۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
نظر ایران تأمین نشود توافقی در کار نیست| موارد مبتنی بر اسناد نتانیاهو اولویت ندارد
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

نظر ایران تأمین نشود توافقی در کار نیست| موارد مبتنی بر اسناد نتانیاهو اولویت ندارد

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است برای یک توافق رضایت دو طرف لازم است لذا تا نظر ایران تأمین نشود برجام احیا نمی شود.

بازار؛ گروه بین الملل: «جوزپ بورل» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام بعد از دور اخیر مذاکرات وین در توئیتر نوشت: «مذاکره کنندگان این روزها از گفتگوها و گفتگوهای نزدیکی بین ایالات متحده و ایران برای تنظیم دقیق و رسیدگی - با تعدیل های فنی - به تعداد انگشت شماری از موضوعات باقی مانده در متنی که من در ۲۱ ژوئیه گذشته به عنوان هماهنگ کننده برجام بر روی میز گذاشتم استفاده کردند. آنچه قابل مذاکره است مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون متن نهایی است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها اتخاذ شود. اگر این پاسخ ها مثبت باشد، ما می توانیم این قرارداد را امضا کنیم.»

روزنامه وال استریت ژورنال هم در خبری مدعی شد که متن نهایی توافق در وین در چند ساعت آینده نهایی خواهد شد.

این در حالی است که ایران اعلام کرده متن نهایی هنوز آماده نیست. در این خصوص یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۷ مرداد ماه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*دور جدیدی از مذاکرات وین به پایان رسید. ارزیابی شما از این دور از مذاکرات چیست؟

من هیچ اطلاعات مستقیمی ندارم، اما خوشحالم که مذاکره کننده اروپایی خوشبین به نظر می رسد.

*منابع غربی اعلام می کنند که متن نهایی در این دور از مذاکرات آماده شده است و تصمیم گیری در مورد آن باید صورت گیرد. این در حالی است که ایران می گوید متن نهایی نیست و هنوز موضوعاتی باقی مانده است. این تفاوت فاحش در دیدگاهها ناشی از چیست؟

متاسفم که می‌شنوم مذاکره‌کنندگان ایرانی خوش‌بینی مذاکره‌کننده اروپایی را ندارند. البته بدون ایران توافقی وجود ندارد.

* بر اساس اعلام روزنامه وال استریت ژورنال در پیش نویس اروپا، اشاره‌ای به بحث پادمان نخواهد شد. به نظر شما اختلاف در این زمینه چگونه حل خواهد شد؟

حسابرسی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آثار اورانیوم با منشأ انسانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برخی از سایت‌های ایران یافته است، موضوعی قابل تفکیک و کمتر فوری است. بازگشت به برجام یا یک توافق موقت که اجازه بازگرداندن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌دهد و به تولید اورانیوم با غنای بالا، بسیار ضروری‌تر است.

*با توجه به توافقاتی که در این دور از مذاکرات شده است شانس رسیدن به توافق را چه اندازه می دانید؟

اگر مذاکره‌کنندگان ایرانی به اندازه اروپایی‌ها و روس‌ها خوش‌بین نباشند، ما در شگفتیم. برای انجام یک معامله رضایت دو طرف لازم است.

کد خبر: ۱۶۷٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha