۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
اجاره بها و چک‌های برگشتی خواب را از چشم صنف پوشاک ربود

اجاره بها و چک‌های برگشتی خواب را از چشم صنف پوشاک ربود

کرج_ با وجود اینکه چند روزی از بازگشایی کسب و کارها و واحدهای صنفی شهر می گذرد اما در خانه ماندن مردم و دست کشیدنشان از خریدهای غیرضروری باعث شده تا برخی از اصناف مثل فروشندگان پوشاک بدترین روزهای خود را بگذرانند.

زهرا اشرف زاده؛ خبرگزاری بازار- مغازه دارانی که ماه ها به دنبال فروش بهاره بودند مجبور شدند مغازه های خودرا تعطیل کنند و حالا نگران پرداخت اجاره بها، مالیات و چک های پاس نشده خود هستند. صنف پوشاک از جمله این کسب و کارهاست. 
چهاراه طالقانی کرج ازجمله مراکز خرید شهر کرج، این روزها خلوت تر از همیشه است و با اینکه همه مغازه ها باز هستنداما کمتر مشتری در آنها به چشم می خورد.

صاحب یکی از مانتوفروشی ها با ابراز ناراحتی از وضعیت موجود گفت: آخرین زمان فروش ما بهمن ماه بوده، امیدمان به شب عید بود که متاسفانه با شیوع کرونا دیگر همه خانه ماندند حالا هم که از صبح تا شب در مغازه هستیم شاید روزی سه یا چهارمانتو بفروشیم.

مسعود رجبی افزود: اینطور که به نظر می رسد کسادی بازار تا ماه ها ادامه خواهد داشت اگر اینگونه باشد نه تنها صنف پوشاک بلکه بسیاری دیگر با مشکل مواجه خواهند شد اکثر مغازه های این منطقه اجاره ای است و صاحب ملک اجاره اش را می خواهد، از طرف دیگر بسیاری از اجناس مغازه را با چک خریداری کرده ایم.

درخواست یک فروشنده از مردم برای خرید پوشاک با رعایت نکات بهداشتی

یکی دیگر از فروشندگان با تاکید بر ضرورت عقب انداختن زمان پرداخت معوقات بانکی، قبوض آب، برق و گاز و مالیات گفت: اکنون که بسیاری از مالکان با مستاجران خود کنار آمده اند لازم است دولت هم قدمی بردارد این اقدام تنها کاری است که می تواند تاحدودی از مشکلات کسبه بکاهد. البته تاکنون که این اتفاق نیفتاده و حتی تسهیلاتی که قرار است ارائه شود شروط بسیاری دارد که فکر نمیکنم موفق به دریافت آن شویم.

علی کاظم نژاد ادامه داد: با وجود اینکه فروشی نداشتیم اما این روزها افزایش قیمتی هم صورت نگرفته است. امیدوارم باکم شدن بیماری کرونا وضعیت بهتر شود و بتوانیم از این مشکلات اقتصادی عبور کنیم. این روزها بسیاری از شهروندان از ترس ابتلا به بیماری کرونا خرید نمی کنند این در حالی است که چشم ما به خریدمشتریان است. اما به مردم می گویم صنف پوشاک موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی بوده و حتی پرو لباس هم ممنوع شده است ما هم مثل مردم نگران جان خود و عزیرانمان هستیم . توصیه ما به مردم این است که با رعایت نکات بهداشتی خرید خود را انجام دهند.

صنف پوشاک از سال گذشته تنش های بسیاری داشته است

رییس اتحادیه پوشاک کرج نیز با بیان اینکه صنف پوشاک از سال گذشته تا کنون تنش های بسیاری داشته می گوید: اغتشاشات سال قبل، بیشترین ضربه رابه صنف پوشاک واردکرد بسیاری ازواحدهای صنفی از ترس اراذل و اوباش مجبور بودند مغازهای خود را ببندند، مجتمع تجاری گلشهرکه یکی از مهم ترین مراکز خرید پوشاک شهر است توسط اغتشاشگران آتش گرفت و کسبه آن خسارت های بسیاری دیدند. پس از آن به امیدشب عید خریدکرده وانبارهای خود را پرکردند تا بتوانند حساب های خود را تسویه کنند که شیوع بیماری کرونا ضربه دیگری بر آنها وارد کرد.

میراسماعیل صدیق افزود: در اسفند بسیاری از کسبه مغازه های خود را بستند چون اگرهم باز بود به دلیل اینکه مردم به مسافرت و مهمانی نرفتند دیگر برای خرید پوشاک مراجعه نمی کردند و با توجه به اینکه مغازه داران از دی ماه خرید خود را انجام داده و چک می دهند دیگر امکان مرجوعی نداشتند از طرف دیگر پوشاکی که دراسفند به فروش می رود بعد از عید مشتری چندانی ندارد و این یعنی فروشندگان از سرمایه اصلی خود ضرر کردند.

برخلاف اعلام دولت، چک ها برگشت می خورد

صدیق ادامه داد: با وجود اینکه دولت اعلام کرده چک ها برگشت نخواهد خورد اما اکثر چک ها برگشت خورده، از سوی دیگر از پنج هزار واحدصنفی پوشاک، چهارهزار واحد آن مستاجر هستند و اکنون دغدغه پرداخت اجاره دارند چرا که مالکان اجاره شان رامی خواهند و حتی برخی تهدید به شکایت کردند، هزینه آب ، برق و مالیات هم از دیگر چالش هایی است که این روزها صنوف پوشاک را دچار مشکل کرده است.
صدیق اضافه کرد: کاش دولت بخش نامه ای صادر می کرد تا در این یک ماه که واحدهای صنفی به اجبار مجبور شدند مغازه های خود را تعطیل کنند دیگر مجبور به پرداخت اجاره نمی شدند. این اقدام هزینه ای هم برای دولت هم ندارد.

عضو شورای صنفی پوشاک کشور درپاسخ به اینکه آیادولت برای صنف پوشاک هم تسهیلاتی ارائه خواهد کرد یا خیر گفت: فروشندگان پوشاک هم جزو ۱۰صنفی هستند که دولت برایشان تسهیلات در نظر گرفته اما با شروطی که دولت گذاشته است شاید ۱۰درصد بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

صدیق افزود : این تسهیلات ۱۲ میلیون با سود ۱۲ درصد است و کسانی آن را دریافت می کنند که فروشندگان خود را بیمه کرده و در این مدت هم آنهارا اخراج نکرده باشند و یا اینکه چک های برگشتی خود را در سایتی که اعلام شده بگذارند، در حالی که بسیاری از فروشندگان مغازه ها بیمه نیستند و یا تعداد بسیاری خانوادگی کار می کنند و بیمه نمی‌کنند که در واقع با این آیتم هایی که برای دریافت تسهیلات وجود دارد می توان گفت عملا هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

کسبه ای که در همه مشکلات کنار و همراه دولت بودند اکنون انتظار حمایت دارند

وی ادامه داد: در طول این سال کسبه همواره در تمام مشکلات مانند سیل، زلزله و… در کنار دولت بوده اند و توقع دارند دولت هم از آنها حمایت کنند حداقل یک سال مالیات نگیرد و یا آن را به تاخیر بیندازد. فرصت یک ماهه برای پرداخت مالیات دردی از ما دوا نمی کند. ما بارها برای حل این مشکلات با تمام ارگان ها و سازمان ها نامه نگاری کرده و حتی حضوری رفته ایم اما تاکنون جوابی به ما ندادند.

رئیس اتحادیه پوشاک مرکز البرز با تاکید بر لزوم حمایت دولت از واحد های صنفی افزود: اگر این حمایت صورت نگیرد بسیاری از واحد های صنفی تعطیل می شوند و این یعنی بر خیل بیکاران کشور نیز اضافه خواهد شد.

برگزاری جشنواره فروش فوق العاده پوشاک

صدیق به جشنواره فروش فوق العاده پوشاک در کرج نیز اشاره کرد و گفت: اعتبار مجوز این جشنواره از ۷ اردیبهشت ۹۹ بوده و تا ۷ خرداد ۹۹ ادامه دارد، واحدهای صنفی پوشاک می توانند به مدت ۱ ماه درخواست حراج داشته باشند، پیش بینی ما ۵۰۰ واحد صنفی است البته این واحدها نمی توانند برچسب های ۷۰ درصد، ۵۰ درصد یا ۴۰ درصد نصب کنند و صرفا برچسب های حراج یا فروش فوق العاده را می توانند درج کنند یعنی نسبت به فاکتورهایی که دارند اقلام را به فروش برسانند.

عضو شورای صنفی پوشاک در پایان با بیان اینکه واحدهای صنفی موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، می گوید: همه پاساژ ها تونل ضدعفونی کننده گذاشته اند، ژل و ماسک رایگان ارائه می دهند و هچنین تب سنجی انجام می شود.

کد خبر: ۱۶٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha