۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
جای خالی گردشگری غذایی در منوی اقتصاد مازندران
یادداشت تخصصی؛

جای خالی گردشگری غذایی در منوی اقتصاد مازندران

رامسر - مازندران، مطبخ خانه‌ای با غذاهای متنوع بومی و محلی که جای آن در منو و اقتصاد گردشگری کمرنگ است، افشین قاسمی کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

افشین قاسمی- غذاهای محلی در کارآمدی اقتصاد محلی و بومی نقش اساسی دارد و بسیاری ازگردشگران، غذا را عامل و فاکتور اساسی برای سفر مطرح می‌کنند و گردشگری غذا نقش به سزایی در ارتقای اقتصاد گردشگری دارد.

غذا نه‌تنها به‌عنوان اولین نیاز بلکه یکی از معیارهای مهم سفر محسوب می‌شود و گردشگری غذا از زیرشاخه‌های گردشگری است که در جهان بیش از هزاران میلیارد دلار ارزآوری دارد. گردشگری غذا از محورهای اساسی حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود و غذاهای محلی می‌تواند در افزایش میل به سفر و کارآمدی اقتصاد محلی و بومی نقش‌آفرین باشد،

تنوع غذایی و غذاهای بومی و محلی موجود در مازندران می‌تواند کلکسیونی را در منوی گردشگری قرار دهد و نگاه کلان و درآمدزا به این حوزه می‌تواند، ارزآوری مناسبی برای اقتصاد استان دربر داشته باشند. انواع غذاهای محلی، کته‌ها، خورشت‌های محلی، بادنجان کباب، تره آش، لوه کباب و غیره و قرارگرفته آن در منوی غذایی مراکز پذیرایی و رستوران‌ها می‌تواند ذائقه گردشگران را تغییر دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که همواره مسافران از ترکیب غذا در خارج از خانه لذت می‌برند.

بی توجهی به گردشگری غذایی

در حالی در مازندران به گردشگری غذا آن‌گونه که باید توجه نشده است که بسیاری از مناطق و کشورها ازاین‌گونه گردشگری به‌عنوان یک جاذبه قابل‌اتکای اقتصادی بهره برده‌اند و از آن به‌عنوان ترفندی برای کشاندن مسافران و گردشگران به مناطق مختلف سود برده‌اند.

در بسیاری از مناطق غذاهای محلی با انواع تبلیغات متنوع و پرجاذبه به گردشگران معرفی می‌شود و استفاده از بازار حراج‌ها و تخفیف‌های فوق‌العاده از شیوه‌هایی است که برای معرفی غذاهای محلی موردتوجه قرار می‌گیرد چراکه تقریباً حدود ۲۰ تا نیمی از هزینه‌های سفر گردشگران به غذا اختصاص دارد و با این درآمد می‌توان فصل جدیدی فراروی اقتصاد گردشگری گشود.

در حال حاضر که درآمد بسیاری از کشورها از فروش غذا معادل کل درآمد گردشگری کشور ما محسوب می‌شود لازم است متولیان حوزه گردشگری به این مسئله توجه کنند و غذای محلی را در منوی گردشگری استان قرار دهند چراکه تنوع غذایی مازندران می‌تواند گردشگران را به سمت رستوران‌ها و مراکز پذیرایی سوق دهد.

برندسازی برای توریسم غذا

توریسم غذا و برندسازی آن فرصتی برای احیای گردشگری محسوب می‌شود چراکه طبق پژوهش‌ها سهم غذا در صنعت گردشگری بین ۱۵ تا ۲۰ درصد محسوب می‌شود و با تکیه‌بر آن می‌تواند درآمد پایداری در حوزه گردشگری کسب کرد.مازندران با داشتن غذاهای سنتی متنوع، غنی‌ترین سفره‌ها را برای پذیرایی از گردشگران در اختیار دارد و تنوع غذایی آن در کنار جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، ظرفیت بسیار مناسبی را برای جذب گردشگران غذایی ایجاد کرده است.

بررسی‌ها و یافته‌ها نشان می‌دهد که برپایی تورهای غذایی و جشنواره‌های غذایی نظیر پخت انواع ماهی و آموزش پخت غذاهای سنتی در توسعه گردشگری غذایی نقش حائز اهمیتی دارد که باید در دستور کار متولیان صنعت گردشگری در مازندران قرار گیرد.

مطالعات نشان می‌دهد در حال حاضر نتوانستیم از ظرفیت‌های متنوع غذایی مازندران در حوزه ملی و بین‌المللی بهره بریم و به‌رغم وجود تنوع غذایی شاهد رشد رستوران‌هایی با غذاهای خارجی در مناطق مختلف استان هستیم.

فست فودها جایگزین غذاهای سنتی!

گسترش روزن افزون رستوران‌ها و فست فودها با غذاهای تکراری و فاقد طعم‌های اصیل و بومی در حالی است که در جای‌جای مازندران غذاهای بکر و متنوع محلی طبخ می‌شود و تعداد محدودی از این غذاهای محلی در منوی رستوران‌ها و هتل‌ها به چشم می‌خورد.

درواقع غفلت از سودآوری غذاهای سنتی و رشد قارچ گونه پیتزافروشی‌ها و کمی توجه به اقتصاد بومی و محلی غذا، فرصت‌های گردشگری غذایی را پنهان و مغفول کرده است و درحالی‌که می‌توان با یک تخمین ساده و ترویج غذاهای سنتی و محلی، فرصت قالب توجهی برای اشتغال‌زایی، کسب درامد و ترویج سنت‌ها ایجاد کرد.

مازندران درواقع مطبخ خانه‌ای با غذاهای متنوع و محلی است که با گنجاندن آن در برنامه غذایی تورها، برپایی نمایشگاه‌ها و تبلیغات به‌روز برای توسعه گردشگری غذایی گام برداشت.

کد خبر: ۱۶٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha