات تقلبی و قاچاق در بازار، بها غیرمتعارف لوازم یدکی خودروهای وارداتی را نیز بررسی کند، با همین بهانه به سراغ دانیال میلانی کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا وضعیت خودروهای واردات از نظر دسترسی به تامین قطعات را بررسی کنیم.


* به عنوان پرسش نخست مالکان خودروهای وارداتی برای تامین لوازم یدکی این روزها با چه معضلاتی مواجه هستند؟

در حال حاضر بزرگترین چالش مالکان تامین قطعات اصلی خودروهای وارداتی است، این چالش عمدتا به زمان خرید قطعه از سوی فروشندگان و اصل بودن محصول مربوط می شود. در حال حاضر حتی کارشناسان نمی توانند به فروشگاه یا گاها شرکت هایی درخصوص خرید قطعات اطمینان کنند. زیرا مالکان برای خرید قطعات هزینه های بسیار هنگفتی را پرداخت می کنند. هرچند در این میان نیز شرکت های وجود دارند که تحت عنوان نماینده برند خودروهای وارداتی، برای حفظ سابقه و اعتبار فعالیت خود قطعات مطمن تری را عرضه می کنند. هرچند که برای تامین و فروش قطعات اصلی برای واردات به کشور چالش وجود دارد.

وزارت صمت برای حمایت از تولید داخل واردات برخی از قطعاتی که در کشور تولید می شود را ممنوع اعلام کرده است. به عنوان مثال لنت ترمز یکی از همین قطعات است، برخی از مالکان خودروهای وارداتی که از لنت های ترمز داخلی استفاده می کنند، در خصوص تولید صدای اضافی در زمان ترمزگیری شکایت دارند

لنت ترمز دردسر مالکان خودروهای وارداتی


* به چالش واردات اشاره کردید، آیا این دردسر به دلیل جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور است یا در فرآیند واردات در کشور مشکل دارد؟

وزارت صمت برای حمایت از تولید داخل واردات برخی از قطعاتی که در کشور تولید می شود را ممنوع اعلام کرده است. به عنوان مثال لنت ترمز یکی از همین قطعات است، اگر قصد داشته باشید لنت ترمز برای خودروهای خارجی به کشور وارد کنید، ابتدا باید از انجمن لنت ترمز نامه تایید در جهت عدم تولید در کشور دریافت سپس اقدام به واردات کنید. اگر نامه تایید از سوی انجمن وجود نداشته باشد، نمی توان لنت ترمز به کشور وارد کرد. این موضوع اکنون معضل جدی برخی از شرکت ها است، لنت های ترمز تولیدی در کشور نیز نیازمند واردات مواداولیه است. بنابراین نمی توان مدعی تولید داخل با کیفیت بالا بود، مالکان خودروهای وارداتی علاقه ندارند در زمان ترمزگیری به دلیل استفاده از لنت ترمز داخلی با چالش تولید صدا مواجه شوند. زیرا برخی از مالکان خودروهای وارداتی که از لنت های ترمز داخلی استفاده می کنند، در خصوص تولید صدای اضافی در زمان ترمزگیری شکایت دارند. بنابراین مالکان به ناچار سوق به بازار آزاد می یابند. برخی از فعالان بازار به دلیل سبقه و اعتبار برندهای خوش نام و با کیفیت لنت ترمز را از مبادی قانونی وارد می کنند. اما به دلیل نوسان نرخ ارز و هزینه بالایی واردات، مشتری با قیمت بالایی مجبور به خرید قطعه مذکور می شود. گاهی مشتریان برای تهیه ارزان محصول به سمت قطعات غیراصلی و تقلبی با بسته بندی خارجی پیش می روند.

لنت ترمز دردسر مالکان خودروهای وارداتی

قیمت قطعات خودروهای وارداتی به نرخ ارز وابستگی بسیار زیادی داشته و هر روز شناور است. از سویی، قیمت لوازم یدکی خودروهای خارجی در بازار تابعی از قیمت محصولات شرکت ها است


* قیمت قطعات خودروهای وارداتی چه مقدار رشد داشته و آیا اختلاف بها میان بازار و نمایندگی وجود دارد؟

قیمت قطعات خودروهای وارداتی به نرخ ارز وابستگی بسیار زیادی داشته و هر روز شناور است. از سوی، قیمت لوازم یدکی خودروهای خارجی در بازار تابعی از قیمت محصولات شرکت ها است. شرکت ها استعلام بها برای لوازم یدکی دارند، در بیشتر مواقع از بازار با شرکت ها و نمایندگی های برند خودروهای وارداتی تماس می گیرند و از وضعیت موجودی و قیمت قطعات مطلع می شوند. اگر شرکت برند خودرو وارداتی فاقد قطعه یا قطعات مورد نیاز مشتریان باشد، چندبرابر بیشتر از بها نمایندگی تعیین قیمت را انجام و در بازار اقدام به فروش می کنند. بنابراین توصیه می شود مالکان خودروهای وارداتی از فروشگاه یا نمایندگی هایی اقدام به خرید قطعه کنند که به آن ها فاکتور مهر شده، گارانتی و شرط مرجوعی دهد.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha