۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
وضعیت نامناسب آسفالت شهرک صنعتی آق قلا | حمل بار خودروهای سنگین به سختی انجام می‌شود
بازار بررسی می‌کند؛

وضعیت نامناسب آسفالت شهرک صنعتی آق قلا | حمل بار خودروهای سنگین به سختی انجام می‌شود

آق قلا- شهرک صنعتی آق قلا به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی گلستان از حداقل کیفیت لازم نظیر آسفالت و جدول کشی مناسب برخوردار است موضوعی که حمل بار واحدهای تولیدی این شهرک را با مشکل مواجه کرده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: یکی از اهداف دولت ها از احداث شهرک صنعتی در کشور، تجمع واحدهای تولیدی در کنار یکدیگر با هدف برخورداری از امکانات زیربنایی و افزایش اشتغال و ارزش افزوده در حوزه اقتصاد کشور است. با اینحال در استانی مانند گلستان شهرک های صنعتی از حداقل های لازم در حوزه زیرساخت برخوردار نیستند یا دست کم اگر هم زیرساختی ایجاد شده به گواه فعالان اقتصادی از کیفیت لازم برخوردار نیست.

شهرک صنعتی آق قلا بزرگترین و پویاترین شهرک صنعتی استان است که واحدهای تولیدی بزرگی در آن فعال هستند برخی از این صنایع حتی تولیدات خود را به خارج از کشور صادر می کنند با اینحال امکانات نامناسب در این مناطق صنعتی، مانع اجرای طرح های توسعه ای واحدهای تولیدی شده است به عنوان مثال آسفالت نامناسب یکی از مشکلات شهرک صنعتی آق قلا است.

برای شهرکی که واحدهای تولیدی نظیر شالوده فولاد آسیا و سازه های فولادی ایستا فعال هستند که بار کامیون های آن دست کم ۲۰ تا ۵۰ تن وزن دارد، آسفالت نامناسب شرایط سختی را برای حمل بار مهیا کرده است گذشته از اینها به باور فعالان اقتصادی مستقر در این شهرک صنعتی، سطح آسفالت این شهرک به قدری نامناسب است که بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین حاضر به حمل بار نمی شوند موضوعی که یکی از تولیدکنندگان شهرک هم درباره آن گلایه دارد.

شهرک به حال خود رها شده

مدیرعامل شرکت کیمیا رشد در گفتگو با خبرنگار بازار بااعلام این مطلب که شهرک صنعتی آق قلا به حال خود رها شده، می افزاید: با وجودی که شهرک صنعتی آق قلا قدیمی‌ترین شهرک استان است اما متأسفانه زیرساخت آن وضعیت نامناسبی دارد.

حسین رحمانی نبود روشنایی معابر، آسفالت و تصفیه خانه مناسب را از جمله مشکلات شهرک صنعتی آق قلا اعلام می کند و می گوید: پائین بودن ظرفیت برق این شهرک و آلودگی آب آن از دیگر چالش‌های پیش روی واحدهای تولیدی است.

وی آسفالت نامناسب شهرک را به عنوان یکی از مشکلات جدی این بخش می داند و ادامه می دهد: با وضعیت نامناسبی که شهرک صنعتی آق قلا دارد، دعوت سرمایه‌گذار از استانی دیگر برای حضور در شهرک مایه شرمساری ماست.

آسفالت نامناسب

مدیرعامل شرکت سازه های فولادی ایستا هم در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: وضعیت آسفالت شهرک صنعتی آق قلا مناسب نیست و کامیون ها برای حمل بارهای سنگین دچار مشکل می شوند. ترمیم و انجام آسفالت شهرک صنعتی آق قلا وظیفه اصلی شرکت شهرک های صنعتی استان است.

عبدالحی چن سبلی با تاکید بر اینکه شهرک صنعتی باید زیر ساخت های ایده آلی داشته باشد، می افزاید: وضعیت آسفالت و جوی های آب در خیابان های شهرک صنعتی مساعد نیست. یک بارندگی کوچک در خیابان های شهرک صنعتی آق قلا مانند رودخانه عمل می کنند و منجر به جاری شدن آب در سطح شهرک می شود.

وضعیت آسفالت شهرک صنعتی آق قلا مناسب نیست و کامیون ها برای حمل بارهای سنگین دچار مشکل می شوند

وی با بیان اینکه کامیون هایی که برای بارگیری به داخل شهرک می آیند بالای ۳۰ تن وزن دارند، می افزاید: همیشه راننده های کامیون بابت آسفالت نامناسب شهرک مشکل دارند و از این وضعیت شکایت می کنند.

مهندسی نادرست

مدیر عامل شرکت شالوده فولاد آسیا هم در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرایط آسفالت در فاز سه شهرک بهتر است، می گوید: وضعیت آسفالت در ابتدای شهرک صنعتی آق قلا به خصوص در فازهای یک و دو رضایت بخش نیست.

مهدی عامری ضمن انتقاد از عدم جدول کشی نامناسب معابرشهرک، می افزاید: به دلیل مهندسی نادرست در ایجاد جدول کشی شهرک، با کمترین بارندگی سطح معابر دچار آبگرفتگی شده و سیمای شهرک را زشت می کند.

وی استمرار آبگرفتگی شهرک صنعتی آق قلا را یکی از عوامل تشدید فرسودگی آسفالت می داند و می گوید: باید برای این بخش چاره ای اندیشیده شود رفع تمامی این کاستی ها از وظایف مدیران شهرک صنعتی است چراکه وقتی واحد تولیدی در این فضای صنعتی مستقر می شود و از قوانین آن تبعیت می کند باید از خدماتی نظیر نظافت، اینترنت، آب و برق برخوردار شود.

وضعیت نامناسب آسفالت شهرک صنعتی آق قلا |حمل بار خودروهای سنگین به سختی انجام می‌شود

اعتبار نداریم

مدیر شرکت توسعه و عمران شرکت صنعتی آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار بازار مشکلات مالی را علت وضعیت نامناسب شهرک می داند و می گوید: شرکت توسعه و عمران بودجه‌ای برای آسفالت ندارد و اعتباری که هر دو سال یک بار هم تزریق می‌شود برای جبران خرابی‌های سیل سال ۹۸هزینه می‌شود.

اردشیر رحیمیان با بیان اینکه در حد توان مشکلات و مسائل شهرک را به مسئولان بالا دستی انتقال دادیم، می افزاید: اما خروجی‌های قابل توجهی که صاحبان سرمایه راضی باشند تاکنون دیده نشده و حتی بحران‌هایی مثل قطعی برق هم به آن اضافه شده است.

دولت کمک کند

علی محمد چوپانی رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت نامناسب شهرک صنعتی آق قلا می گوید: دولت موظف است که در شهرک صنعتی آق قلا زیرساخت ها را برای بخش اقتصادی و واحدهای تولید کننده فراهم کند وقتی که بخش صنعت مالیات قانونی خود را به موقع می پردازد پس در مقابل آن دولت وظایفی دارد از سوی دیگر زمانی که شرکت شهرک ها، زمین شهرک صنعتی را به قیمت بالاتر به واحد تولیدی می فروشد باید زیر ساخت های آن را نیز به درستی مهیا کند.

محدودیت درآمد شرکت توسعه عمران در مقابل مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی آق قلا و فرسودگی اغلب این زیرساخت ها هنگام تحویل، نقطه مشترک نظر تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی آق قلا است این صنعتگران تخصیص درصدی از مالیات بر ارزش افزوده را برای مرمت و بازسازی زیرساخت های شهرک ضروری می دانند.

تبدیل شهرک ها به مخروبه

یک فعال حوزه اقتصاد در این رابطه به خبرنگار بازار می گوید: باید بخشی از مالیات بر ارزش افزوده شرکت ها به بازسازی و نوسازی شهرک های صنعتی اختصاص پیدا کند. بیشترین رقم مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی پرداخت می شود که به عنوان یک درآمد پایدار باید بخشی از آن برای خود شهرک های صنعتی در نظر گرفته شود.

بابک مددی ادامه می دهد: باید در بحث اعتبارات، بودجه مناسبی به شهرک های صنعتی اختصاص پیدا کند و بازسازی و نوسازی این شهرک ها در اولویت قرار بگیرد در غیر این صورت شهرک های صنعتی به مخروبه تبدیل می شود.

اوضاع نامناسب زیرساختی در بزرگترین شهرک صنعتی گلستان تا جایی بهم ریخته شده که یکی از نمایندگان مجلس هم نسبت به آن واکشن نشان داده است. نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در بازدیدی که از شرکت شهرک های صنعتی استان داشتیم متاسفانه بخشی از واحدهای تولیدی به رغم برخورداری از ظرفیت کامل، غیر فعال و بخشی نیز به صورت نیمه فعال کار می کنند.

باید در بحث اعتبارات، بودجه مناسبی به شهرک های صنعتی اختصاص پیدا کند

رمضانعلی سنگدوینی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان نیازمند حمایت هستند و مسئولان باید توجهی ویژه به این بخش داشته باشند، می افزاید: مسئولان باید به دنبال علاج بخشی و رفع مشکلات این واحدها باشند از هیات مدیره شهرک صنعتی آق قلا انتظار داریم که مشکلات این واحدهای تولیدی را به ما انعکاس دهند تا بتوانیم پیگیر رفع آنها در وزارت صمت و شرکت شهرک های صنعتی کشور باشیم.

رسانه پیگیری کند

علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این نکته که به مطالبه گری در حوزه زیرساخت شهرک های صنعتی استان ادامه دهید، می گوید: پیگیری را به صورت جدی تا حصول نتیجه دنبال کنید. رسانه ها باید به مثابه عیون مدیران عمل کنند و لذا مدیران هم باید در رابطه با این موضوع توضیحات کامل دهند.

به رغم اینکه فعالان اقتصادی مستقر در شهرک صنعتی آق قلا آسفالت، جدولکشی این شهرک را نامناسب می دانند اما رضا شهمرادی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان نظری مغایر با آنها دارد. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سیل سال ۹۸ منجر به نشست زمین شهرک صنعتی شد، می افزاید: بعد از جریان سیل، پروژه لکه گیری و ترمیم آسفالت اجرایی شد. در سال ۱۴۰۰ کل روکش بلوار فاز یک شهرک کاملا اجرا و احیا شد و امسال هم برای مرمت آسفالت فاز سه بلوار اصلی را در برنامه داریم.

باتوجه به اینکه شهرک های صنعتی از پتانسیل بالایی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در اقتصاد کشور برخوردارند، توجه به آن می‌تواند عاملی برای تحقق جهش تولید باشد. بنابراین انتظار می رود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به تولید تاکید شده، مسئولان استانی برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

کد خبر: ۱۶۹٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha