رهاورد دانش‌بنیان‌ها برای اقتصاد، ملاک سنجش توفیق در این عرصه است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

رهاورد دانش‌بنیان‌ها برای اقتصاد، ملاک سنجش توفیق در این عرصه است

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان ملاک موفقیت در این عرصه نیست، می‌گوید: معیار سنجش توفیق در این حوزه باید سطح بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان و رهاورد آنها برای اقتصاد باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تعدد شرکت‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان، بعضاً ملاک موفقیت کشور در این عرصه عنوان می‌شود؛ این در حالی است که معیار سنجش توفیق در این بخش باید سطح بهره‌وری این شرکت‌ها و ره‌آورد آن‌ها برای اقتصاد کشور باشد.

شافعی در چهل‌وچهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد، با اشاره به تمرکز و فعالیت شرکت‌های بزرگ دنیا در بخش دانش‌بنیان و اهمیت فعالیت این عرصه در دنیای کنونی، افزود: سال‌ها پیش در درجه‌بندی و رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ دنیا، نام‌هایی به چشم می‌خورد که امروز دیگر در جایگاه نخست رتبه‌بندی قرار ندارند و این رتبه‌های برتر، در تسخیر شرکت‌هایی است که فعالیت‌های دانش‌بنیانی را سرلوحه کار خود قرار داده و در این عرصه می‌درخشند.

شافعی تصریح کرد: امروز انقلابی در فعالیت شرکت‌ها در سطح دنیا در حال وقوع است که اغلب به سمت‌وسوی فعالیت‌های دانش‌محور سوق یافته‌اند و بنگاه‌هایی که این مهم را نادیده بگیرند، در اصطلاح قافیه رقابت را خواهند باخت.

او با اشاره به اینکه موضع اتاق بازرگانی در قبال حوزه دانش‌بنیان در جلسه با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در اتاق ایران تشریح شده است، گفت: در نام‌گذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب، موضوع دانش‌بنیان‌ها به شایستگی موردتوجه قرار گرفته اما این مسئله و حمایت‌هایی که در حال حاضر برای شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود، نباید بستر آن را فراهم کند که عده‌ای به‌ظاهر و بدون داشتن ظرفیت‌های واقعی، خود را در این صف جای دهند و فرصت‌ها را از بنگاه‌های واقعی فعال در این بخش بگیرند.

به عقیده شافعی، باید معیارهای واقعی برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها مدنظر قرار بگیرد تا هدفی که ذیل این نام‌گذاری و حمایتگری دنبال می‌شود، به شایستگی محقق شود.

سهم دو درصدی محصولات های‌تک در صادرات کشور

رئیس اتاق ایران در ادامه گفت: در حال حاضر کمتر از دو درصد صادرات کشورمان به محصولات های‌تک و برخوردار از فناوری بالا اختصاص دارد و اگر ظرفیت‌هایمان را در این بخش تقویت نکنیم، از دیگر کشورها عقب می‌مانیم و بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اهمیت ارجح دانستن فعالیت‌های مولد بر امور غیرمولد و سوداگری، تصریح کرد: مادامی‌که سودآوری کار مولد بیش از فعالیت‌های سوداگرایانه و غیرمولد باشد، فعالیت اقتصادی دارای ارزش‌افزوده و بهره‌وری، افزایش پیدا نمی‌کند.

کد خبر: ۱۶۷٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha