۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مرکبات مازندران و رویای سفر به دور دنیا؛ این بار به کام چینی‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

مرکبات مازندران و رویای سفر به دور دنیا؛ این بار به کام چینی‌ها

ساری- مرکبات مازندران درحالی رویای سفر به دور دنیا را با چین و ماچین آغاز کرده که هنوز ماجرای برگشت محموله ها از هند فراموش نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند ماهی به فصل برداشت مرکبات و سفر دور دنیای دردانه‌های باغات مازندران باقی است و تجار و تولیدکنندگان در تلاش هستند تا امسال با همت دولت و دستگاه‌های متولی، صادرات به دور دنیا از جمله چین را در برنامه قرار دهند.

مازندران سالانه بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات تولید می‌کند و طی سال‌های گذشته هربار برنامه ریزی صورت گرفته به شکست منجر شد و بخش عمده‌ای محصولات در داخل مصرف و مابقی یا ضایعات شد و یا به معدود کشورهایی روانه شده است.

سال قبل برگشت مرکبات از بازار هندوستان به برند مرکبات ایران و شمال لطمه زیادی زد و کیوی کاران و سورتینگ داران مازندران از این برگشت محموله، خسارت‌های زیادی دیدند و همچنان تاوان این خسارت را می‌پردازند.

امسال قرار است ضمن رفع گلوگاه‌های صادراتی مرکبات به هندوستان بازارهای جدیدی از جمله چین نیز تصاحب و کسب شود و باید ببینیم آیا نوبرانه های مازندران کام چشم بادامی‌ها را شیرین می‌کند یا خیر.

بخش خصوصی با چنگ و دندان ارز وارد می‌کند

عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در سال جاری ۳۹۰ هزار تن کالا به کشورهای مختلف صادر کردیم که ۳۴ درصد رشد ارزی داشته است، افزود: بخش خصوصی با چنگ و دندان ارز وارد کشور می‌کند و دولت باید از این بخش حمایت کند.

رویای سفر دور دنیای مرکبات مازندران| کام چینی‌ها شیرین می‌شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخشی از کالاها را نمی‌توانیم صادر کنیم، افزود: تاجران مجبورند این کالاها را به قیمت پایین بفروشند و این کالاها اکنون در انبارها مانده است و سبب ضرر فعالان اقتصادی شده است.

وی مهمترین مشکل فراروی صادرات محصولات را حمل و نقل بیان کرد و گفت: حمل ونقل هزینه‌های گزافی روی دوش تاجران و صادرکنندگان می‌گذارند و باید این مسئله را حل کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با عنوان اینکه ظرفیت صادراتی استان مازندران بیش از یک میلیارد دلار است، افزود: بخش خصوصی برای صادرات آمادگی دارد و باید مشکلات فراروی از جمله حمل ونقل و تعهدات ارزی برداشته شود.

مهاجر باتاکید بر اینکه بستر صادرات به کشورهای حاشیه و همسایه را فعال کنیم، گفت: اگر برجام به سرانجام برسد، صادرات راه خود را پیدا می‌کند.

همچنین محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار حمل ونقل مرکبات برای صادرات را از جمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: اکنون برای صادرات در زمینه حمل ونقل آرامش و ثبات نداریم.

وی با اظهار اینکه باید در حوزه حمل ونقل به آرامش نسبی برای تجارت برسیم، اظهار داشت: ترکیه از ما در تولید مرکبات قوی‌تر نیست اما از نظر حمل و نقل بسیار قوی‌تر از رقبایش عمل می‌کند و توانسته بازار به نسبت بهتر و بیشتری از ما در بازارهای منطقه به ویژه روسیه کسب کند.

ترکیه از ما در تولید مرکبات قوی‌تر نیست اما از نظر حمل و نقل بسیار قوی‌تر از رقبایش عمل می‌کند و توانسته بازار به نسبت بهتر و بیشتری از ما در بازارهای منطقه به ویژه روسیه کسب کند

وی با بیان اینکه بیشتر مشکلات فعالان اقتصادی و تاجران محصولات باغی نبود زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب در زمینه حمل ونقل است، افزود: باید در این زمینه به آرامش نسبی دست یابیم.

شعبانی یادآور شد: مازندران در زمینه کیوی ظرفیت بالایی دارد که می‌تواند بازارهای اروپایی را فتح کند و اگر در زمینه بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل اقداماتی صورت گیرد می‌توان به اهداف دست یافت.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران میزان تولید مرکبات در استان را بیش از ۲.۷ میلیون تن ذکر کرد و گفت: برای رسیدن به بازارهای هدف با مشکل حمل ونقل روبرو هستیم.

تبادل پول و نبود کنسرسیوم صادراتی از مهمترین مشکلات و چالش‌های فراروی صادرات محصولات کشاورزی در مازندران محسوب می‌شود و این مسئله تجار مازندرانی را ترغیب می‌کند تا کالاهایش را از دیگر استان‌ها روانه بازارهای مقصد کند.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اظهار اینکه مازندران محور صادرات است، افزود: تبادل پول را از جمله دغدغه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ذکر کرد و گفت: باید این دغدغه و نیاز رفع شود.

رویای سفر دور دنیای مرکبات مازندران| کام چینی‌ها شیرین می‌شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به بحث استانداردهای بین المللی در استان توجه خوبی شده است، راه اندازی سورتینگ و پایانه‌های صادراتی را از جمله اقدامات و ظرفیت‌های صادراتی بیان کرد و گفت: برای توسعه صادرات نیازمند راه اندازی کنسرسیوم صادراتی هستیم.

استاندار مازندران با اظهار اینکه رقبای تجاری قوی داریم، گفت: اگر بازار چین را در حوزه صادراتی در اختیار گیریم دیگر نیازی به دیگر کشورها نیست.

مازندران باید هاب صادراتی شود

حسینی پور با عنوان اینکه مازندران را به هاب صادراتی کشور تبدیل کنیم، گفت: برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب باید ریل، جاده و حمل ونقل هوایی را توسعه دهیم تا صادرکنندگان با دغدغه کمتری به فکر صادرات باشد.

با پیگیری‌های دولت مجوز صادرات مرکبات به چین گرفته شد و ورود به این بازار می‌تواند بخشی از دغدغه‌های تولیدکنندگان استان را مرتفع کند.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به بازار بزرگ چین در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مجوز لازم برای صادرات محصولات مرکبات، آبزیان و شیلات را گرفتیم و به زودی مجوز صادرات عسل نیز گرفته می‌شود.

وی افزود: با سفیر ایران در چین هماهنگی کردیم تا ارتباط لازم را برای صادرات محصولات به چین به استانداری و اتاق بازرگانی مازندران برقرار کند و اگر استان برای صادرات تعهدی می‌دهد نباید به دلیل مسائل داخلی آن را متوقف کند.

وی همچنین از دریافت مجوز صادرات مرکبات به چین گفت که به زودی نیز مجوز صادرات محصولات لبنی به چین دریافت می‌شود و این را هم نوید داد که به دنبال دریافت مجوز صادرات کیوی و سیب به چین هستیم.

مازندران از طریق دریای خزر و بنادر شمالی فرصت راه یابی به کشورهای منطقه را دارد و توجه به بازارهای اوراسیا و بازار بزرگی نظیر چین می‌تواند قصه ناکامی صادرات را در استان پایان بخشد. از این رو توجه به استانداردهای بین المللی و بازارهای هدف از جمله چین می‌تواند ورود کالاهای مازندران به مقصد را سهل و آسان کند تا دوباره ماجرای برگشت کیوی‌ها از هند تکرار نشود.

کد خبر: ۱۶۷٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha