۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
آیا یارانه ها قدرت خرید مردم را افزایش می دهد؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

آیا یارانه ها قدرت خرید مردم را افزایش می دهد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه یارانه قدرت خرید تمام مردم را افزایش نداده است، گفت:یارانه موجب افزایش قدرت خرید سه دهک ضعیف جامعه و کاهش فاصله طبقاتی می شود.

به گزارش بازار، سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه یارانه قدرت خرید همه مردم را افزایش نداده است، گفت: پرداخت یارانه ۴۰۰هزارتومانی موجب افزایش قدرت خرید درآمد سه دهک ضعیف جامعه و قدرت خرید آنها و کاهش فاصله طبقاتی می شود.

وی افزود:سه دهک محروم جامعه، عمدتا تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. به عنوان مثال، یک خانواده ۴ نفره حدود ۱.۱۲۰.۰۰۰تومان مستمری ماهانه دارند در حالیکه در طرح جدید، نفری۴۰۰ هزارتومان یعنی ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان یارانه آنها است البته با کسر یارانه نقدی و معیشتی (۴۵هزارتومان و ۵۵ هزارتومان) که قبلا دریافت میکردند افزایش درآمد ۱.۲۰۰.۰۰۰تومان خواهد بود؛ یعنی دریافتی این عزیزان به طور متوسط بیش از مستمری ماهانه شان است و نسبت به کل درآمد بطور متوسط ۸۰درصد افزایش یافته است که این رقم بیشتر از تورم رسمی کشور است.
میر تاج الدینی افزود:هرچند هنوز درآمد و مستمری ماهانه این قشر ضعیف جامعه تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارد و از سوی دیگر بیشترین تورم در سبد مواد غذایی است و معیشت اقشار کم درآمد جامعه را تحت تاثیر بیشتر قرار می دهد، از این رو لازم است دولت از راه های مختلف از جمله توزیع بسته های حمایتی برای گروه هدف، آنها را مورد حمایت مستقیم قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: موضوع اصلی در این مصاحبه توجه به نابرابری درآمدی در کشور است که روش قبلی یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شکاف بیشتر بین دهک های درآمدی جامعه شده بود و در ۴سال گذشته ارز۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی به وارد کنندگان اختصاص می یافت تا این کالاها با قیمت ارزان به دست مردم برسد اما انحرافات گسترده در زنجیره واردات تا توزیع سبب شد این هدف محقق نشود بلکه موجب رانت، فساد و قاچاق شود و شکاف طبقاتی هم روز به روز بیشتر می شد و ضریب جینی در آمار رسمی آن دوره به خوبی آن را نشان می دهد.

وی گفت:در دولت سیزدهم، هدف اصلی از برنامه، اصلاح فرآیند توزیع یارانه ها، آشکار سازی یارانه پنهان، عدالت در توزیع یارانه کالاهای اساسی است. بررسی بعضی از مراکز پژوهشی نشان می دهد که یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی سبب افزایش قدرت خرید اقشار کم درآمد در جامعه می شود و نتیجه آن در شاخص ضریب جینی معلوم خواهد شد. فاصله طبقاتی و نابرابری درآمد اقشار جامعه از مشکلاتی است که با عدالت اقتصادی جامعه سازگار نیست.

میر تاج الدینی بیان کرد:متاسفانه سیاست های اقتصادی این شکاف طبقاتی عمیق را حل نکرده است و بیشترین درآمدها نصیب دهک های بالا است. سیاست های اقتصادی باید این معضل را حل کند تا به عدالت اقتصادی نزدیک شویم و تعداد افراد در خط فقر کاهش یابد این کار حداقل در توزیع یارانه ها که در یارانه کالاهای اساسی به اندازه یک، چهارم بودجه کل کشور است باید انجام پذیرد و در سایر موارد، یارانه های پنهان از جمله یارانه حامل های انرژی بیش از بودجه کل کشور است البته هنوز سیاست روشنی، مجلس و دولت اتخاد نکرده است و بی عدالتی و تبعیض در استفاده از آنها موج می زند.

وی افزود:براساس بررسی این مرکز پژوهشی، شاخص ضریب جینی در نتیجه اصلاح توزیع یارانه کالا های اساسی به نفع اقشار پایین جامعه خواهد بود. متاسفانه در گذشته توزیع ارز۴۲۰۰تومانی سبب شد، پولدار ها پولدارتر و فقراء فقیرتر شدند و ضریب جینی به شدت افزایشی شد؛ ضریب جینی یکی از شاخص های سنجش نابرابری درآمد جامعه است بااین شاخص معلوم می شود هردهک از جامعه، چه سهمی از درآمد جامعه را داراست؛ بیش از این کمترین رقم ضریب جینی در کشور ما مربوط به سالهای پس از اجرای هدفمندی یارانه ها بود که به حدود ۰/۳۷ رسید لکن این ضریب با توقف هدفمند سازی از سال۹۲ روند افزایشی پیدا کرد و تا ۰/۴۰ رسید.

میرتاج الدینی گفت:سخن ما این است که ادامه پرداخت یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی چه در قالب یارانه نقدی یا یارانه کالائی موجب کاهش نابرابر درآمدی و شاخص ضریب جینی خواهد بود البته مشروط به اینکه تورم جامعه نیز کنترل شود و یا سالانه به میزان یارانه ها هم افزوده شود تا مثل یارانه ۴۵هزارتومانی کم ارزش نشود زیرا کاهش ضریب جینی هرچند خوب و شکاف طبقاتی را کمتر میکند ولی همیشه ملازم با افزایش قدرت خرید نیست بلکه کاهش ضریب جینی همزمان با کنترل تورم کارساز خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در مصاحبه قبلی هم گفته بودم و بارها به این نکته تاکید کرده ام که مجلس در این خصوص کوتاه نخواهد آمد، معیارهایی که برای قطع یارانه شهروندان جامعه دیده اند معیارهای درست و عادلانه نیست و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی هنوز به دستور رئیس جمهور عمل نکرده اند.

ایشان گفته اند باید یارانه به ۹ دهک جامعه پرداخت شود ولی وزارت مربوطه به آن عمل نکرده است بسیاری از افراد در جامعه هستند که هنوز یارانه آنها وصل نشده است و به ناحق قطع شده است که ما این موضوع را تا مرحله سوال از وزیر مربوطه و بررسی میدانی پیش خواهیم برد؛ هم کسانی که یارانه آنها به ناحق قطع شده است باید وصل شود و هم کسانی که تازه ثبت نام نکرده اند در صورت حائز شرائط بودن یارانه آنها باید وصل شود.

کد خبر: ۱۶۷٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیزاده IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      0 0
      خدا را شکر که انسان منصف پیدا شد و درد مارا فهمید خدا حفضتان کند متشکرم
    • GB ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      3 0
      خیر کرایه ماهی دومیلیون کمتر نداریم برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومن گوشت کیلویی ۲۰۰ هزار تومن پنیر ۵۰ هزار تومن وروغن ۳۰۰ هزار تومن چطوری میشه قدرت خرید رو بالا برد بیکاری وحقوق ناچیز چطوری قدرت خرید رو بالا میبره خودتون میدونی دیگه حرفهای مفت چیه می‌زنید
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      2 0
      بله خیلی کاهش طبقاتی شده من از طبقه اول دارم میرم زیرزمین خجالت بکشید با این مزخرفاتتون اون یارانه ۴۵هزاتومانی و ۵۵هزارتومانی و هم دارید با طرح کالابرگ میگیرید آزمون ۳۰۰هزار تومان گذاشتید رو یارانه ها قبلی همه چیز و چند برابر ارزشش گران کردید حالا هم کالابرگ و میخواید بدید یعنی در کل مردم ضعیف و ضعیف ترکردیر اون یارانه های قبلی هم حذف چطور این حرفا رو میزنید خیلی بی وجدان هستید که اینجور میگید همش به سود دولت شده هیچ کمکی به ما نشده
    • محمود صالحی DE ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      سلام بنده سرپرست خانوار 5نفری هستم نابینا وناشنوا یارانه1میلیون465هزارتومان واریز میشه برام...روغن1میلیون خرده ای هست برنجبالای400 آیا بااین مبلغ چطوری بتونم خرج خانواده مو تأمین کنم هیچ توانایی ندارم از دولت میخام یارنه هاروافزایش بده تابتونم خرج خانواده مو تأمین کنم
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      یارانه رو نقدی بپردازید لطفا
    • امیدرضازندی IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      1 0
      خدائیش یارانه خیلی ها الکی قطع شده هرجاهم میری کسی جوابگو نیست این انصافه.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      اقا سید عزیز 300 الی 400 تومن یارانه بدرد هیچ کس با این وضعیت گرونی نمیخوره الته شاید دولت هم قدرت لیشتری نداشته باشد ولی بازار خیلی تو هم
    • جانباز IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      سید آقا . ممنون که نقدی میدهید . اما معوقه یک ماه من مسدوده .
    • سراج IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      یارانه نقدی قطع کنید کوپن بدید قدرت خرید بازار هم بهتر می شه
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      ب فکر فقیر فقرا باشید امیده ما همون یارانه س هرماه منتظره یارانه ایم هزارتامشکلات داریم کالا ب چه دردمیخوره نقدی بدید خواهشن دوتا بچه مدرسه دارم پوله سرویس از یارانه میدیم یه ماه دیگه مدرسه هاشروع میشن ماچیکار کنیم واقعا درآمدمون کمه مستاحریم