۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
تسهیل صادرات مستلزم رایزنی در سطوح بالای سیاسی | بخش خصوصی؛ کلید ثبات بازار داخلی
بازار گزارش می دهد؛

تسهیل صادرات مستلزم رایزنی در سطوح بالای سیاسی | بخش خصوصی؛ کلید ثبات بازار داخلی

به گفته کارشناسان، نباید به بهانه تنظیم بازار به یکباره صادرات محصولات کشاورزی ممنوع شود و دولت به جای مداخله دستوری در اقتصاد باید بگذارد بخش خصوصی با عرضه مستقیم کالا در بازار قیمتها را تثبیت کند.

ام البنین بلوردی؛ بازار: کارشناسان می گویند همان میزان که تولید کالاها و محصولات مختلف از جمله محصولات کشاورزی مهم است بحث بازارسازی و عرضه محصولات در بازارهای داخلی و همچنین بازارهای خارجی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است. این در حالی است که بازارسازی و توسعه بازارهای هدف خارجی خود مستلزم فراهم شدن یکسری زیرساختهای اساسی است. با این وجود صادرکنندگان محصولات کشاورزی کشور سال ها است با موانع و چالش های بسیاری در این حوزه دست و پنجه نرم می کنند.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در بحث صادرات همه محصولات مسائلی وجود دارد و در وهله ما باید تکلیف خود را روشن کنیم که آیا میخواهیم صادرات داشته باشیم یا خیر. اگر قرار است صادرات داشته باشیم باید از آن حمایت کنیم و بنابراین به هر ترتیبی نمیتوانیم یکدفعه به دلیل تلاطم های قیمتی که در بازار به وجود می آید، به یکباره صادرات را ممنوع کنیم.

با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی می توان بازار را اشباع و ممنوعیت های صادراتی را ریشه کن کرد

برای تثبیت قیمتها در بازار داخل به بخش خصوصی اعتماد کنید

رشید فرخی می گوید: مساله اینجا است که ما هنوز درگیر این هستیم که هر سال به بازار ورود کنیم و بتوانیم بازارهای داخلی را بوسیله عرضه مستقیم اشباع کنیم تا این ممنوعیت ها از کشور ریشه کن شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت می گوید: فقط یک راه را یاد گرفته ایم؛ مداخله دستوری در اقتصاد! هیچ فرقی نمی کند این مداخله ها می تواند در قالب خرید تضمینی باشد، می تواند دخالت در قیمت گذاری و یا اعمال محدودیت های صادراتی باشد، اینها همه به صادرات ما لطمه میزند.

رشید فرخی معتقد است: این صادرات ها کارنامه های ما برای بازارهای صادراتی است و کشورهای دیگر اگر به شکلی که ما تعهد کرده ایم نتوانیم تعهدات خود را عملی کنیم و به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای آنها خالی از محصولات ما شود مطمئنا در لیست سیاه قرار می گیریم. کما اینکه در سال ۹۷ این اتفاق افتاد.

وی با اشاره اینکه در امر صادرات خرما مشکلی نداریم گفت: باز هم تاکید می کنیم به شرطی که تکلیف مشخص شود که آیا ارز حاصل از صادرات میخواهیم یا خیر. اگر جواب مثبت است حتما باید کشوری صادراتی باشیم اما مداخله دستوری نمیتواند ملاک عمل باشد برای اینکه قیمتها را تثبیت کنیم.

رشید فرخی در پاسخ به این سوال که راهکار ثبیت قیمتها در بازار داخل چیست، گفت: مثل چند سال اخیر که هر موقع وزارت جهاد بخش خصوصی را خواست این بخش ورود کرد و بازار رامتعادل کرد و همانطور که انجمن خرما ماه رمضان وارد شد و بازار را به تعادل رساند، باز هم در تمام سالهایی که صادرات را ممنوع کرده بودند هم می توانستند با کمک بخش خصوصی ثبات را بر بازار حاکم سازند. در نتیجه ما مشکلی نداریم جز اینکه بخش دولتی مداخله نکند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم دولت بخش خصوصی و به خصوص تشکل مربوطه را چه در حوزه تولید و چه صادرات در تصمیم گیری ها دخیل کند، افزود: به عنوان مثال اتاق بازرگانی هنوز هم فقط مشاور سه قوه است و هیچ کاری به عنوان کار اجرایی ندارد. در حالیکه باید به آن مسئولیت داده شود و بخش خصوصی احساس کند که در تصمیم گیری ها دخیل است.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در خصوص اصلی ترین مبداهای صادراتی خرمای کشور نیز اظهار داشت: بعد از تحریم ها بنا بر سیاست هایی که دولت در نظر گرفته بود، بازارهای هدف را تغییر دادیم و بنابراین در حال حاضر تولیدات ما غالبا به کشور های حوزه CIS و همینطور کشورهای آسیای جنوب شرقی و هندوستان ارسال می شود و مقداری هم به اروپا می فرستیم.

برای رفع مساله قرنطینه ۲ماهه چین، پیشنهاد داده ایم دولت چین قبول کند قرنطینه در کشور مبدا یعنی در ایران صورت بگیرد

چین بازار خوبی برای صادرات خرما ایران است به شرطی که قرنطینه ها رفع شود

در حالی که چندی پیش ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از عقد توافق با روسیه و چین برای افزایش بیشتر صادرات محصولات کشاورزی خبر داده بود، رشید فرخی در پاسخ به این سوال آیا خرما هم قابلیت قرار گرفتن در این لیست صادراتی را دارد یا خیر، گفت: قطعا خرما هم می تواند در لیست صادراتی به این دو کشور قرار بگیرد کما اینکه با روسیه الان کار می کنیم و همکاری ما خوب است.

وی ادامه داد: چین هم می تواند بازار بسیار خوبی برای ما باشد به شرط اینکه برخی از مسائل مثل بحث قرنطینه رفع شود. البته چند بار از طرف انجمن خرما با اتاقهای بازرگانی چین صحبت کرده ایم و دولت و وزارت امور خارجه باید کمک کند تا بحث قرنطینه به نحوی حل شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی انجمن برای رفع مشکل قرنطیه محصول خرما چیست، گفت: در ابتدا باید بدانید که قرنطینه کشور چین برای برخی از محصولات دو ماهه است و معمولا در یک کشور ثالث مثل هنگ کنگ صورت می گیرد. ما پیشنهادات داده ایم اقداماتی مثل خواهر خواندگی انجام دهند و یا اینکه دولت چین قبول کند قرنطینه در کشور مبدا یعنی در ایران صورت بگیرد. البته باید مذاکرات در سطح بالای سیاسی انجام شود که این موارد بتوانند تسهیل شود.

با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل، صادرات محصولات کشاورزی دیگر صرفه اقتصادی ندارد و کشورهای دیگر از این امر استفاده کرده اند و در کشورهای مقصد انبار گرفته اند

گرانی هزینه های حمل و نقل و رفع تعهدات ارزی؛ اصلی ترین مشکلات صادرکنندگان بخش کشاورزی است

بر اساس این گزارش، بحث صادرات محصولات کشاورزی به طور خاص به قدری با موانع و مشکلات همراه است که برخی صادرکنندگان یا میزان صادرات خود را کاهش داده اند و یا حوزه کاری خود را به سمت صادرات محصولات و کالاهایی غیر از محصولات کشاورزی سوق داده اند.

یکی از این صادرکنندگان «سینا تقی زاده» است که در شرایطی که پیش از این حوزه اصلی فعالیت خود را بر صادرات محصول پسته بنا گذاشته بود الان بیشتر در دیگر حوزه های صادراتی فعال است و به صورت محدود نیز صادرات محصول پسته را انجام می دهد. وی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: به دلیل قیمت ها که دیگر برای صادرات رقابتی نیست، صادرات را کاهش داده ایم و در عوض در دیگر حوزه ها ۹ قلم کالای صادراتی داریم.

تقی زاده افزود: علاوه بر اینکه قیمت بازار داخلی دیگر با بازارهای بین المللی رقابتی نیست و از سوی دیگر به دلیل رکود جهانی، همچنین بحث گرانی حمل و نقل و هزینه های مالی صادرات پسته را کاهش داده ایم.

وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که در بحث صادرات هزینه حمل و نقل داخلی با بین المللی یکی شده است؛ به این معنا که گویی ۲ بار هزینه حمل و نقل می پردازیم.

تقی زاده افزود: از سوی دیگر شرایط نگهداری محصولات کشاورزی روز به روز سخت تر می شود و اگر بخواهیم مقادیر کم هم به جاهای مختلف ارسال کنیم با توجه به افزایش هزینه های حمل دیگر صرفه اقتصادی ندارد و کشورهای دیگر از این امر استفاده کرده اند و در کشورهای مقصد انبار گرفته اند.

این صادر کننده با بیان اینکه ایران نیز در کشورهای مختلف سرمایه گذار دارد اما این سرمایه گذاری ها به صورت محدود و کم است، افزود: از سوی دیگر مشوق های صادراتی به خوبی اعمال نمی شود و از همه مهمتر بحث تعهد ارزی است که کمر صادرکنندگان را شکانده است؛ یعنی بدترین بلایی که می توانند سر صادر کننده بیاورند همین تعهد ارزی است.

کد خبر: ۱۶۷٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha