۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
تخلیه غیرقانونی ۳۰ کانتینر وارداتی

تخلیه غیرقانونی ۳۰ کانتینر وارداتی

طبق اعلام مدیر عامل سازمان اموال تملیکی، ۳۰ کانتینر از حدود ۱۳ سال پیش وارد بنادر شده ولی بدون اظهار به گمرک، تخلیه و خارج شده است.

به گزارش بازار، عبدالمجید اجتهادی مدیر عامل سازمان اموال تملیکی اعلام کرد، ۳۰ کانتینر از حدود ۱۳ سال پیش وارد بنادر شده ولی بدون اظهار به گمرک و ورود به فرایند ترخیص، عمده کالاهای داخل آنها تخلیه و خارج شده است؛ موضوعی که حتی بنادر و کشتیرانی در این سال‌ها از آن خبر نداشته است.

اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: طبق ماده ۲۴ قانون امور گمرکی، واردکنندگان سه ماه فرصت دارند کالا را به گمرک اظهار و ترخیص کنند که این زمان با درخواست از گمرک دو ماه دیگر امکان تمدید دارد، در غیر این صورت کالا مشمول مقررات متروکه خواهد شد. همچنین طبق تبصره ماده ۲۴ قانون امور گمرکی، این زمان برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در اختیار مناطق قرار دارد ولی در نهایت نباید مدت زیادی طول بکشد. اما از سال ۱۳۹۷ با تشدید تحریم‌ها و ضرورت تامین کالای اساسی، با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، این زمان برای گمرک و مناطق به دو ماه کاهش پیدا کرد. بر این اساس اگر صاحب کالا در این فرصت برای ترخیص اقدام نکرد، گمرک و بنادر و یا انبارهای عمومی موظف است مقررات متروکه را درمورد کالا اعمال و به گمرک گزارش دهد تا بلافاصله اظهارنامه متروکه تنظیم و برای تعیین‌تکلیف به سازمان اموال تملیکی ارسال شود.

به گفته مدیر عامل سازمان اموال تملیکی، احتمال قوی این است که این کانتینرها پُر بوده و افرادی آنها را به صورت غیرمجاز تخلیه کرده‌اند چون به گمرک اظهار نشده و از مسیر قانونی، به خارج از محوطه گمرکی منتقل نشده است، بنابراین به احتمال زیاد، قاچاق صورت گرفته است و افراد تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

اجتهادی افزود: با توجه به مصوبه‌ای که در دستور کار دولت قرار دارد و به زودی ابلاغ خواهد شد پیش‌بینی این است که در مرحله اول از رسوب کالا جلوگیری شود و هم اینکه کالاهای رسوبی به سرعت تعیین تکلیف شوند.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha