۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
رونمایی از سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی
در جهت تقویت تولید ملی در زنجان برگزار شد؛

رونمایی از سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی

نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با حضور ۸۰ شرکت تولیدی، صنعتی و خدماتی حوزه معدن و صنایع معدنی از سراسر کشور در زنجان افتتاح شد.

به گزارش بازار، نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی با حضور ۸۰ شرکت تولیدی، صنعتی و خدماتی حوزه معدن و صنایع معدنی از سراسر کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان افتتاح شد.

یکی از نقاط قوت این نمایشگاه، رونمایی از چند طرح خوب دانش‌بنیان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و در جهت تقویت تولید ملی بود که افتتاح این طرح‌ها ، علاوه بر رفع نیاز کامل کشور، مانع خروج ارز از کشور برای خریداری قطعات خارجی می‌شود.

عصر روز یکشنبه، شرکت گوهر صنعت (استان کرمان) دو رونمایی از طرح‌های ملی داشت؛ نخست رونمایی سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی با رانش برقی بود. در واقع تا پیش از این تمام سیستم‌های مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی از خارج تهیه می‌شد که خوشبختانه متخصصان داخلی توانستند در سال تولید، دانش‌بنیان ، کارآفرین خوش بدرخشند و این سیستم‌ها را بومی‌سازی کنند. مورد دیگر آغاز ساخت دامپتراک‌های معدنی ۱۵۰ تنی با رانش برقی بود که وجود این دستگاه‌ها بسیار کمک حال معدن‌داران خواهد بود.

علیرضا سعادتمندی رئیس هیئت مدیره شرکت گوهر صنعت در حاشیه این رونمایی گفت: خوشبختانه سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی امروز رونمایی شد و کشور از وابستگی به خارج خلاص شد. تا پیش از امروز این سیستم‌ها از خارج از کشور تأمین می‌شد. به عبارتی دیگر وقتی دامپتراک‌های معدنی برقی حرکت می‌کنند سیستم کنترلشان برقی است و باید توسط سیستم و کامپیوتر هدایت شوند.

وی افزود: وقتی یکی از این کارت‌ها و به اصطلاح بُردها می‌سوخت، دامپتراک‌های معدنی که روزانه چند صد میلیون تومان می‌توانست درآمد ایجاد کند به اجبار متوقف می‌شد تا بُرد سیستم آن از خارج تعمیر و یا یک بُرد جدید خریداری می‌شد. همین موضوع سبب می‌شد دامپتراک‌های معدنی ماه‌ها متوقف شود تا برد آن مجدداً راه‌اندازی شود چرا که این بردها باید از آفریقا و یا استرالیا خریداری می‌شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت گوهر صنعت تشریح کرد: از سوی دیگر بعد از خریداری بُرد ، احتمال خطا هم وجود داشت چرا که ورژن‌ و نسخه‌های مختلفی در بازار جهانی وجود دارد و احتمال عدم همخوانی بُرد جدید با سیستم مستقر در کشور برای دامپتراک‌های معدنی وجود داشت.

وی اضافه کرد: سرانجام فرزندان این سرزمین تصمیم گرفتند سامانه کنترل و مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی را بومی‌سازی کنند و به لطف خدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری توانستند به این موفقیت دست یابند؛ تست‌های این سامانه انجام شده و با موفقیت ۱۰۰ درصدی که انجام شد از امروز در سطح معادن کشور قابل استفاده است.

سعادتمندی افزود: طراحی سامانه کنترل کاملاً به اتمام رسیده و آماده هستیم این سامانه با مدل‌سازی‌های جدید را در اختیار معادن کشور قرار دهیم و مشکلی از این بابت نداریم. سفارش‌های زیادی از اقصی نقاط کشور دریافت کردیم و در حال طراحی مدل‌سازی‌های آنان هستیم. این وعده را می‌دهیم که اگر بُرد و یا کارت سیستم‌های کامپیوتر دامپتراک‌های معدنی بسوزد و یا خراب شود، در مدت یک روز سیستم‌های آنان را راه‌اندازی خواهیم کرد.

طراحی سامانه کنترل لوکوموتیو در گام بعدی

وی ابراز کرد: چشم انداز این شرکت طراحی سامانه کنترل و مانیتورینگ لوکوموتیو است چرا که گلوگاه و راهکار اصلی طراحی این صنعت را به دست آوردیم و می‌توانیم روی دیگر ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که با رانش برقی مدیریت می‌شوند پیاده‌سازی کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت گوهر صنعت به دیگر رونمایی این شرکت در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: چندی پیش وزیر صمت در کشور بلاروس حضور داشت و تفاهم نامه واردات دامپتراک‌های معدنی ۱۵۰ تنی را امضا کرد. این تفاهم نامه به این معنی نیست که کشور نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کند و بنابراین تصمیم گرفتیم در زمینه طراحی و ساخت دامپتراک‌های معدنی ۱۵۰ تنی با رانش برقی وارد شویم و امروز همزمان با رونمایی سامانه و کنترل مانیتورینگ دامپتراک‌های معدنی، این موضوع نیز استارتش زده شد.

وی گفت: ساخت دامپتراک‌های معدنی با رانش برقی کاملاً رویکرد محیط زیستی دارد و معتقد هستیم که محیط زیست برای نسل‌های آینده است و باید آن را حفظ کنیم. مزیت دامپتراک‌های معدنی با رانش برقی این است که دیگر این ماشین‌آلات گیربکس و دیفرانسیل ندارند و کاملاً برقی هدایت می‌شوند. خوشبختانه با ساخت دامپتراک‌های معدنی با رانش برقی قطعاً بیشتر دغدغه‌ها معدن‌کاران در سطح کشور رفع می‌شود.

سعادتمندی افزود: شرکت گوهر صنعت تمام متخصصان کشور را از اقصی نقاط این مرز و بوم جمع‌آوری کرده و در حال فعالیت است. از سوی دیگر از تریبون این رسانه استفاده می‌کنم و اعلام می‌کنم فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند می‌توانند جذب این شرکت شوند تا با کمک همدیگر به رشد و آبادانی کشور کمک کنیم چرا که رهبری همواره فرموده‌اند علاج حل مشکلات کشور تکیه بر توان داخلی است.

وی گفت: این شرکت در حال حاضر در شهر سیرجان مستقر شده است و در حوزه‌های مختلف همانند ساخت اسکله، زیردریایی و انواع شناورها و قطعات هواپیما در حال فعالیت است.

کد خبر: ۱۶۹٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha