۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
سد خداآفرین؛ به نام آذربایجان‌شرقی به کام اردبیل
بازار گزارش می‌دهد؛

سد خداآفرین؛ به نام آذربایجان‌شرقی به کام اردبیل

تبریز- با اینکه سد خداآفرین در استان آذربایجان شرقی قرار دارد ولی سهم ناچیزی از آب این سد دارد و بیشتر آب به استان اردبیل منتقل می شود.

بازار؛ گروه استان ها: سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد؛ این سد بطور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده‌است.

عملیات ساخت این سد در سال ۱۳۷۹ آغاز شده و در پانزدهم آذر سال ۱۳۸۷ به پایان رسیده است؛ در آن زمان با لحاظ دلار ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی برای ساخت این سد ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه شده که به گفته کارشناسان با قیمت های روز ارزش این سازه آبی امروز به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان می رسد.

هدف از احداث این سد مخزنی، ذخیره‌سازی آب و کنترل سیلاب‌های رودخانه ارس به منظور آبیاری ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و نیز تولید برق‌آبی بوده‌ است.

این سد شامل چهار توربین کاپلان (هر طرف دو عدد) جمعاً به قدرت ۲۰۰ مگاوات (هر کدام ۵۰ مگاوات) است که با سرعت ۱۶۶.۶۷ دور در دقیقه دوران می‌کند؛ ظرفیت تولید نیروگاه طرف ایران ۱۰۰ مگاوات است.

سد خداآفرین علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب آب از کشورمان، توان تولید انرژی برق سالیانه معادل ۵۵۰ گیگاوات ساعت را دارد

سد خداآفرین علاوه بر جلوگیری از خروج سالانه یک میلیارد مترمکعب آب از کشورمان، توان تولید انرژی برق سالیانه معادل ۵۵۰ گیگاوات ساعت (سهم هر طرف ۲۷۵ گیگاوات ساعت) را دارد.

اعتبار برآورد شده برای ساخت نیروگاه سد ارس نیز در دهه ۱۳۸۰ شمسی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که با قیمت های امروزی، ارزش آن به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می رسد.

پایاب سد خداآفرین نیز به عنوان بزرگترین طرح آب و خاک خاومیانه با هدف گسترش پوشش آبی در هزاران هکتار از اراضی دیم منطقه مغان و نیز بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب اجرایی شده است.

سد خداآفرین؛ به نام آذربایجان‌شرقی به کام اردبیل

در استان اردبیل آب کانال سد خداآفرین تا ارتفاع ۴۰۰ متر انتقال داده شده است

نماینده شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار افزایش تراز برخورداری از آب کانال سد خداآفرین در محدوده آذربایجان‌شرقی را خواستار شد.

در استان اردبیل، آب کانال سد خداآفرین تا ارتفاع ۴۰۰ متر انتقال داده شده است در حالی‌که در آذربایجان‌شرقی سقف تراز برخورداری از آب این کانال فقط ۳۰۰ متر است

حسین حاتمی افزود: در استان اردبیل، آب کانال سد خداآفرین تا ارتفاع ۴۰۰ متر انتقال داده شده است در حالی‌که در آذربایجان‌شرقی سقف تراز برخورداری از آب این کانال فقط ۳۰۰ متر است.

سهم ناچیز آذربایجان‌شرقی از آب سد خداآفرین

وی با انتقاد از سهم ناچیز آذربایجان‌شرقی از آب سد خداآفرین خاطر نشان کرد: با افزایش تراز انتقال سد خداآفرین تا ارتفاع ۵۰۰ متر، اراضی روستاهای دریلو و تاتار در فرا آب سد و مددلو و مقدّم شابنده در پایاب و هم‌چنین اراضی مستعد بخش آبش‌احمد در شهرستان کلیبر هم در عمق سد خداآفرین تحت پوشش قرار می‌گیرند.

سد خداآفرین؛ به نام آذربایجان‌شرقی به کام اردبیل

حاتمی در ادامه با اشاره به حجم پایین و فرسودگی مخازن آب شرب روستاهای خداآفرین، بر شتاب‌بخشی به طرح‌های آبرسانی این شهرستان خداآفرین تاکید کرد و گفت: یک‌هزا و ۶۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاها و قشلاقات شهرستان‌های خداآفرین و کلیبر تخصیص یافته است و آب شرب سالم برای ۲۲ روستای خداآفرین از طریق طرح در دست اجرای مجتمع آبرسانی آزادگان تامین خواهد شد.

نماینده خداآفرین در مجلس هم‌چنین اضافه کرد: با مشارکت ۳۰ میلیارد ریالی منطقه آزاد ارس، پمپاژ مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی تقویت می‌شود و به این ترتیب مشکل آب شرب شهرک خداآفرین نیز به زودی برطرف خواهد شد.

خداآفرین خود مشکل آب شرب دارد

علی‌اکبر نکونام فرماندار خداآفرین نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، از تعلل در اجرای طرح‌های آبرسانی گلایه کرد و گفت: هم‌اکنون ۹ روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود و طرح آبرسانی به سه روستا از این ۹ روستا، با وجود تخصیص اعتبار مورد نیاز، به علت تاخیر در روند اجرای عملیات، بهره‌برداری آن به تعویق افتاده است.

نیازمند ایجاد پمپاژهای متعدد ثانویه هستیم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی هم با اشاره به طراحی اولیه پوشش کانال سد خداآفرین تا تراز ۳۰۰ متر در محدوده شهرستان خداآفرین، در گفتگو با خبرنگار بازار تشریح کرد: به لحاظ فنی برای انتقال آب به بیش از تراز ۳۰۰ متر نیازمند ایجاد پمپاژهای متعدد ثانویه است که این مسئله مستلزم تامین اعتبار ویژه است.

به لحاظ فنی برای انتقال آب به بیش از تراز ۳۰۰ متر نیازمند ایجاد پمپاژهای متعدد ثانویه هستیم

یوسف غفارزاده خاطر نشان کرد: چنان‌چه اراضی مستعد در فرا آب، پایاب و عمق کانال سد خداآفرین شناسایی شود، مشکلی در تخصیص حق‌آبه آن از کانال این سد، وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار، مطالعه و اجرای آن در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

سد خداآفرین؛ به نام آذربایجان‌شرقی به کام اردبیل

کمبود برق عملکرد پمپاژها را مختل کرده است

وی مشکل اصلی تاخیر بهره‌برداری از طرح‌های آبی شرکت آب منطقه‌ای در خداآفرین را عدم تامین برق مورد نیاز پمپاژها عنوان کرد و افزود: کمبود برق عملکرد پمپاژهای این سازمان را مختل کرده است. به عنوان نمونه پمپاژ قارلوجه و پمپاژهای ثانویه کانال خداآفرین به علت افت ولتاژ جریان برق به سختی و با یک چهارم ظرفیت فعالیت می‌کنند و هم‌چنین پمپاژهای تازه تاسیس ابراهیم‌سمیع و کلاله مترصد تامین برق است که به بهره‌برداری برسد.

طرح آبرسانی آزادگان از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی در حال اجراست و با اجرای آن ۲۲ روستا از ۴۸ روستای شهرستان خداآفرین از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد

بزرگ‌ترین طرح آبرسانی آذربایجان شرقی در خداآفرین اجرا می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح آبرسانی آزادگان خبر داد و گفت: این طرح، بزرگ‌ترین طرح آبرسانی استان است که از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی در حال اجراست و با اجرای آن ۲۲ روستا از ۴۸ روستای شهرستان خداآفرین که در وضعیت قرمز آبی قرار دارند، از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

محمد خانی سپس اضافه کرد: افزون بر طرح آبرسانی آزادگان، ساخت منبع آب سه ردستای دیگر از قبیل روستاهای قارلوجه، باقراوغلی و جانانلو در شهرستان خداآفرین با مشارکت منطقه آزاد ارس و با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار و پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در حال ساخت است.

کد خبر: ۱۶۷٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ال IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      61 2
      چه فرقی میکونه ما همه ترک زبانیم و برادر.اردبیل .تبریز هیچ فرقی نولرد...فقط شما دنبال اختلاف انداختنید.بین ۲ برادر
      • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
        0 0
        برادر عزیز برای شما فرق نمیکنه ولی برای اهالی بدبخت قشلاقات خداافرین خیلی فرق میکنه
    • کوروش کبیر IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      45 1
      متنشو یجور تنظیم کردین انگار میخوایین تفرقه بندازین خب همیه سد ها همینجورین
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      25 7
      سدارس هم در آذربایجان غربی هست وبه کام آذربایجان شرقی.
    • تورک IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      34 0
      آب خودمون هست دوست داریم بدیم اردبیل ارومیه زنجان به کسی مربوط نیست
    • شیعه17 IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      30 0
      هیچ فرقی نمیکنه اردبیل هم از خودمونه تبریز اردبیل هیچ فرقی ندارن.زنده باد ایران اسلامی
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      10 1
      حاصل ونتیجه همه این سرمایه گذاریها را منطقه آزاددرظاهرووزارت اطلاعات درباطن صاحب شده وغارت میکند هیچ سود ملموسی برای مردم منطقه ندارد
    • بوکان IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      3 11
      سد شهید کاظمی بوکان بنام بوکان هیچ سودی برای بوکان ندارد وحتی برای اب اشامیدنی مشکل داریم چه برسه به کشاورزی....سودش واسه استان اذربایجان شرقی و دریاچه ارومیه ...این ناعدالتی در بیشتر غرب ایران به وفور پیدا میسه ...
    • علی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      33 2
      آذربایجان شرقی یا اردبیل هیچ فرقی نداره چشمت کور بشه دیگه بین تورکها تفرقه ننداز تبریزدن سلام لار اولسون اردبیل باشیمیزین تاجینا یاشاسین آذربایجان
    • رضا IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      26 0
      سد کرج و طالقان رو هم آبش رو میبرن تهران و کرجیا آب چاه استفاده میکنن بهتره بین کرج و تهران دعوا راه بندازین تا دو برادر تبریز و اردبیل یاشاسین آزربایجان یاشاسین تراختور
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      2 14
      سد آب خداآفرین باید به مناطق خود شهرستان های آذربایجان شرقی اختصاص یابد ...سهم استان آذربایجان شرقی فقط ۳۰۰ متر مکعب است مسئولان استان باید به فکری برای آب شهرستان خداآفرین باشند و بیشترین سهم را از آن خود کنند
    • اوکتای RU ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      30 1
      عب نداره اردبیل برادر بزرگتره ما هستن و بین ملت تورک هیچ فرقی وجود نداره که اب سد رو کدوم شهره تورک نشین مصرف کنه مهم اینه ملت تورک هر جا باشه خوشبخت بشه و دیگه گذشت دوره زمان این اختلاف انداختنها و بین تورک هیچ فرقی نداره اهل کجا باشه خاه اهل اردبیل یا تورکه کرکوک یا تورک چین یا توران یا روسیه یا اروپا باشه تورک تورکه جانم فدایه ملت تورک و ازربایجان و توران و در ضمن تورک تورکه و در بین تورکها مسله ای شیعه و سنی نداریم اصلا مذهب نمیتونه بین ما تورکها جدایی بندازه برادران تورک سنی ما در هر نقطه ای دنیا سروران و عزیزان و نور چشملن ما هستن یاشاسین تورک یاشاسین توران
    • امیرهوشنگ IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      16 0
      چرا سد استور در شهر میانه رو نام نبردی که نصف وسعت شهرستان هستش ولی یه قطره هم به شهرمان آبدهی ندارد ولی کام شهرهای شمالی را شیرین خواهد کرد
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      17 1
      یا شا سن ترک جماعتی
    • جاوید IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      1 0
      برادر عزیز منظورتون چیه مگه پایین دستش آذربایجان شرقی نیست یا اونم اردبیله از خدافرین بگیر تا اصلاندوز پایین دسته علاوه بر این اصل سد به بالا دستیشه شما نماینده عزیز بهتره اول کارشناسان رو بپرسین
    • Saeed US ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      12 0
      عاقل باشین این سخنان بوی اختلاف میده همه ترکیم و برادر
    • توحید محمودزاده(آ.غ/خوی) IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      9 2
      چه اشکالی دارد؟؟!!! آب زرینه رود و سیمنه رود از آ غربی میره به آ شرقی
    • امیر IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      14 0
      اردبیل و تبریز فرقی ندارد لطفا سعی نکنین بین ۲برادر دعوا بندازین چون به نفعتان نخواهد بود یاشاسین ترک یاشاسین تراختور
    • Mbndi DE ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      4 0
      هشیار باشید فاشیستا تمام تلاششونو میکنن بینمون تفرقه بندازن سلام بر اردبیل سلام بر برادران تورک