۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
مرگ کرونایی در نفت شیل آمریکا
ورشکستگی شرکتهای نفتی امریکا و کانادا با افت قیمت

مرگ کرونایی در نفت شیل آمریکا

قیمت پایین نفت یکی از چالشهای مهم بازار نفت است زیرا باعث کاهش سودآوری و درآمد بسیاری از کشورهای نفت خیز شده است. اما شرکتهایی که در تولید نفت شیل در امریکا و کانادا مشغول هستند ، با این قیمتها توان ادامه فعالیت را ندارند و رسما ورشکسته شدند.

خبرگزاری بازار- صنعت نفت یکی از قربانیان اصلی بحران کرونا است ولی تحلیل گران بر این باورند که صنعت نفت امریکا و کانادا و مکزیک که بر پایه تولید نفت شیل استوار است بیشترین آسیب را دیدند. فوربز به نقل از مرکز مطالعات بازار نفت امریکا نوشت:«با ادامه این بحران می توان انتظار داشت که شرکتهای نفتی امریکایی دست از کار بکشند زیرا هزینه های  تولید بیش از درآمد است و تولید صرفه اقتصادی ندارد.» این مساله می تواند بحرانی بسیار جدی برای دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا باشد زیرا فعالان صنعت نفت حامی اصلی او در انتخابات ریاست جمهوری بودند و با ورشکستگی آنها،  ترامپ دیگر از این حمایت برخوردار نخواهد بود.»

ترامپ حمایت شرکتهای نفتی را از دست داد

اویل پرایس هم در گزارش  خود به بحرانی که درصنعت نفت امریکا ایجاد شده است اشاره کرد و نوشت:« ترامپ در حال از دست دادن اصلی ترین حامی خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ است. شرکتهای نفتی در دوره قبل حامی ترامپ بودند ولی این بار از او شاکی هستند زیرا نتوانسته  بازار نفت را متعادل نگه دارد. شرکتهای نفتی بارها از ترامپ خواستند که زمینه را برای افزایش قیمت نفت فراهم کند زیرا صنعت نفت امریکا بدون قرار گرفتن قیمت در سطح بالاتر از ۵۰ دلار عملا نمی تواند سوداوری داشته باشد ولی ترامپ در این زمینه موفقیتی نداشت. همین مساله می تواند روی حمایت شرکتهای نفتی از ترامپ در انتخابات سال جاری اثر منفی داشته باشد.»

 فوربز ضمن اعلام  خبر ورشکستگی شماری از شرکتهای فعال در استخراج نفت شیل در امریکا  نوشت: «تعدادی از شرکتها رسما ورشکسته شده اند و شماری تلاش می کنند تا با تعدیل نیرو و توقف پروژه ها هزینه ها را به حداقل برسانند تا بتوانند دوام بیاورند. اما اگر این بحران در بازار نفت تا انتهای سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد، صنعت نفت شیل امریکا آسیب جدی خواهد دید و شاید دیگر نتواند تولید را ادامه دهد.»

این نشریه ادامه داد: «هدف روسیه از ایجاد جنگ قیمتی در بازار نفت هم از میدان به در کردن تولید کنندگان شیل امریکا بود و به نظر می رسد در وضعیت فعلی به این مهم رسیده است. » این نشریه در مورد هزینه تولید نفت در کشورهای مختلف نوشت:« هزینه تولید نفت شیل در امریکا در مرز ۳۰ دلار قرار دارد . بنابراین با قیمتهای پایین تر عملا شرکتهای نفتی امریکایی ضرر می کنند ولی روسیه و عربستان با قیمت ۲۰ دلاری نفت هم می توانند هزینه های استخراج را پوشش دهند. اگرچه در این قیمت سودی نصیب اقتصادشان نمی شود.»

کاهش تولید نفت شیل در امریکا و کانادا

افت قیمت نفت بیشترین آسیب را به صنعت تولید نفت شیل وارد می کند. صنعتی که بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در ان مشغول به کار هستند و آمارها نشان می دهد در امریکا ۶ درصد از کل فرصتهای شغلی به فعالان این صنعت تعلق دارد. انتظار می رود با تداوم وضعیت کنونی صنعت تولید نفت شیل در امریکا و کانادا به کلی نابود شود. مشاغلی که متوسط درآمد هر یک از کارکنان آن سالانه برابر با ۱۰۲ هزار دلار است و در دسته افراد پر درآمد و دارای هزینه های بالای مصرفی قرار دارند. در امریکا و کانادا، از بین رفتن  فرصتهای شغلی در صنعت نفت به معنای از بین رفتن قدرت خرید میلیونها نفر از جمعیت این کشورها و در نهایت کاهش ارزش تولید ناخالص داخلی آنها است.

 نیکولاس روهلر یکی از پژوهشگران مرکز مطالعاتی نیو امریکن انرژی می گوید: «همه گیری ویروس کرونا باعث از بین رفتن تقاضا در بازار انرژی دنیا شد و جنگ قیمتی ایجاد شده توسط عربستان و روسیه هم بر دامنه مشکلات افزود و چالشها را بیشتر کرد و به اقتصاد آمریکا آسیب زد. من پیش بینی می کنم تبعات منفی این بحران در شرکتهای فعال در صنعت نفت تا ماهها در اقتصاد امریکا باقی بماند زیرا شرکتهای فعال در حوزه انرژی در امریکا سازنده ۸ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور هستند و ۲.۶ درصد از شاخص اس اند پی ۵۰۰ را تشکیل می دهند. در نتیجه تاثیر این بحران تا انتهای سال جاری یا انتهای سال جاری آینده در اقتصاد این کشور باقی خواهد ماند.»

وی ادامه داد: « از طرف دیگر باید در نظر داشت که متوسط درآمد فعالان در صنعت نفت امریکا بالاتر از متوسط درآمد مردم است بنابراین افراد فعال در این بخش معمولا در طبقات متوسط و بالای اقتصادی در امریکا قرار دارند که سهم زیادی هم در مصرف در امریکا دارند. با همه گیری ویروس کرونا و وارد شدن آسیب ساختاری به صنعت نفت که زمینه را برای از بین رفتن میلیونها فرصت شغلی در امریکا و کانادا فراهم می کند، افت میزان هزینه های مصرفی و کاهش نرخ رشد اقتصادی ناشی از آن بسیار بزرگتر از چیزی خواهد بود که پیشتر پیش بینی شده بود.»

 صنعت نفت مکزیک هم متضرر شد

اما در مکزیک وضعیت کمی فرق دارد. رییس جمهوری این کشور  اعلام کرده است به دلیل افت درآمد نفتی طرح های ریاضتی  را در دستور کار قرار می دهد . او با اشاره به اینکه هیچ یک از کارکنان شرکتهای دولتی اخراج نخواهند شد گفت: صنعت نفت مکزیک در جریان جنگ قیمتی هم اسیب زیادی را متحمل شد و  برنامه این بود که بعد از پایان بحران سطح فعالیتهای استخراجی در کشور افزایش یابد. ما انتظار داشتیم  تا انتهای سال ۲۰۲۰  شمار چاه های مورد استفاده برای استخراج نفت را دو برابر کنیم و به ۴۲۳ چاه برسانیم . مساله ای که در طول تاریخ بی سابقه بوده است ولی اگر قیمت در سطح کنونی باقی بماند یا اینکه بحران تقاضای ناشی از همه گیری ویروس کرونا تداوم داشته باشد،  اجرای این طرح به تاخیر می افتد.

کد خبر: ۱۶٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha