۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
تخمین ۲ هزار میلیارد دلاری بانک جهانی از دارایی‌های قابل مولدسازی ایران
معاون مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد

تخمین ۲ هزار میلیارد دلاری بانک جهانی از دارایی‌های قابل مولدسازی ایران

مدیر گروه شرکت‌ها و مدیریت دارایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برآورد بانک جهانی در سال ۲۰۱۵ رقم پیش بینی شده از مجموع سرمایه گذاری‌ها برابر ۲ هزار میلیارد دلار است.

به گزارش بازار، علی افضلی مدیر گروه شرکت ها و مدیریت دارایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما گفت: ‌طبق ماده ۱۰ قانون برنامه ششم دستگاه باید اطلاعات اموال منقول و غیر منقول خود را در سامانه درون سازمانی (سادا) ثبت کنند. منظور از دستگاه در این قانون سازمان‌ها، موسسات دولتی و نهادعمومی غیر دولتی است.

او می گوید:‌ از زمان راه اندازی سامانه سادا حدود ۵۰۰ هزار رکورد در این سامانه به ثبت رسیده است که معتقدیم این رقم قابل ارتقاء است. به شرطی که دو زیر ساخت ملزوم برای شفاف سازی دارایی ها فراهم شود. یکی از این زیرساخت ها وجود زیر ساخت اطلاعاتی و داده های دقیق از اموال و دارایی های دولت و نهادهاست. دومی وجود زیرساخت های مدیریتی درست که به مجموعه ها باز می گردد.

به گفته افضلی، طبق آمار سال ۱۴۰۰ ارزش اموال ثبت شده در این سامانه حدود ۶ هزار هزار میلیارد تومان بوده منتهی میزان ارزش گذاری این دارایی ها هنوز مشخص نیست و ما نمی دانیم که این اموال با تورم تعدیل شده یا نه.

مدیر گروه شرکت ها و مدیریت دارایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی اموالی که در سامانه “سادا” ثبت شدند اموال مازاد نیستند و اغلب این اموال توسط دستگاه ها مورد استفاده قرار دارند. برای حساب باز کردن روی مولدسازی برای تامین منابع مالی برای دولت ها باید به روش‌ها اتکا کرد، طبق برآوردهای کارشناسی صورت گرفته اگر این اموال به صورت فروش یا اجاره قرار بگیرند دایره محدودتری برای مولدسازی خواهیم داشت اما اگر آن را در دایره اهرم سازی مثل شهرک های اداری هوشمند قرار دهیم قطعا استفاده گسترده تری از آن خواهیم داشت.

افضلی می‌گوید: بانک جهانی در سال ۲۰۱۵ گزارشی را از نحوه ارزش گذاری دارایی‌ها منتشر کرده است که روش محاسبه این ارزش گذاری، جمع تمام سرمایه گذاری عمومی کشور به عنوان تخمین دارایی‌ها بوده است. این عدد درباره ایران در آن سال ۲ هزار میلیارد دلار بوده که با نرخ دلار امروز عددی بالغ بر ۵۰ هزار هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مدیر گروه شرکت ها و مدیریت دارایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پایان گفت:‌ در بودجه امسال نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان مجموع منابع عمومی و اختصاصی از محل فروش و واگذاری اموال منقول و غیر منقول پیش بینی شده که این رقم در سال‌های گذشته نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بوده، اما خب باید دید امسال این منابع محقق خواهد شد یا نه.

کد خبر: ۱۶۸٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha