۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
جولان ۷۰ درصدی مسواک قاچاق در بازار| نفوذ کالاهای تقلبی و بی کیفیت به داروخانه شهرستان ها!
یک تولید کننده در گفتگو با بازار مطرح کرد

جولان ۷۰ درصدی مسواک قاچاق در بازار| نفوذ کالاهای تقلبی و بی کیفیت به داروخانه شهرستان ها!

کریمیان، عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی گفت: بیش از ۷۰ درصد مسواک موجود در داروخانه ها و سوپر مارکت ها از طریق قاچاق تامین می شود!  

بازار؛ گروه صنعت: اشباع بخش مهمی از بازار لوازم بهداشتی کشور با مسواک های تقلبی و قاچاق خبر تازه ای نیست، مسواک هایی که نه تنها نمی توانند سلامت دهان و دندان مصرف کنندگان را تامین کنند بلکه آن را بیشتر درگیر هزینه های گزاف درمانی می کنند. البته مشکلات به همین جا محدود نمی شود و تولیدکنندگان این حوزه با چالش های متعددی درگیر هستند.

تولیدکنندگان نمی توانند با ارزانی مسواک های به ظاهر برند خارجی رقابت کنند و به ناچار یا از دور تولید خارج می شوند و ارزش افزوده ای که تولید می کردند به فراموشی سپرده می شود یا با درصد پایینی از بازار به سختی به حیات خود ادامه می دهند. در این رابطه اشرف کریمیان، عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده مسواک در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

* به عنوان تولید کننده مسواک در کشور از چه مواد اولیه ای استفاده می کنید و چه بخشی از آن نیاز به واردات دارد؟

پلیمر مصرفی و سیم های نگهدارنده برس ها در مسواک و رنگ های وارداتی آن ها همگی وارداتی هستند و تنها بخشی که از داخل تامین می شود در دسته مسواک کاربرد دارد که آن هم از پلیمر پلی پروپیلن مشهور به پ پ از پتروشیمی های داخلی تامین می شود. البته بخشی از ماده تولیدکننده دسته مسواک هم از داخل تامین می شود.

البته فقط در تولید مسواک به خارج از کشور وابسته نیستیم و در بسته بندی هم در بخش کاغذ و پی وی سی که روی آن بسته بندی انجام می شود به واردات وابستگی داریم. بنابراین تنها بخشی از مسواک که وارداتی نیست همان پلیمر پلی پروپیلن یا پ پ است که از داخل تامین می شود.

متاسفانه در تامین مواد اولیه داخلی و خارجی به دلار وابسته هستیم و با هر افزایش بهای دلار قیمت مواد اولیه هم بالا می رود. برای همین هر لحظه قیمت ها متفاوت است

* با توجه به اینکه بخش عمده مواد اولیه مورد نیازتان از طریق واردات تامین می شود بفرمایید با چه چالش هایی مواجه هستید؟

متاسفانه در تامین مواد اولیه داخلی و خارجی به دلار وابسته هستیم و با هر افزایش بهای دلار قیمت مواد اولیه هم بالا می رود. برای همین هر لحظه قیمت ها متفاوت است. از این رو یک قیمت یک سان برای ماده اولیه مان نداریم که اعلام کنیم که خیال مان راحت است که تا سه ماه با همین قیمت خرید انجام دهیم.

قیمت مواد اولیه همواره با نوسان همراه است و متناسب با همان هم مجموعه هایی همچون چاپخانه دار ها که با آن ها همکاری داریم هزینه ها را بالا و پایین می برند چون نرخ دلار مدام تغییر می کند. البته تکلیف تولیدکنندگان با مواد اولیه وارداتی مشخص است چرا که قیمت دلار ثابت است و این ریال ایران است که مدام سقوط می کند.

همچنین مدت ها است که با ارز نیمایی خرید انجام نمی دهیم و واردات تمام مواد اولیه با ارز آزاد انجام می شود. ارز نیمایی حتی از روی اقلام ضروری هم برداشته شده، چه برسد به اقلام غیر ضروری که خیلی وقت است این اتفاق افتاده است.

* کیفیت مواد اولیه داخلی را چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه پلی پروپیلن داخلی از کیفیت بالایی برخوردار است و ما هم همواره از درجه یک آن در تولید محصولات مان بهره می بریم. بنابراین مشکلی در این حوزه وجود ندارد و تنها مساله ای که تولیدکنندگان داخلی را آزار می دهد نوسانات قیمتی است؛ چرا که هر لحظه به مصرف کنندگان نمی توانیم بگوییم قیمت کالا تغییر کرده و این نوسانات در ذهن مصرف کننده ای که از روند تولید خبر ندارد جنبه خوبی ندارد.

همچنین با توجه به اینکه مسواک یک کالای کندگرد در داروخانه ها است و این امکان وجود دارد که تا سه ماه هم به فروش نرسد فعالیت در این حوزه بسیار دشوار است.

البته این کندگرد بودن کالای مسواک در داروخانه ها در نتیجه فرهنگ اشتباهی است که بین مردم نهادینه شده و تا مسواک از ظاهر اولیه خارج نشود تعویض نمی شود. بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم بعضا مردم یک مسواک را بین شش ماه تا سه سال استفاده می کنند و آن را دور نمی اندازند. این درحالی است که مدت زمان استاندارد برای استفاده هر مسواک در صورتی که فرد مبتلا به بیماری عفونی نشده باشد حداکثر سه ماه است.

بنابراین به رغم اینکه ممکن است ظاهر مسواک خوب باشد اما باعث از بین رفتن باکتری های دهان نمی شود و از تلنبار آن ها روی هم می بینیم که برخی از افراد از افت دهان، عفونت های مکرر و خرابی دندان ها گلایه می کنند. بنابراین صرفه جویی افراد در خرید مسواک جدید نه تنها باعث افزایش هزینه های دریافت خدمات دندان پزشکی می شود بلکه به قلب، کلیه، دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن نیز آسیب می زند.

هزینه های دندان پزشکی ارزان نیست که یک فرد باید آن را پرداخت کند. اما اگر از کودکی به افراد آموزش داده شود و آن ها به بهداشت دهان خود اهمیت بدهند می توان این هزینه ها را کاهش داد. بنابراین عدم فرهنگ سازی مناسب در حوزه بهداشت دندان و دهان منجر به این شده که خانواده ها ناچار به پرداخت هزینه های گزاف تری شوند.

البته مشکل به همین جا محدود نمی شود و معضل دیگری که در کشور وجود دارد جولان کالاهای قاچاق و چینی در بازار است. کالاهای بسیار بی کیفیتی که قیمت پایینی دارند و تولیدکننده ایرانی توان رقابت با آن ها را ندارد.

متاسفانه مسواک کالایی است که به راحتی قاچاق می شود و ای کاش حداقل این اقدام در کالاهای اصلی بود و کمتر شاهد مسواک های طرح برند و تقلبی در بازار می بودیم

* به جولان کالاهای قاچاق در بازار لوازم بهداشتی به خصوص مسواک اشاره کردید، بفرمایید اکنون چند درصد از بازار تولیدات شما با چنین کالاهایی اشباع شده است؟

متاسفانه مسواک کالایی است که به راحتی قاچاق می شود و ای کاش حداقل این اقدام در کالاهای اصلی بود و کمتر شاهد مسواک های طرح برند و تقلبی در بازار می بودیم.

اکنون مسواک های تقلبی از پاکستان و چین با کیفیت های خیلی پایین به ایران می آیند که وارد کننده اصلی با این قیمت ها نمی توانند کالاها را بفروشند. یعنی نماینده اصلی امکان فروش کالا را با آن قیمت ندارد. بنابراین ای کاش داروخانه ها و سوپر مارکت هایی که کالای قاچاق می فروختند پلمپ می شدند، این موضوع به تولیدکنندگان و مصرف کننده ها کمک شایانی می کند.

* یعنی در داروخانه ها هم کالای قاچاق وجود دارد؟

بله، شاید در داروخانه های تهران کالای قاچاق کمتر دیده شود اما این موضوع در داروخانه های شهرستان ها بسیار مشاهده شده است. حتی این کالاها برچسب شبنم هم دارند اما آن هم تقلبی است.

در حدود ۷۰ درصد بازار محصولات را کالای قاچاق اشباع کرده است که تولیدکننده داخلی نمی تواند با آن ها رقابت کند. متاسفانه مردم فکر می کنند این کالاها با کیفیت پایین اصلی و برند هستند بنابراین آن ها را خریداری می کنند و محصولات ما را می گویند ایرانی است و نمی خرند

* اطلاعاتی در مورد درصد اشباع بازار مسواک از سوی کالاهای تقلبی و قاچاق دارید؟

بله، در حدود ۷۰ درصد بازار محصولات را کالای قاچاق اشباع کرده است که تولیدکننده داخلی نمی تواند با آن ها رقابت کند. متاسفانه مردم فکر می کنند این کالاها با کیفیت پایین اصلی و برند هستند بنابراین آن ها را خریداری می کنند و محصولات ما را می گویند ایرانی است و نمی خرند. این بزرگترین معضلی است که با آن رو به رو هستیم و امیدوارم روزی برطرف شود.

الان تمام کالاهای تخصصی دندان به ویژه مسواک را تولید می کنیم اما همچنان هم واردات در تیراژ بالا و قاچاق آن زیاد است. البته نمی گوییم ممنوعیت واردات باشد چون با ممنوعیت واردات قدرت رقابت برای ما کمتر می شود. ترجیح می دهیم امکان رقابت وجود داشته باشد و کارمان ارتقا یابد و همیشه به روز رسانی کنیم. وقتی کالاهای اصل و برند وارد می شود ما هم ناچار هستیم تولیدات مان را به روز رسانی کنیم. بنابراین چیزی که می خواهیم این است که تعرفه بالا باشد و اگر واردات انجام می شود بتوانیم در قیمت رقابت کنیم.

* شما هم صادرات دارید؟

برنامه صادراتی داریم اما در این بخش با توجه به قیمت پایین چینی ها نمی توانیم دست به رقابت بزنیم چون مواد اولیه را با دلار گران خریداری می کنیم. این درحالی است که به دلیل ثبات اقتصادی بیشتر در چین، آن ها با چنین مشکلاتی مواجه نیستند، بنابراین نمی توانیم با آن ها دست به رقابت بزنیم.

بنابراین تنها بازاری که داریم بازار ایران است و نیاز داریم که مورد حمایت قرار بگیریم. حداقل به واسطه ما چند هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم کار می کنند. حمایت عجیبی هم از آن ها نمی خواهیم بلکه فقط نوسان دلار را از ما بگیرند. الان تولیدکنندگان روزانه خرید انجام می دهند بنابراین باید چگونه نقدینگی لازم را با این نوسانات ارزی تامین کنند؟

مصرف کننده باید کالای گران تر را از ما خریداری کند این درحالی است که قدرت مصرف کننده هم با افزایش بهای سایر کالاهای ضروری کاهش یافته است. بنابراین آن ها هم رغبتی به تعویض مسواک ندارند.

کد خبر: ۱۶۸٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha