۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
رشد ۱۸۸درصدی قیمت برنج ظرف یکسال| فروش ارزانترین برنج در سریلانکا
بازار گزارش می دهد؛

رشد ۱۸۸درصدی قیمت برنج ظرف یکسال| فروش ارزانترین برنج در سریلانکا

درحالیکه بر اساس داده های سازمان آمار قیمت برنج ایران از تیرماه ۱۴۰۰ تا تیرماه جاری ۱۸۸ درصد رشد داشته، فائو می گوید: در سریلانکا برنج با نرخ ارزانتری نسبت به بقیه کشورها به دست مصرف کنندگان می رسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: برنج یکی از محصولات استراتژیک در سراسر دنیا محسوب می شود که همپای محصول گندم نقش حیاتی در تامین امنیت غذایی کشورها دارد. با این وجود قیمت این محصول در بازار ایران دارای نوسانات بالایی است و در حالی که به گفته برنج کاران سال گذشته محصول خود را به نرخ ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان به خریداران فروخته اند حال که هنوز محصول سال جدید به بازار نیامده همان محصول سال قبل تا نرخ ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان هم در بازار به دست مصرف کننده می رسد. این در شرایطی است که به نظر می رسد در این میان واسطه ها اصلی ترین برندگان این بازی بوده اند و متضرران اصلی باز هم کشاورزان بوده اند که به دلیل بی برنامگی دولت برنج تولیدی آنها با نرخ مناسبی از آنها خریداری نشده است. از سوی دیگر قیمت برنج خارجی نیز در بازار روندی افزایشی دارد و وارد کنندگان نیز معتقدند این افزایش قیمتها به دلیل محدود شدن واردات برنج و ایجاد تقاضا در بازار است که همزمان از یکطرف باعث بالا رفتن بی رویه قیمت برنج ایرانی در بازار شده و هم باعث ایجاد کمبود برنج خارجی و به تبع افزایش نرخ آن نیز شده است.

ایران سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد می کند

نوسان قیمت برنج داخلی و خارجی در حالی در کشور رخ می دهد که ایران تنها تولید کننده بخشی از نیاز داخلی است و مابقی آن بایستی از طریق واردات تامین شود. به طوری که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو، در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ نام ایران در بین ده کشور اول وارد کننده برنج قرار دارد. به عبارت دیگر فائو می گوید: در مدت نامبرده ایران بیش از یک میلیون و ۱۱۲ هزار تن برنج وارد کرده است و به این ترتیب بعد از کشورهای «چین، فیلیپین، عربستان سعودی، ساحل عاج، غنا، مالزی، ایلات متحده و سنگال» نهمین وارد کننده این محصول است.

از سوی دیگر آمارهای فائو بیانگر این است که در سال زراعی بعدتر یعنی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نیز ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن واردات برنج داشته است و باز هم در جایگاه نهم قرار دارد.

به گفته فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران با تولید ۲ میلیون تن برنج در جایگاه ۲۲ در دنیا قرار دارد

بر اساس این گزارش و به گفته کارشناسان امر، برآورد می شود که تولید جهانی برنج در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ حدود ۵۱۴.۷۶ میلیون تن باشد. این در شرایطی است که بر اساس آمار فائو در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ تولید جهانی برنج ۵۱۳.۵۶ میلیون تن بوده است و این آمار نشانگر افزایش ۲۳ درصدی تولید برنج در سراسر جهان است.

در این میان کشورهای چین با تولید سالانه ۱۴۹ میلیون تن، هند با ۱۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، بنگلادش با ۳۶ میلیون تن در جایگاه اول تا سوم تولید برنج قرار دارند و ایران نیز با تولید ۲ میلیون تنی در جایگاه بیست و دوم دنیا قرار دارد.

قیمت برنج ایران ظرف یکسال ۱۸۸ درصد رشد داشته است

در بحث مصرف برنج گزارشات منتشر شده نشان می دهد: چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان بیش از هر کشور دیگری برنج مصرف می کند به طوری که بر اساس آمار منتشر شده از سوی statistic در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۴.۹ میلیون تن برنج در این کشور مصرف شده است و پس از چین نیز کشور هند با مصرف ۱۰۳.۵ میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس این گزارش، ویتنام، بنگلادش، اندونزی، فیلیپین، تایلند، برمه، ژاپن و برزیل نیز در جایگاه های بعدی مصرف برنج قرار دارند.

برنج در واقع از غلات پرمصرف جهان است که در کشورهای مختلف با قیمتهای متفاوت به فروش می رسد و ارزان ترین کشورها در این حوزه «سریلانکا، بنگلادش، هندوستان، نپال، تونس، مصر، پاکستان، کلمبیا، قزافستان و اندونزی» هستند. از سوی دیگر کشورهایی مانند آنگولا، ایالات متحده و ژاپن جزو گرانترین کشورها در این حوزه محسوب می شوند.

گفتنی است بر طبق داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور که مربوط به دوره منتهی به تیر ۱۴۰۱ است قیمت برنج ایرانی ظرف یکسال ۱۸۸درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۱۶۸٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha