۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ موقتی است| احتمال افزایش قیمت‌ها
بازار بررسی کرد؛

کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ موقتی است| احتمال افزایش قیمت‌ها

مشهد- مرغ و تخم‌مرغ مدتی است که با کاهش قیمت و پائین تر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود اما برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که این قیمت‌ها موقتی است و احتمال افزایش قیمت وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده کشتار روز کیلویی ۵۹ هزار تومان از طرف دولت نرخ‌گذاری شده است اما این قیمت در بازار خریدار نداشته و در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۵۱ تا ۵۴ هزار تومان در بازار مشهد نوسان دارد.

به گزارش خبرنگار بازار این در حالی است که قیمت ران مرغ در بازار هنوز به مرز ۵۰ هزار تومان هم نرسیده و به قیمت هر کیلو ۴۸ هزار تومان در فروشگاه‌های مواد پروتئینی مشهد به فروش می‌رسد.

مشاهدات خبرنگار بازار حاکی است قیمت تخم‌مرغ نیز باوجود نرخ مصوب به میزان ۳۹ هزار ۸۰۰ تومان در حال حاضر در بازار با نوسان قیمت از ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان مواجه است و این در حالی است که بسیاری از تولیدکننده ادعا می‌کنند این قیمت‌ها صرفه اقتصادی نداشته و در آینده‌ای نزدیک به حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار و اتمام ذخایر نهاده‌های دامی به قیمت دولتی به‌طور حتم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

تولید مقرون‌به‌صرفه نیست

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: به دلیل نبود تناسب بین قیمت تولید فروش این محصول بسیاری از گله‌های مرغ تخم‌گذار در طی ماه‌های گذشته از دایره تولید حذف و راهی کشتارگاه شدند.

سید حسین موسوی نژاد با اشاره به کشتار مرغ‌های تخم‌گذار با تاکید بر این موضوع که قیمت گذاری تخم مرغ صحیح نبوده است اظهار کرد: در حالی که سود مرغدار بیش از ۲۰ درصد در این صنعت باید منظور شود اما در کشور ما این سود به کتر از ۷ درصد می رسد!

کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ موقتی است | احتمال افزایش قیمت‌ها

وی بابیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در طی چند ماه گذشته دست به کشتار مرغ‌های تخم‌گذار زده‌اند اظهار کرد: احتمالاً با ادامه روند گرانی نهاده‌های طیور و قیمت پائین فروش این محصول آمار حذف گله‌های مرغ در آینده افزایش خواهد یافت.

وی افزود: حداقل قیمت تخم‌مرغ برای خرید از مرغدار باید کیلویی ۵۲ هزار تومان تعیین شود و قیمت کنونی صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد لذا هم‌اکنون مرغداران درخواست حذف گله‌های جوان رادارند.

موسوی نژاد اذعان کرد: با شرایط فعلی و حذف ارز ترجیحی قیمت ذرت و کنجاله سویا ۵ و ۶ برابر افزایش‌یافته و ارزان‌ترین کالا تخم‌مرغ است و این موضوع اجازه ادامه کار به تولید کننده نمی دهد.

وی با اشاره به این موضوع که معمولاً کشتار مربوط به گله‌های مسن است بیان کرد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که برخی تولیدکنندگان به دلیل عدم صرفه اقتصادی دست به کشتار گله‌های جوان زده‌اند.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر دولتمردان در قیمت این محصول تجدیدنظر نکرده و یا تولیدکنندگان را در مسیر تولید دست‌تنها بگذارند بیان کرد: در صورت عدم حمایت از تولید کننده به‌ طور حتم با کاهش تولید و افزایش قیمت این محصول در آینده‌ای نزدیک روبرو خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیا اینکه قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و همچنین قیمت مصوب برای تولیدکننده ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است ادامه داد: این قیمت به هیچ وجهه جوابگوی هزینه‌های تولیدکننده نیست.

دولت قیمت تخم‌مرغ را ۳۵ هزار و ۵۰۰ اعلام می‌کند اما تولیدکننده آن را باقیمت ۲۲ هزار تومان می‌فروشد و باوجوداینکه دستگاه‌های دولتی وظیفه خرید حمایتی دارند هیچ‌گونه حمایتی از مرغدار انجام نمی‌شود

موسوی نژاد ابراز کرد: دولت قیمت تخم‌مرغ را ۳۵ هزار و ۵۰۰ اعلام می‌کند اما تولیدکننده آن را باقیمت ۲۲ هزار تومان می‌فروشد و باوجوداینکه دستگاه‌های دولتی وظیفه خرید حمایتی دارند هیچ‌گونه حمایتی از مرغدار انجام نمی‌شود درصورتی‌که اگر قیمت تخم‌مرغ از ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یابد همه معترض به گرانی می‌شوند.

وی اذعان کرد: امروز درخواست‌های زیادی برای کشتار گله‌های زیر سن کشتار وجود دارد؛ چراکه تولید توجیه اقتصادی ندارد و مرغداران برای حذف گله‌ها به دنبال مجوز جهاد کشاورزی نیستند و باید اقدامات جدی انجام شود.

کاهش قیمت و مصرف مرغ

مشاهدات خبرنگار بازار هم‌چنین حاکی از آن است که قیمت عرضه مرغ نیز نه‌تنها از نرخ مصوب پائین تر است بلکه با این شرایط مصرف‌کنندگان تمایل چندانی برای خرید نداشته میزان خرید نیز کاهش‌یافته است.

در همین راستا مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تائید این موضوع که میزان تولید و هم‌چنین مصرف مرغ در استان با کاهش همراه بوده است به بازار گفت: از ابتدای مردادماه تاکنون پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در خراسان رضوی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه و نیم میلیون کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ موقتی است | احتمال افزایش قیمت‌ها

محمدمهدی یعقوب زاده افزود: در حال حاضر توزیع روزانه مرغ در استان به ۴۰۰ تن رسیده که نسبت به اردیبهشت کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری افزون بر ۶۰۰ تن مرغ در استان به‌صورت روزانه توزیع می‌شد اظهار کرد: این در حالی است که آمار توزیع روزانه مرغ در حال حاضر به ۴۰۰ تن در روز رسیده است.

وی بابیان اینکه این آمار حاکی از کاهش تولید و هم‌چنین مصرف در استان است ادامه داد: در حال حاضر مرغ از سایر استان‌ها باقیمت پایین‌تر وارد استان می‌شود.

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: بعد از اجرای طرح یارانه‌ها و اصلاح ارز با توجه به افزایش قیمت مرغ تقاضا برای این محصول کاهش یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که مرغ‌های مازاد بر تولید چه سرنوشتی پیدا می‌کنند و تولیدکننده‌ها در این راستا با چه مشکلی روبرو هستند نیز گفت: مرغ‌های تولیدشده و مازاد بر مصرف طبق روال معمول خریداری و ذخیره‌سازی می‌شود چنان چه که تاکنون و در طی دو ماه گذشته افزون بر یک هزار تن مرغ ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت نهاده، تغییر قیمت و کاهش مصرف مرغ کاهش خرید و هم‌چنین جوجه ریزی و تولید مرغ گوشتی در استان بسیار کاهش‌یافته است افزود: با کاهش تقاضا همچنین با توجه اینکه در خرداد و تیرماه امسال مازاد تولید مرغ در استان وجود داشت، حجم زیادی از مرغ تولیدشده در استان ذخیره‌سازی شد.

افزایش احتمالی قیمت

برخی از متولیان بازار مرغ و تخم‌مرغ بر این باورند که در طی ماه‌های آینده باوجود کاهش مصرف مردم به دلیل گرانی‌های تحمیل‌شده اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ به سطح قیمت‌های مصوب خواهد رسید.

این کارشناسان ادعا می‌کنند که در طی ماه‌های گذشته جوجه ریزی‌های انجام‌شده از محل نهاده‌های طیور دولتی تغذیه‌شده است و لذا گرانی نهاده‌ها هنوز به‌طور صد در صد بر روی قیمت واقعی مرغ در بازار خودش را نشان نداده است.

این متولیان صنعت مرغ اذعان می‌کنند به‌طور حتم با کاهش جوجه ریزی و حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار در طی ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت مرغ خواهیم بود.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha