۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
با حذف ارز دولتی هر کیلوگرم گوشت بلدرچین برای مصرف کننده ۱۵۰هزار تومان تمام می شود
بازار گزارش می دهد؛

با حذف ارز دولتی هر کیلوگرم گوشت بلدرچین برای مصرف کننده ۱۵۰هزار تومان تمام می شود

درحالیکه حال صنعت طیور بد است و کارشناسان اوج بحران این صنعت را در زمستان جاری می بینند، تولیدکنندگان بلدرچین میگویند صادرات ما صفر شده چون کشورهای عربی اطراف به بهانه های واهی از خرید امتناع می کنند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت طیور کشور به طور کلی در شرایط نابسامانی به سر می برد و بخش های مختلف این صنعت به صورت زنجیروار درگیر مسائل و مشکلات عدیده ای هستند. به طوری که از یکطرف تولیدکنندگان جوجه یکروزه با کاهش تقاضا و افت قیمت ها مواجه هستند و از سوی دیگر با برداشته شدن ارز دولتی واردات نهاده های این بخش، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز درگیر حواشی و مسائل بسیاری از جمله کاهش تولید هستند. از دیگر بخشهای صنعت طیور که درگیر چالش های بسیاری شده است تولید کنندگان «بلدرچین و کبک» کشور هستند. به طوری که «احمد بافکار» تولید کننده بلدرچین و کبک و همچنین رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان بلدرچین کشور در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: وضعیت کار خراب است چون جنس ها گران است و از وقتی که ارز آزاد شده جنس ها گران شده و از سوی دیگر به دلیل تورم حاکم بر کشور، خریدار کم است. بنابراین تولید ما نیز به تبع کم شده است و مشکلات برای کلیه فعالان صنعت طیور از جمله پرورش دهندگان بلدرچین بیشتر از گذشته شده است.

با آزاد سازی کامل نهاده های مورد نیاز صنعت طیور، قیمت هر کیلوگرم بلدرچین برای مصرف کننده ۱۵۰ هزار تومان تمام می شود

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید بلدرچین در کشور به بیش از نصف کاهش یافته است

بافکار در پاسخ به این سوال که چقدر تولید کم شده است، گفت: در حال حاضر تولید از نصف هم بیشتر کم شده است. البته این کاهش تولید تنها مربوط به بلدرچین نیست و به طور کلی تولید طیور ایران با کاهش مواجه شده است.

بر اساس این گزارش بحث عرضه نهاده با ارز دولتی به صورت خاص و به طور ۱۰۰ درصدی برای مرغ عملیاتی می شده است و به این ترتیب بخشهایی مانند پرورش بلدرچین، کبک، بوقلمون و غیره تنها بخشی از نهاده های خود را به صورت دولتی دریافت می کردند و مابقی نیاز خود را از بازار آزاد تامین می کردند. با این وجود به گفته فعالان این بخش همان تخصیص ناقص نهاده دولتی نیز بخش بزرگی از مسائل پیش روی تولید کنندگان را رفع می کرده است و حال با حذف نهاده دولتی از سیستم تولید بخش طیور هزینه های تولید برای این فعالان نیز به شدت بالا رفته است. به طوری که بافکار تولید کننده بلدرچین و کبک در این خصوص به بازار گفت: درست است که سهمیه نهاده دولتی ما مانند تولیدکنندگان مرغ به صورت صد درصدی نبود اما به طور متوسط ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز را با قیمت دولتی در اختیار ما قرار می دادند و ۵۰ درصد مابقی را از بازار تهیه می کردیم. اما همین مقدار سهمیه دولتی خود کارساز بود.

کشورهای عربی اطراف از ترکیه بلدرچین خریداری می کنند اما وقتی بحث ایران به میان می آید به بهانه هایی همچون شیوع آنفولانزا در واحدهای پرورشی از خرید امتناع می کنند

کشورهای عربی به عنوان اصلی ترین خریداران بلدرچین ایران به بهانه شیوع آنفولانزا از ایران خرید نمی کنند

وی افزود: در واقع با توجه به میزان نهاده دولتی که تا پیش از این در اختیار ما قرار می گرفت قیمت محصولات ما برای مصرف کننده مناسب تمام می شود اما الان با آزاد سازی کامل نهاده های مورد نیاز، قیمت هر کیلوگرم بلدرچین برای مصرف کننده ۱۵۰ هزار تومان تمام می شود.

بافکار خاطر نشان کرد: به این ترتیب طی ۲ تا ۳ ماه اخیر بنده شخصا به عنوان یک تولید کننده کشور، روزانه حدود ۴۰ میلیون تومان ضرر می دهم این در حالی است که تولید واحد تولیدی خود را که تا پیش از این بیش از ۲ تن بوده به یک تن رسانده ایم.

وی همچنین در خصوص دلایل به صفر رسیدن صادرات بلدرچین ایران گفت: قبلا به کشورهای عربی اطراف صادرات داشتیم اما اخیرا به بهانه های واهی از خریداری کردن محصولات ما خودداری می کنند و خرید نمی کنند، به این ترتیب صادرات به صفر رسیده است.

بافکار افزود: در واقع کشورهای عربی اطراف الان از ترکیه خریداری می کنند اما وقتی بحث ایران به میان می آید به بهانه هایی همچون شیوع آنفولانزا در واحدهای پرورشی ما از خرید امتناع می کنند.

با حذف ارز دولتی هر کیلوگرم گوشت بلدرچین برای مصرف کننده ۱۵۰هزار تومان تمام می شود

کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده تخم بلدرچین حدود ۳۸ درصد از کل تولید جهانی را بر عهده دارد

چین در صدر تولید جهانی تخم بلدرچین

تقاضای نسبتا بالایی در بازارهای جهانی برای تخم بلدرچین وجود دارد. با این وجود بر اساس تحقیقات منتشر شده از سوی AgroTimes اگرچه گوشت بلدرچین محبوبیت بالایی در اتحادیه اروپا دارد اما در اکثر کشورهای آسیایی محبوبیت تخم بلدرچین بیش از گوشت آن است. به همین دلیل تولید و عرضه تخم بلدرچین در استرالیا، کانادا، هند، پاکستان، بنگلادش و برخی کشورهای دیگر به سرعت در حال رشد است، اگرچه حجم کلی آن هنوز کم است.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور چین بزرگترین تولید کننده تخم بلدرچین بوده است و ۱۸۴ میلیارد عدد تولید داشته است. به این ترتیب حدود ۳۸ درصد از کل تولید جهانی تخم بلدرچین را به خود اختصاص داده است. گفتنی است در این بخش کشور برزیل و ایالات متحده در جایگاه دوم و سوم دنیا قرار دارند. نکته جالب توجه اینکه بر اساس گزارش AgroTimes دو کشور درگیر جنگ یعنی اوکراین و روسیه نیز از جمله بزرگترین تولیدکنندگان تخم بلدرچین اروپا هستند.

اقدامات سطحی وزارت جهاد کشاورزی دیگر فایده ای ندارد و قطعا شرایط صنعت طیور کشور در زمستان پیش رو نسبت به همیشه بدتر خواهد شد

آینده تاریکی در انتظار صنعت طیور کشور است

با این وجود به گفته فعالان این بخش، وضعیت تولید تخم بلدرچین کشور نیز مانند گوشت آن چندان مساعد نیست. به طوری که بافکار تولیدکننده بخش در این خصوص گفت: تخم بلدرچین با تخم مرغ فرق می کند چون محصولی است که مانند تخم مرغ خریدار ندارد و به اصطلاح هر جایی استفاده نمی شود. بلکه به صورت استثنایی و مثلا برای مصارف دارویی و به دلیل مقوی بودن آن مصرف می شود. با این وجود تولید تخم بلدرچین در کشور داریم اما مصرف آن در کشور کلا کم است.

وی افزود: اگرچه مصرف تخم بلدرچین و تخم کبک به صورت کلی در بازار کمتر از تخم مرغ رایج است اما الان هیچ گونه تخم مازادی در بازار نداریم و هر آنچه تولید می شود تقریبا در بازار به فروش می رسد.

بافکار افزود: البته روال بر این گونه است که با اوج گرفتن شیوع کرونا و سویه های جدیدی که در کشور شایع می شود، مصرف بلدرچین و تخم بلدرچین در کشور افزایش پیدا می کند چون به اصطلاح بلدرچین طبع گرمی دارد و برای بدن بسیار مقوی است.

این فعال بخش طیور در پایان خاطر نشان کرد: به طور کلی وضعیت تولید در هیچ حوزه ای خوب نیست و در آینده نزدیک مردم بسیار متضرر می شوند. در واقع وزارت جهاد کشاورزی می داند که منِ تولید کننده در حال ضرر هستم و اعلام کرده برای گرفتن تسهیلات مراجعه کنیم اما این اقدامات دیگر فایده ای ندارد و آینده طیور به طور کلی در زمستان امسال بسیار بد خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۸٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha