۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
ارزندگی نمادها ملاک معاملات باشد نه شاخص کل
کارشناس بورس در گفتگو با بازار بررسی کرد؛

ارزندگی نمادها ملاک معاملات باشد نه شاخص کل

محمود مرادی گفت: در حال حاضر در تحلیل وضعیت نمادها تنها نباید به موقعیت شاخص توجه کرد، بلکه نمادها باید از نظر تکنیکال و بنیادی مورد ارزیابی قرار بگیرند واز این طریق انحراف معاملات به حداقل ممکن برسد.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر توافقات برجام یک گام جلو تر رفته است و این مساله انتظارات تورمی را پایین می برد و باعث می شود شاخص کل بورس در بلندمدت نوسان داشته باشد، هرچند دولت به صورت مقطعی ترمز افزایش قیمت دلار را می کشد و از آنجایی که نیاز بازار جهانی به نفت ایران بیش از گذشته است همین موضوع باعث شده ایران حداقل در روز یک و نیم میلیون صادرات کند و منابع ارزی بیشتری در اختیار ایران قرار می گیرد و تا حدودی بازار را بیشتر کنترل می کند، بنابراین مقیاس ارزشیابی وضعیت ارزندگی نمادهای بورسی نباید متکی بر نرخ ارز باشد، بلکه باید به صورت تک نماد بررسی ها انجام شود تا از این طریق انحراف معاملات به حداقل ممکن برسد.

یک کارشناس بورس در گفتگو با بازار ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر در تحلیل وضعیت نمادها تنها نباید به موقعیت شاخص توجه کرد، زیرا وضعیت تکنیکال شاخص کل بسیار متفاوت از هر یک از نمادهای بازار است، گفت: بنابراین نمادها باید از نظر تکنیکال و بنیادی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا اطلاعات دقیقی بتوانیم درباره ارزندگی آنها و وضعیت معاملات آن در شرایط کنونی کسب کرد.

در حال حاضر بیشترین تقاضا برای گروه های خودرویی و بانکی سوق پیدا کرده و از آنجایی که بار دیگر شاهد خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم این موضوع نشان می دهد که در کوتاه مدت یک نوسان در بازار سهام خواهیم داشت و برخی از پول هایی که چند وقت پیش خارج شده بودند دوباره در حال ورود به بازار سهام هستند

محمود مرادی با نگاهی به وضعیت معاملات بازار سرمایه در مقطع کنونی افزود: در حال حاضر بیشترین تقاضا برای گروه هایی خودرویی و بانکی سوق پیدا کرده و از آنجایی که بار دیگر شاهد خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم این موضوع نشان می دهد که در کوتاه مدت یک نوسان در بازار سهام خواهیم داشت و برخی از پول های که چند وقت پیش خارج شده بودند دوباره در حال ورود به بازار سهام هستند.

او با اشاره به اینکه اتفاقاتی که احتمالا در بازار ارز رخ می دهد باعث می شود که نه تنها اصلاح قیمتی در بازار سهام ادامه نداشته باشد بلکه تقاضا برای این بازار هم بیشتر شود.

مرادی با تاکید بر اینکه پولبک شاخص هم وزن تمام شده است، تصریح کرد: از آنجایی که از نظر بنیادی بازار شرایط مناسبی دارد به همین دلیل در بلندمدت بازار سهام نسبت به سایر بازارها موقعیت خوبی دارد.

با توجه به اینکه در سال جاری تورم از ۴۰ درصد کمتر نیست و با در نظر گرفتن احتمال توافق برجام و بهبود شرایط بنیادی شرکت ها می توان گفت درآمدهای صادراتی شرکت های ایرانی در سال جاری بهبود می یابد و منجر می شود که حاشیه سود سازی آنها هم روندی صعودی داشته باشد

این کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه اگر به روند سال ۹۷ تاکنون نگاه کنید دلار از آن زمان تاکنون ۲۰۰ درصد رشد کرده، اما شاخص کا بورس حدود ۹۰۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تنها تفاوت بازار در این است که سرمایه گذاران باید سهام های خوب را انتخاب کنند تا زیان های سال های گذشته ای خود را جبران کنند.

مرادی درباره پیش بینی بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه در سال جاری تورم از ۴۰ درصد کمتر نیست و با در نظر گرفتن احتمال توافق برجام و بهبود شرایط بنیادی شرکت ها می توان گفت درآمدهای صادراتی شرکت های ایرانی در سال جاری بهبود می یابد و منجر می شود که حاشیه سود سازی آنها هم روندی صعودی داشته باشد.

او درباره شرایط ادامه دار شدن مذاکرات برجام، تصریح کرد: نخست اینکه برای تحلیل وضعیت بازار علاوه بر در نظر گرفتن نرخ ارز و ... باید سیاست های کلان کشور را نیز در نظر گرفت. همچنین قیمت ارز اگر از سوی دولت به زور پایین نگه داشته شود اثرات منفی بر اقتصاد دارد و این مساله روی سودسازی شرکت ها هم تاثیر منفی می گذارد و می تواند برای معاملات بازار هم تبعاتی داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۸٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پرسپولیس قهرمان IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      2 0
      اخه یکی نیست به این بیسواد بگه ازکدوم ارزندگی حرف میزنی یارو الان قیمت سهام به زیرارزندگی هم رسیده ولی مگه دولت باهمدستی حقوقی اجازه رشدمیده