۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
«دامدار کارت» کارایی لازم را ندارد| مجبور به واردات گوشت و مرغ خواهیم شد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

«دامدار کارت» کارایی لازم را ندارد| مجبور به واردات گوشت و مرغ خواهیم شد

محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس گفت: کمتر مرغ داری مشغول جوجه ریزی برای تولید مرغ است چراکه تولید در این بخش برای آنها به صرفه نیست.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به توزیع نهاده های دامی در کشور گفت: ارز ترجیحی برداشته شد و اما زیر ساخت های بعد از این اقدام در کشور، فراهم نیست.

وی با بیان اینکه قرار بر این بود که زیرساخت های توزیع نهاده های دامی در کشور فراهم شود، اظهارکرد: در حال حاضر به شدت با کمبود نهاده های دامی هم برای دامداران و هم برای مرغ داران مواجه هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین آن تسهیلاتی که به عنوان دامدار کارت از سوی بانک کشاورزی به دامداران ارائه شده است، کارایی آنچنانی ندارد و فقط برای خرید کنسانتره و نهاده های دامی از شرکت های محدود معرفی شده مفید است و دامداران برای خرید سایر نهاده ها به مانند علوفه نمی توانند از این کارت استفاده کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر هم مرغ داران و هم دامداران نقدینگی لازم را ندارند، بیان کرد: به عنوان مثال یک مرغ دارِ بیست هزار قطعه ای برای اینکه بخواهد به تولید خود ادامه دهد باید حداقل ۲ و نیم میلیارد تومان پول نقد در اختیار داشته باشد این در حالی است که دامداران ما این منابع را در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: بنابراین همین امر باعث شد که در یک الی دو ماه گذشته تعداد زیادی از مرغ داران که جوجه یک روزه ریخته بودند در مرغ داری این جوجه ها را معدوم کنند. همچنین در حال حاضر جوجه یک روزه تولیدی روی دست تولیدکنندگان جوجه یک روزه مانده است. همچنین این جوجه ۲۰ هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام شده اما آنها این جوجه را به قیمت ۲ هزار تومان به فروش می رسانند و کسی این جوجه را نمی خرد چراکه جوجه ریزی وجود ندارد، آنهم به خاطر کمبود نقدینگی در خرید نهاده ها.

محمودزاده با بیان اینکه به دلیل کمبود نهاده ها جوجه ریزی در مرغ داری ها صورت نگرفته است، بیان کرد: این امر باعث شده تا جوجه های یک روزه روی دست تولیدکنندگان جوجه یک روزه بماند و حتی زیر قیمت هم به فروش نرسد.

وی تاکید کرد: اخیرا تولیدکنندگان جوجه یک روزه با بنده تماس گرفتند و گفتند که حاضرند با ۲ هزار تومان جوجه یک روزه را به فروش برسانند اما کسی حاضر نیست این جوجه را خریداری کند.

این نماینده بیان کرد: این نشان می دهد که کمتر مرغ داری مشغول جوجه ریزی برای تولید مرغ است چراکه تولید در این بخش برای آنها نمی صرفد و نهاده دامی لازم را ندارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: از سویی دیگر آن قیمتی که دولت برای خرید گوشت مرغ به کشاورزان اعلام کرده، قیمت واقعی نیست و قیمت تمام شده خیلی بیشتر از این قیمت است بنابراین جمیع این موارد دست بر دست هم داده که وضعیت در این بخش خوب نباشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تولید مرغ کمی در چند ماه آینده خواهیم داشت، بیان کرد: در صورت بروز کاهش تولید مرغ باید دست به واردات این محصول بزنیم.

محمودزاده با اشاره به تولید گوشت قرمز دام کوچک در کشور بیان کرد: همچنین هزینه تمام شده گوشت قرمز دام کوچک هم به شدت افزایش پیدا کرده است و افراد متوسط به پایین دیگر نمی توانندگوشت قرمز تهیه کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین نهاده در این بخش هم بسیار گران است و کشاورزان منابع لازم برای تهیه این نهاده را ندارند. بنابراین نگه داری این دام ها در زمستان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و از این رو مجبور شدند تا این دام ها مولد و غیر مولد را به کشتارگاه ها بفرستند. این در حالی است که حذف دام مولد در کشور امری خطرناک است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: راهکار لازم در این بخش این است که دولت تسهیلات ارزان قیمت و نه تسهیلات با نرخ ۱۵ درصدی در اختیار کشاورزان بگذارد.

کد خبر: ۱۶۹٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هادی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      11 1
      به قول معروف دمار از روزگار دامدار درآوردی به ولله!!
    • US ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      8 1
      دولتمردان‌کجایید‌دامدار ‌شدماتم‌دار
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      8 2
      حالا زوده بفهمین انشاءالله شش ماه دیگه می فهمین که سنعت کشاورزی ودامداری مرده بعد با خیال راحت گوشت قرمز و مرغ وارد کنین
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      10 1
      به خدا قسم تک تک گوسفندایی که سالها با زنج و زجر سر هم کردم رو میدم قصاب وقتی دارم میبرمشون اشک میریزم و میرم آخرش خودمم میکشم تا از عبرتی باشه برای بعد از من که کسی دنبال کار تولیدی توی این مملکت نره
    • حسین IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      مشکل گرونی نهاده نیست مشکل نبود قدرت خرید مردمه تنها راه نجات دامداری و مرغداری صادرات هست
    • بهرامی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 1
      به نظر میاد مافیا به قصد نابودی دامداران داخلی دست به کار شدن تا بلکه بتونم با واردات سود خوبی به جیب بزنند البته مثل دیگر صنایع دولت هم همراهی می‌کنه صنایع لوازم خانگی و خودرو و الان هم نوبت گوشت و مرغ شده
    • دامدار IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      فعلا زوده زمستان نه دامی میمونه نه مرغی . جالب اینه که خارج هم اکثر کشورها دیگه صادرات نمیکنند
    • ایمان IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 1
      دامدار کارت به دست دامدار(عشایر)واقعی نمیرسه،چراکه عشایر که کوه و بیابانه تا بیاد شهر واسه کارایا اداری چند روز زمان میبره،که با توجه به شرایط سخت و عدم دسترسی به امکانات،امکان ثبتنام دام دار کارت را ندارن،
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      این دولت تیشه برداشته به ریشه تولید زده . اقدامات نسنجیده و ناپخته در آینده دامنگیر مردم میشه . وقتی تولید کننده سرمایه اش رو برمی‌داره میره کشور همسایه" ترکیه" تولید کنه اونموقع برای یه مرغ یخی ترکیه باید التماس کنیم
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      هرقانون وبرنامه برای دامداران تدوین میشودبه زرردامداران است وبه منافعه دلالان ومافیای
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      مبلغ دامدارکارت خیلی کمه برای گوساله پرواری ۱میلیون میدهند
    • علی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      اونم که جلو سایت بسته شده.. یه عده به قول شما فاقد دام گرفتن و ما هنوز پشت درای بسته موندیم
    • محمدعلی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      0 0
      اگر به همین نظرات عمل بشه کلی از مشکلات حله ولی کو آدم دلسوز و متخصص و با وجدان
    • مرتضی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      این مسخره بازی چیه اینا در اوردن دامدار کارت.هرکس دامداره میخوایی حمایت کنی برو داماشو ببین تصحیلات بده دیگه.یه صحبتم با دامدارای عزیز علف تازه خر خر داره.وام بیاد تو دامداریتون کل داماتونم بدید تصفیه نمیشید.از وام دوری کنید
    • مهدی شمس IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      دامدار کارت هیچ ارزشی ندارد