۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
اقتصادی شدن پرورش شتر مرغ نیازمند رونق گرفتن فرآوری است| ضرورت نگاه صادرات محور در بخش دامپروری
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:

اقتصادی شدن پرورش شتر مرغ نیازمند رونق گرفتن فرآوری است| ضرورت نگاه صادرات محور در بخش دامپروری

بیرجند- مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اقتصادی شدن پرورش شتر مرغ نیازمند رونق گرفتن فرآوری است، گفت: نگاه صادراتی در تولید محصولات دامی خراسان جنوبی ضرورت دارد.

محمد اصغر زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: خوشبختانه تاکنون در خراسان‌جنوبی موردی از تب کریمه کنگو مشاهده نشده است که نشان از مراقبت‌های بهداشتی مردم است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در دهه اول محرم بیشتر هیئت‌ها از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کردند، بیان‌کرد: این در حالی است که در دهه اول محرم هزار و ۸۰۰ رأس دام سبک و سنگین ذبح شده است.

ذبح هزار و ۸۰۰ رأس دام در دهه اول محرم

اصغرزاده با اشاره به اینکه از هزار و ۸۰۰ رأس دام تعداد ۲۸ نفر شتر بوده است، ادامه‌داد: در راستای حفظ سلامت مردم میزان ۳۰۰ کیلو گوشت غیر قابل مصرف از چرخه خارج شد.

وی اظهارکرد: بارها و بارها گفته‌ام با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و وضعیت اقلیمی خراسان جنوبی در حوزه دامپروری سود اقتصادی و اقدام مطلوب پرورش شتر و شتر مرغ است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه دام دهه‌های آینده شتر و شتر مرغ است، گفت: برای پرورش گاو ما مجبور به وارد کردن علوفه هستیم و پرورش آن آب زیادی مصرف می‌کند.

اصغر زاده با اشاره به اینکه خوراک مورد نیاز شتر در طبیعت خراسان‌جنوبی وجود دارد، اظهارکرد: اما برای اقتصادی شدن پرورش شتر و شتر مرغ باید به سمت فرآوری برویم که در حال حاضر در این زمینه خلاءهایی وجود دارد.

و گفت: در خراسان جنوبی پرورش و تولید محصولی موفق می‌شود که پایه صادراتی داشته باشد در حالی که در بسیاری از موارد نگاه ما در بخش تولید نهایت ملی و کشوری است.

کشتارگاه اختصاصی شترمرغ در بجد

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در تولید محصولات دامی باید نگاه صادراتی داشته باشیم، اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی ما یک کشتارگاه اختصاصی ویژه شترمرغ در منطقه بجد داریم که یک ظرفیت بسیار مطلوب محسوب می شود.

اصغر زاده بیان کرد: اگر ما به دنبال پرورش شتر مرغ هستیم باید به فکر فرآوری، استفاده از چرم و استحصال روغن آن و ... نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه اتمام پروژه آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور نیاز به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، گفت: در صورت اتمام این پروژه، آزمایشگاه تخصصی شرق مرجع تخصصی تشخیص بیماری‌های شتر در خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۷٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن دهقانی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      0 0
      شعر سعدی