۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
افزایش «قیمت ساخت» معضل مسکن ملی | دولت فکر تورم را نکرده بود
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش «قیمت ساخت» معضل مسکن ملی | دولت فکر تورم را نکرده بود

سمنان- این روزها بحث مسکن ملی بسیار داغ است موضوعی که باعث شده انتقادات زیادی هم به سمت دولت روانه شود چرا که نزدیک به یک سال از دولت سیزدهم می گذرد و مردم استان هنوز یک واحد هم تحویل نگرفتند.

بازار، گروه استان‌ها: دولت سیزدهم به وعده سالی یک میلیون مسکن روی کار آمد سهمیه استان سمنان از این یک میلیون مسکن اما ۳۰ هزار واحد است که البته طی چهار سال ساخته و تحویل مردم خواهد شد موضوعی که بعد از یک سال روی کار آمدن دولت هنوز محقق نشده است.

مسکن ملی چند مانع بزرگ دارد که به نظر می‌رسد دولت فکرش را نکرده بود یک اینکه تورم آنچنان بالا برود که قیمت مسکن ملی با آنچه روز اول در نظر گرفته شده بود، زمین تا آسمان فرق کند در نتیجه مردم با دشواری برای ساخت و تسهیلات روبرو شوند و دوم عدم استقبال مردم.

سهمیه استان سمنان

استاندار سمنان با بیان اینکه ۳۰ هزار مسکن ملی در شهر جدید ایوان کی ساخته می‌شود و اگر این موضوع را کنار بگذاریم مجموع تعهد استان برای این مسکن ۳۰ هزار واحد طی چهار سال است، تاکید کرد: در ۱۹ شهر استان این خانه‌ها ساخته خواهد شد.

۳۰ هزار مسکن ملی در شهر جدید ایوان کی ساخته می‌شود

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه در روستاها نیز این طرح اجرایی شده است، تاکید کرد: بیش از ۴۶۰ هکتار زمین برای مسکن ملی آماده شده و از این بابت هیچ دغدغه‌ای در خصوص تأمین زمین وجود ندارد و حتی کار اجرای بسیاری واحدها آغاز و به زودی نیز به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه اولویت ساخت مسکن ملی پیمانکاران بومی هستند و باید از پیمانکاران در محدوده استان در ساخت و ساز استفاده شود، ابراز کرد: در این طرح زمین به صورت شناور یعنی اهدای تک نفره، چند نفره، ساخت گروهی، کارخانه‌ها و … نیز داده می‌شود تا تنوع ساخت بهتر و بیشتر باشد.

افزایش «قیمت ساخت» معضل مسکن ملی | دولت فکر تورم را نکرده بود


نام نویسی مردمِ داوطلب

استاندار سمنان همچنین اعلام کرد ۲۲ هزار متقاضی واجد شرایط دریافت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان وجود داشته و عملیات اجرایی احداث دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان نیز آغاز شده است از سوی دیگر در بحث مسکن روستایی نیز شاهد عملیات احداث یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی هستیم که به صورت میانگین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مردم اما استقبال از مسکن ملی را به آن صورت که دولت فکرش را می‌کرد، نداشتند دولت با تجربه بازار خودرو با خود اندیشید هر نوع طرحی که در آن نام مسکن باشد با سیل عظیم جمعیت متقاضی روبرو می‌شود زیرا تجربه بازار خودرو این را نشان می‌دهد و البته همین هم شد اما مشکل دقیقاً زمانی آغاز شد که مردم قرار بود ۴۵ میلیون تومان اولیه را بریزند که به یکباره ده درصد مردم باقی ماندند.

محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار متقاضی مسکن ملی در استان وجود داشت اما نزدیک به ۲۰ هزار نفر واجد شرایط بودند چرا که این مسکن نیاز دارد که افراد شرایط را هم داشته باشند، ابراز کرد: پس از بررسی تقاضاها در نهایت از سوی راه و شهرسازی استان سمنان و راه و شهرسازی شرق استان سمنان ۱۹ هزار و ۸۰۵ نفر متقاضی واجد شرایط دریافت مسکن در استان معرفی شدند.

بیش از ۴۶۰ هکتار زمین برای مسکن ملی آماده شده و از این بابت هیچ دغدغه‌ای در خصوص تأمین زمین وجود ندارد

حمیدی با بیان اینکه مشکل ما اینجا است که از این تعداد ۱۴ هزار نفر تشکیل پرونده دادند، گفت: تا خرداد ماه سال جاری چهار هزار و ۵۴۰ نفر نیز واریز وجه اولیه را انجام دادند که این نشان می‌دهد مردم بسیاری هنوز وجه خود را واریز نکرده و عملاً از دایره شمول خارجی می‌شوند لذا به این افراد بارها اطلاع رسانی شده که نسبت به واریز وجه اولیه و افتتاح حساب اقدام کنند تا بتوانند زمین دریافت کنند.

پیش بینی ها درست از آب در نیامد

اتفاقی که در استان سمنان رخ داده این است که دولت برای ۳۰ هزار خانه برنامه‌ریزی کرده اما پنج هزار نفر هم در استان سمنان واریز وجه نداشته‌اند یعنی به عبارت دیگر مردم یا غفلت کرده‌اند یا در میانه کار توان ساخت و پرداخت و … را ندیده‌اند که به عقیده کارشناسان بخش دوم این گزاره به واقعیت نزدیک تر است زیرا هیچ کسی نیست که دوست نداشته باشد خانه دار نشود.

وزیر راه و شهرسازی گره این ماجرا را باز کرد و روز گذشته گفت: هزینه ساخت هر متر مربع شش تا هفت میلیون با تورم امروز تمام می‌شود اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان برسد بخشی از مشکل رفع می‌شود که ما این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده‌ایم اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله و پلکانی است و بر اساس ۵۰ درصد از هزینه‌های درآمدی خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.

افزایش «قیمت ساخت» معضل مسکن ملی | دولت فکر تورم را نکرده بود


قیمت هایی که درست محاسبه نشده است

کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: تسهیلات ساخت مسکن در شهرهای استان سمنان نیز به این شکل است که وام در مرکز استان ۳۵۰ و در دیگر نقاط استان ۳۰۰ میلیون تومان است همچنین وام روستاییان ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

محمد باقری با اشاره به اینکه وزیر راه و شهر سازی ساخت هر متر خانه را شش تا هفت میلیون تومان عنوان کرده و این نشان می‌دهد که در همین یک سال اخیر چه میزان ساخت مسکن دشوارتر شده است زیرا سال گذشته در همین مواقع که میزان وام را در نظر می‌گرفتند، هر متر مربع ساخت خانه به اذعان دولتی‌ها نهایتاً سه میلیون تومان برآورد می‌شد، گفت: مردم با خود می‌بینند که با ۳۰۰ میلیون تومان ۵۰ متر مربع از یک خانه ۱۰۰ متر مربعی را می‌توانند بسازند در نتیجه استقبال نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بدترین بخش این طرح تفکر مسئولان در قبال روستاها است که فکر می‌کنند ساخت هر متر مربع زمین مثلاً در سمنان با افتر متفاوت است چرا که در روستاها هم همان سیمان، همان آجر و … وجود دارد تازه کرایه بیشتری را نیز باید پرداخت کرد در نتیجه ساخت خانه در روستاها گران‌تر هم می‌شود.


انبوه سازان از این طرح ها فراری هستند

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سوال که اگر مسکن ملی برای مردم نمی‌صرفد پس چرا از انبوه سازان بهره‌گیری نمی‌شود، بیان کرد: اولاً اساس این طرح بر این بود که مردم خودشان خانه را بسازند یعنی در واقع دولت با این کار می‌خواهد بخشی از نقدینگی مردم را هم به سمت بازار تولید مسکن سوق دهد و همچنین مردم ساز بودن قرار بود که یک مشوق و تفاوت این طرح با مسکن مهر باشد وگرنه این دو طرح تفاوتی در اصل و اساس و حتی اجرا نمی‌کردند.

تا خرداد ماه سال جاری چهار هزار و ۵۴۰ نفر نیز واریز وجه اولیه را انجام دادند

محمد تقی محسنی با بیان اینکه انبوه سازی به معنای ارزان سازی نیست، تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند ساختن خانه هم مانند خرید سیب زمینی است که هر چی یکجا تر باشد، می‌توان با قیمت کمتری آن را خرید اینگونه نیست انبوه سازی خانه را خلق نمی‌کند بلکه پول و هزینه می‌کند و می‌سازد و لذا با شرایط کنونی کدام انبوه ساز جرأت ورود به چنین طرح‌هایی دارد که حتی هزینه ساخت را هم تأمین نکرده چه برسد به سود شرکت‌های انبوه سازی لذا آنقدر قیمت‌ها پایین است که شرکت‌های انبوه سازی ورود نمی‌کنند از طرف دیگر اختلاف قیمتی که دولت در ذهن دارد با واقعیت آنقدر زیاد است که کسی به این موضوع ورود نمی‌کند.

آمارها نشان می‌دهد در بهار ١٤٠١ تورم نقطه‌به‌نقطه مصالح ساختمانی معادل ۴۳ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۵. ۳۵ درصد )۷.۹ واحد درصد افزایش داشته است، گفت: در فصل بهار ١٤٠١ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۲. ۱۵۴۴ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (۵. ۱۲۲۲) معادل ۳. ۲۶ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha