۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«خاموشی» کلید چراغ رکود در صنعت| راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک ضروری است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«خاموشی» کلید چراغ رکود در صنعت| راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک ضروری است

مشهد- به‌طورمعمول در دنیا، خاموشی‌ها در وهله اول به سراغ صنایع نمی‌روند اما این موضوع در ایران رویه‌ای معکوس داشته و لذا بسیاری از صاحبان صنایع را نگران می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اولویت خاموشی در صنایع چند سالی است که تولیدکنندگان به‌ویژه در صنایع فولادی و سیمان را به‌شدت نگران کرده است و لذا بسیاری از آن‌ها ادعا می‌کنند زمانی که حوزه صنعت بر روی زمین می‌ماند و اشتغال قشر عظیمی تحت تأثیر قرار گیرد؛ وقتی فرد درآمدی ندارد از کجا پول برق خانه خود را بپردازد لذا خاموشی برق صنایع نباید در اولویت اول باشد.

سال گذشته دوره بسیار سختی برای تأمین برق در تابستان بود زیرا با افزایش دما و ورود به شرایط اوج گرمای تابستان مصرف برق در استان‌های خراسان افزایش فراوان ای داشت.

پارسال به دلیل کمبود گاز مشکلاتی در تأمین سوخت نیروگاه‌ها به وجود آمد و برای مدت طولانی گاز نیروگاه‌ها قطع شد که با تلاش شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به‌جای گاز از سوخت گازوئیل یا به‌صورت خیلی محدود از بنا بر اظهارات مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزایش دمای هوا، کاهش میزان بارندگی، کاهش ۳۴ درصدی ذخایر آبی سدها و تأثیر آن بر تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، گرایش صاحبان صنایع به استفاده از حداکثر توان تولید برای جبران کاهش تولید درنتیجه شیوع کرونا، افزایش چاه‌های بخش کشاورزی به انضمام رشد معمولی سالانه ۶ تا هفت‌درصدی مصرف برق به دلیل افزایش تعداد مشترکان باعث سه برابر شدن مصرف برق از سال گذشته شده است.

افزایش هزینه و کاهش تولید

رئیس شرکت فولاد صدرا در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: افزایش نرخ تعرفه‌ برق در صنعت فولاد حدود دونیم درصد هزینه تولید را اضافه می‌کند.

سید احمد رضوی اظهار می کند: این در حالی است که قطعی برق قیمت تمام‌شده محصول را بیش از این درصد افزایش داده و درمجموع هزینه‌های یک واحد تولیدی را ۴ درصد افزایش می‌ دهد.

«خاموشی» کلید چراغ رکود در صنعت | راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک ضروری است

عضو انجمن نوردکاران ایران یادآور می‌شود: قطعی برق در تابستان پارسال موجب بازماندن از تولید در واحدهای نوردی شد و لذا این وقفه ۴۰ روزه در تولید در نهایت به کسری ۳ میلیون تن محصول در زنجیره فولاد شد.

وی عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۰ نه‌تنها در تابستان بلکه در زمستان هم به بهانه نبود انرژی و گاز مجدداً گاز و برق واحدهای دوباره سهمیه‌بندی شد و خاموشی برایشان اعمال شد و در قبال این‌همه زیان اما هیچ‌گونه خسارتی به واحدها داده نشد.

قطعی برق در تابستان پارسال موجب بازماندن از تولید در واحدهای نوردی شد و لذا این وقفه ۴۰ روزه در تولید در نهایت به کسری ۳ میلیون تن محصول در زنجیره فولاد شد

رضوی با طرح این سؤال که چرا تنها واحدهای فولادی مورد اعمال این محدودیت‌ها واقع می‌شوند ادامه می‌دهد: متأسفانه دولت از برق خانگی حمایت می‌کند و سهمیه کمتری برای این بخش در حوزه خاموشی‌ها قائل شده و این در حالی است که درآمد و حیات اقتصادی کشور به صنایع بزرگ ازجمله فولاد وابسته است و باید در این حوزه شاهد حمایت بیشتری از طرف دولتمردان باشیم.

چه باید کرد؟

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نباید قطع برق در بخش خصوصی و کارخانه‌ها را نسبت به مصرف برق خانگی در اولویت دوم منظور کرد به بازار می‌گوید: با توجه به مصوبه هیئت‌وزیران مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف شده‌اند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و ساماندهی وسایل سرمایشی اقدام نمایند لذا ضرورت دارد تا قطع برق بنگاه‌های اقتصادی را در اولویت قرار نداشته باشد.

علی‌اکبر لبافی اظهار می‌کند: از ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور ۳۵ درصد صنعتی هستند اما بیشترین فشار بابت خاموشی‌های اجباری به‌منظور حفظ برق در بخش خانگی بر روی صنایع است.

وی عنوان می‌کند: با توجه به مصرف برق استان خراسان رضوی، به‌ویژه مشهد مقدس، ناشی از حضور زائران امام رضا (ع) در فصل تابستان و افزایش ظرفیت اقامت در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، لازم است سهم اختصاص‌یافته از تولید و مصرف برق استان به دلیل زائرپذیری حدود ۳۰ میلیون نفر در طول سال و لزوم ارائه خدمات هتل و کسب‌وکارها به زائران استان باید افزایش یابد.

تأمین برق از انرژی‌های پاک

لبافی در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان می توان کمبود انرژی برق را از طریق انرژی های پاک و راه اندازی نیروگاه های خانگی و صنعتی تأمین کرد پاسخ می دهد: سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه را چندان اقتصادی نمی‌دانند و نسبت به این موضوع رغبتی از خود نشان نمی دهند زیرا وزارت نیرو قادر به پرداخت کامل مطالبات آن‌ها در ازای خرید تضمینی برق نیست.

«خاموشی» کلید چراغ رکود در صنعت | راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک ضروری است

وی عنوان می کند: خرید دیزل توسط واحدهای صنعتی نیز چندان مطلوب نیست زیرا فعالیت دیزل نیاز به گاز دارد و واحدهای صنعتی در تأمین گاز با محدودیت مواجه هستند.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه می دهد: با این تفاسیر نیروگاه‌ها و صنایع در زمستان برای تأمین گاز و برق با مشکل مواجه می شوند و برق برخی واحدهای صنعتی بطور کامل تامین نمی شود و دچار مشکل در تولید می‌گردند.

وی با اشاره به اینکه توان تولید برق در کشور ۵۶ هزار مگاوات و میزان تقاضای آن ۶۶ هزار مگاوات است ابراز می کند: این آمار نشان از کمبود برق به میزان ۱۰ هزار مگاوات دارد.

علی اکبر لبافی بابیان اینکه نا ترازی بین تولید و مصرف برق در کشور دلایل متعدد دارد می‌افزاید: توسعه صنعت در خراسان رضوی به‌سوی بخش صنایع معدنی به‌ویژه فولاد است که این مهم خراسان رضوی را به یک استان انرژی بر در حوزه صنعت و معدن تبدیل کرده و به همین منظور باید فکری برای تأمین انرژی پایدار این بخش کرد.

وی عنوان می‌کند: نرخ اندک فروش برق باعث کاهش بهره‌وری آن شده به‌طوری‌که درآمد حاصل از فروش برق کفاف هزینه‌های تعمیر و نگهداری تأسیسات و بهره‌برداری از تأسیسات جدید را نمی‌کند، علاوه بر آن هیچ منبع مالی برای ایجاد نیروگاه‌های جدید باقی نمی‌گذارد.

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی می‌گوید: عدم تناسب و توازن بین قیمت تمام‌شده برق و فروش آن و پرداخت یارانه انرژی به مصرف‌کنندگان، باعث افزایش مصرف برق شده به‌طوری‌که طی ۱۰ سال گذشته میانگین رشد مصرف برق در کشور حدود پنج درصد بوده است.

وی ابراز می‌کند: از سوی دیگر ۱۲ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های برقابی در کشور تأمین می‌شود که به دلیل خشک‌سالی این نیروگاه‌ها از مدار تولید خارج شدند و نیروگاه جدید نیز جایگزین آن‌ها نشد تا کسری تولید برق را جبران کند.

کد خبر: ۱۶۸٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      این بده