۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
 کاهش واردات از چین باعث توسعه صنعت ریخته گری کشور می‌شود
مدیرعامل یک شرکت ریخته‌گری:

کاهش واردات از چین باعث توسعه صنعت ریخته گری کشور می‌شود

تبریز- مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین معتقد است کاهش واردات از چین باعث توسعه صنعت ریخته گری کشور می‌شود و تحریم‌ها فرصت ناب برای رونق صنعت ریخته‌گری است.

به گزارش خبرنگار بازار، مسعود محجل امامی عصر امروز در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: کاهش واردات و افزایش نرخ ارز، نقطه عطفی در صنعت ریخته‌گری کشور بوده است؛ چرا که در حوزه قطعات چدنی، مصرف‌کنندگان داخلی که بخش عمده‌ای از آن مربوط به صنایع خودروسازی است به این باور دست یافته‌اند که تولید داخلی می‌تواند در جهت مرتفع‌سازی نیاز آنان پیش از پیش گام برداشته و امروز اعتماد به بخش داخلی جهت تولید قطعات چدنی بیش از هر زمان دیگری است.

مدیر کارخانه شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین افزود: در نتیجه افزایش رقابت برای دستیابی به سهمی از بازار داخلی که به علت وجود تحریم‌ها به تولیدکننده داخلی پناه آورده است تا حد زیادی باعث افزایش کیفیت تولیدات داخلی شده که در این میان با امید به توجه بیشتر بخش دولت به فعالان این حوزه، می‌توان آینده درخشانی را برای صنعت ریخته‌گری در کشور متصور کرد.

وی افزود: صنعت ریخته‌گری می‌تواند، علاوه بر نشان دادن توان رقابتی و صادراتی خود با کشورهای بزرگ‌تر، تمامی نیازهای وارداتی خود را در داخل کشور و با استفاده از توان و نیروی ماهر بومی‌سازی کرده و از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شود.

محجل امامی ابراز داشت: تحریم‌ها و مشکلات واردات قطعات باعث شده تا شرکت‌های داخلی به تولید ملی اعتماد کرده و قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی تامین کنند و این منجر به پیشرفت روزافزون در صنعت ریخته‌گری کشور شده است.

وی ادامه داد: بنابراین در همین راستا، شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین برای بهره‌گیری از فرصت به وجود آمده از تحریم‌ها، با استفاده از سیستم آزمایشگاهی پیشرفته و نیروی انسانی ماهر توانسته بسیاری از قطعات وارداتی را طراحی و به مرحله تولید برساند که از آن جمله می‌توان به دیسک ترمز سوناتا، شیر دو اسپول، بازویی چرخ ۴۰۵، دیسک ترمز قطار و … اشاره کرد.

وی در خصوص وضعیت صنعت ریخته‌گری چدن در کشور در آینده گفت: بر اساس آمار و بر مبنای سیاست‌گذاری‌های دولتی، رشد تقاضای پایه برای قطعات ریختگی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ به طور متوسط سالانه ۱.۷ درصد پیش‌بینی شده، اگرچه فولاد تا سال ۱۴۰۴ همچنان به عنوان صنعت غالب غیرنفتی در کشور باقی خواهد ماند.

محجل امامی ابراز داشت: در حال حاضر این صنعت سهم بالای را در بحث فروش و صادرات غیرنفتی در کشور دارد اما صنعت ریخته‌گری و صنایع وابسته به آن، ازجمله صنعت خودروسازی بیشترین درصد نسبی رشد را تجربه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهند که صنایع ریخته‌گری تا سال ۱۴۰۴، از اهمیت فزاینده و رو به رشدی برخوردار خواهند بود و هم‌زمان با افزایش بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، سهم قطعات ریخته‌گری در سبد مصرف داخلی و صادرات می‌تواند به شدت افزایش یابد.

این فعال صنعت ریخته گری گفت: شرکت ریخته‌گری سهند آذرین نیز امروز به عنوان یکی از صادرکنندگان قطعات ریخته‌گری با صادرات قطعات خود به کشورهایی همچون ترکیه و ایتالیا در این سال‌ها با حضور موفق در حوزه داخلی و صادرات توانسته است به فعالیت خود ادامه بدهد. انتظاری که در این مورد از دولت وجود دارد، این است که با تنظیم و تسهیل شرایط پرداخت‌های مالی شرکت‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی شرایط را جهت ادامه روند تولید و حضور موثر در بازار فراهم آورده و با تسهیل و از میان برداشتن قوانین دست و پاگیر گمرکی در حوزه فروش صادراتی و کوتاه کردن دست نهادها و سازمان‌ها در امر صدور مجوز صادرات و رفع مشکلات صادرکنندگان در موضوع رفع تعهد ارزی، هر چه بیشتر از تولیدکننده حمایت کند.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha